Primus gastub

Ska kolla hur mycket gas det är kvar i en engångsbehållare från Primus, lilla modellen. Står på den: propan 230 gram, vilket väl syftar på gas innehållet. Men jag kan inte klura ut vad själva behållaren väger (alltså tomvikten) och få fram hur mycket gas som är kvar.
Och i botten står ett datum, 20211031.
Rimligen när tuben gasfylldes????
 
Köp en ny behållare och väg den. ta bort 230 g så har du taravikten vikten på behållaren.
Är det engångsbehållare så måste du förr eller senare ändå handla en ny behållare.
 
Hej!
Jag har kontrollmätt 2 st tomma 230 gr gasbehållare när dom blivit tomma, bara för att ha koll på hur mycket som kan vara kvar i behållaren/tuben, den ena var en Primus power gas 4 season mix fylld 20131119 och den andra var en Biltema 230 gr 17-613 fylld 20180710 och båda dom vägde 153 gr tomma på hushållsvågen.
Nu har det börjat dyka upp andra behållare/tuber också och dom borde ha en annan vikt som tom, jag köpte en sådan, 230gr, när jag var i Skottland och på den tuben var jag tvungen att ta bort packningen (ej o-ringen) mellan brännaren och gasbehållaren för att få den att fungera!
 
När jag (för ett par år sedan) kontrollvägde ett antal fulla 230g behållare kom jag fram till att den genomsnittliga taravikten var 151g.
 
Taravikten för 100, 230 och 450 gr tuberna är ca 100, 150 och 195 gr enl mina anteckningar. Har för mig att jag hämtat uppgifterna på Primus hemsida men hittar inget nu. Men det stämmer bra när jag väger på köksvägen.
/LasseÅ
 
Jag har detta foto på min PC, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg fototillfället. Min minnesbild är att det uppgifter från Primus. Mht. interferensen i bilden så misstänker jag att jag fotat ett foto från PC:n - isf antagligen från ett inlägg här på Utsidan! Kan vara värt att göra en sökning; jag tror att frågan varit uppe några gånger tidigare.
 

Bilagor

  • Vikt - Primus gas.JPG
    Vikt - Primus gas.JPG
    3.6 MB · Visningar: 113
Här finns viktspecer för flera olika sorters gasbehållare samlade på ett ställe (praktiskt).
Vill man veta hur mycket gas man har kvar när man är ute och inte kan väga, kan man med hyfsad precision köra vattentricket, men det måste förberedas hemma (utom för MSR, som redan försett sina behållare med sådana nivåmarkeringar).

1691499554176.png
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.