Primus Sr. Tor gaslykta

Hej,

Jag har en Primus Sr. Tor gaslampa som man kan ansluta till vanliga 2006/2012 flaskor enligt manualen. Problemet är det på min står butan endast. Och det finns två versioner av lampan en för butan och en för propan och det är skillnad i hur stor gasolmynningen till lampan är.

Jag har för mig att alla gastuber i Sverige består av en blandning av propan och butan samt något mer.

Ska jag försöka byta lampan eller finns det ren butangas att köpa här?

-J
 
Senast ändrad:
Det som finns i flaskorna 2006 och 2012 är ren propan med betydligt mindre än 5% butan (kallas propan 95 om man söker på msds) .

Har du en lampa som är avsedd för dito tuber så har du också en passande anslutning för detta.


Annars så är det troligen standard 7/16-anslutning, primusgänga lindal-gänga - kärt barn har många namn som är standard för campingasol och då är det campingasolflaskor du skall köpa (eller byt lampa) och som också finns på biltema, jula och sport och fritidsbutiker som är olika slags butan/propanblandning - det är ytterst sällan det går att hitta några flaskor i ren butan (som dessutom finns i 2 varianter, n-butan och isobutan med vanligast 2/3-del resp 1/3-del blandningsförhållande i gasblandning med benämningen 'butan') utan det finns alltid minst 10% propan - annars blir det för låg tryck när flaskan är lite kylig och det är svårt att få ut gasen.

trycket är inget stort problem egentligen om man är försiktig med att vrida på kran även med ren propan i en lampa gjord för campingasol (då det finns flaskor av 'campingasoltyp' och campingasolgänga - 7/16-gänga som innehåller ren propan) då denna tar upp hela tryckfallet från flasktryck till trycket bakom munstycket i brännaren oftast en bit under 1 Bar tryck - men anslutningsmässigt så kan man inte byta mellan flaskor av 2006 och 2012 typ och flaskor med 7/16-gänga utan adapter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.