Primus MFS eller MSR Dargonfly?

• Trådstartare harald-h@home.se (Henrik Haraldsson)
  • Start datum

harald-h@home.se (Henrik Haraldsson)

Gäst
Är det någon som har synpunkter på något av dessa kök? Jag har funderat på att köpa ett av dem men vet inte riktigt vilket. Jag kommer att köra det på bensin har jag tänkt.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag har ett MFS

Jag har ett MFS. Slangen är längre och pumpen bättre, men det väger mer. Jag tror att köken är ganska jämngoda. Till MFS medföljer inget löst vindskydd, men ett halvbra inbyggt sitter alltid på.

Titta på MSR Whisperlite, det låter betydligt mindre än de två trattbrännarköken (man kan prata i normal samtalston) och flammar mindre vid förvärmning än MFS, Dragonfly har jag aldrig testat. Whisperlite är inte lika nytt och ballt som de andra två, men billigare.

/Prylgalningen

Jag har också MFS

Jag köpte mitt MFS denna hösten så jag har inte hunnit prova det så mycket. Jag har proveldat med gas och fotogen (Statoil blå) hemma och de gånger jag varit på tur har jag eldat med bensin (kemiskt ren av heptantyp).
Det är lätt att tända på alla bränslen och har bra effekt. Brännaren är av tratt-typ vilket innebär att den väsnas lite mer än t.ex. Optimus explorer och KAP-Arctic. Det är dock bara under uppkoket man utnyttjar hög effekt och när man vrider ner för att hålla värmen tycker jag inte att den stör så mycket.
Effektregleringen är bra men något fördröjd pga ventilen sitter vid pumpen/gasolbehållaren och slangen är förhållandevis lång. Pumpen verkar vara av bra kvalitet.
Naturkompaniet tar ca. 1500 kr för ett MFS vilket jag tyckte var för dyrt så jag beställde ett från www.globetrotter.de istället för 199 DM (ca 900 kr).
Du får troligen ett bra kök oavsett om du väljer MFS eller MSR så det är personligt tycke som avgör

esaiasson_joakim@hotmail.com (Joakim Esaiasson)

Gäst
MSR D..

Hej
När det gäller vilket kök som du ska använda så tycker jag att du ska köpa ett MSR. Jag var varit ute på tur i 30 nätter i höst med folk som har köpt både två, och jag ser klart att MSR är bättre.

1 Du kan reglera lågan bättre med MSR, du reglera på köket inte på flaskan.

2 Om MSR går sönder och du behöver byta något så är det väldigt få delar som du kan byta (som kan gå sönder). PÅ MFS så sitter det en j... massa skruvar och brickor och muttrar det är saker som lätt försvinner i ett tält.

3 MSR är ett "rent bennsinkök" du kan inte köra någon gas på det det är gjort för bensin och inge komprimis med gas. MSF är "inte bra på något", det bränner dåligt på både gas och bensin.

Du kan ju alltid kolla lite på Optimus nya Nova men isåfall så ska du nog vänta något år innan du köper det så det hinner få bort alla små fel

Lycka till det är inget lätt val.
/Jocke

anders@hotmail.com (Anders)

Gäst
MFS eller MSR?

MFS brännaren består av 1 mutter och 2 brickor förutom dysan som man också skruvar fast men du kanske tycker det är en j...a massa???

Ren förbränning borde kännetecknas av hur mycket köket sotar. Varje gång jag kommit hem efter en tur har mina rostfria kastruller varit nästan lika spegelblanka som när jag åkte ut vare sig jag eldat med bensin eller fotogen. I testet i Vår bostad var dessutom MFS det snabbaste köket på bensin. Visst, det är inget test under "verkliga" omständigheter men samtliga kök testades under lika förhållanden.

Jag har läst en del diskussionsionsforum på amerikanska sidor och kan konstatera att köpare av både MFS och MSR är mycket nöjda men där en del MSR ägare har haft haverier på pumpen som är av plast. MFS aluminiumpump borde vara driftsäkrare.

dan.lindbeck@stockholm.mail.telia.com (Dan)

Gäst
Lite grumlig syn kanske?

1. Poängen med reglaget på flaskan istället för på köket
är dels att stabiliteten blir bättre, dels att hanteringen
blir säkrare, särskilt eftersom slangen är lång. Att lågan
svarar med en lag är inte så besvärligt.

2. EN mutter, TVÅ brickor. Är det en j... massa?

3. 3.5 min. för att koka upp 1 l. vatten med heptan är en
BRA effekt. Sant att effekten med gas är mindre bra,
men MFS ser jag som ett bensin & fotogen kök, med
MÖJLIGHET till gas.

-Nackdelen med MSR är att plastpumpen med koppling
är bräcklig.

Mvh Dan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
Primus MFS i Primus vindskydd? Friluftsmat 1
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2
Anpassa Primus MFS till Trangia? Friluftsmat 3
Metanol och Primus MFS Friluftsmat 2
Person93 Primus campingkök Friluftsmat 2
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
caol Trangia-primus opskrifter. Friluftsmat 4
mattiassjölundh Primus 2210 Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Primus på Irland? Friluftsmat 1
Primus Alpine PowerCook Friluftsmat 0
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
Johan Primus Multi Fuel System 3288 Friluftsmat 5
s022vq MFS Bränsle Friluftsmat 4
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg