Primus Micron Lantern utan "strumpan"

Hej alla!

Jag tänkte kolla ifall någon av er möjligtvis använt micron lantern från Primus utan den strumpa som är tänkt att glöda till och sprida ljus.

Jag funderar på att införskaffa en micron, men främst för att hålla fukten och kylan borta - ljuset är sekundärt för min del.

Har även förvisso sett att det finns en del trådar på denna lampa, men jag tänkte starta denna då jag främst tänkte på säkerhetsaspekten på denna produkt.
Jag har läst någonstans att den skulle kunna "flamma upp" om strumpan inte är hel, men om man håller gastillförseln på en så låg nivå som möjligt så kanske det kan funka?

Någon som har en tanke
 
Den fungerar inte utan strumpan.
Eller rättare sagt: Jag har inte fått den att fungera utan strumpan.
Annars en riktigt trevlig liten grej.
Glöm bara inte att den ger ifrån sig rätt osunda gaser, om du nu får för dig att ha den lite i tältet för tex värme.
Inget riktigt jag skulle rekommendera, har provat några gånger, och visst, det fungerar att värma lite och dra ut lite fukt, men det känns fort i huvudet och känns lite för osäkert.
 
Glöm bara inte att den ger ifrån sig rätt osunda gaser, om du nu får för dig att ha den lite i tältet för tex värme.
Inget riktigt jag skulle rekommendera, har provat några gånger, och visst, det fungerar att värma lite och dra ut lite fukt, men det känns fort i huvudet och känns lite för osäkert.

Är det vattenångan eller koldioxiden du tänker på? För Gasol är helt giftfri vid förbränning.


peter
 
Glöder glödstrumpan ordentligt

blir förbränningen bra, halvfart är rena giftspridaren..... Lär och gör rätt!
 
Jag tackar er alla för infon, jag tänkte just på att kanske köra köket lite men det är stort och otympligt plus att man lätt kan välta det.

Lampan går ju att hänga upp, och skulle det vara så att det inte förgiftar en så kan man till och med sova en skvätt med den igång..

Jag blev dock lite orolig över att det skulle kunna vara ohälsosamt om nu gasolen inte förbränns helt.
Kanske får tänka om lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.