Primus ETA Express

Har sett att primus har kommit med ett mindre kök som heter ETA Express. Vad jag har förstått så var föregångarna väldigt vindkänsliga då de saknades vindskydd, något som har fixats till. Min fråga är hur ni här på forumet tror att detta kan vara något att satsa på, istället för det större ETA Power köket (typ Trangia). Då vi oftast är två, och har frystorkat med oss, ser jag att ett så stort "trangia" är för stort. Har någon testat detta kök än?

http://www.primus.se/primus/Products/product_sheet.asp?ItemId=66852
 
Senast ändrad:
Jag har inte testat detta köket men har själv en liknande lösning med Pocket rocket och en Primus Litech trek kettle (1 liter)
Rent spontant kan jag tycka att denna lösning är onödigt tung men samtidigt smart.

Beroende på vad du är ute efter så skulle jag nog säga så här:
Är ni två som endast skall äta frystorkat så tror jag nog att ni kommer få stor nytta av detta köket. Det kommer bli något tight med två påsar frystorkat på 1 liter men det går.

//Peter
 
Ja, 1 liter är i minsta laget, det vet jag. Har även ett Jetboil Group Cooking System kök på G, som tar 1,5 lier, med gas. Kanske det skulle vara ett bättre alternativ? Dessutom kan man använda det "vanliga" kökens kärl på detta. Tanken är att komplettera med en stekpanna till Jetboilköket för att göra det komplett? Tankar och funderingar någon?
 
Såg det här gamla inlägget och kan bara nämna att EtaExpress brännaren inte passar så bra att steka med (separat stekpanna), detta då lågan är alldeles för koncentrerad. Den funkar dock prima med kärlet och locket/ministekpannan som följer med.
 
Jag har provat det med Primus köpes-folie och toppmonterat men jag tyckte att det funkade väldigtt dåligt när det blåser. Jag har blivit frånkokad så grovt och många gånger på fjället av min kompis med sitt gas-Trangia så jag köpte Eta:t och då blev det jämnt skägg fast det är nog hela konceptet med kastrull med flänsar som gör det. Jag köpte faktiskt ett mindre Trangia också med gasbrännare när flickvännen ska med ut. Jag tycker inte att det bara är fördelar med lätta och små grejer.

Har funnits folie eller vikbara skydd att köpa åtminstone de senaste 40 åren. Om man nu inte vill/orkar klippa till ett själv som är både mindre/lättare. ;)
 
Bra enmanskök. Du behöver nog ett större

Har haft mitt kök i 2 år. Är MYCKET nöjd. Som enmanskök eller för två pers vid kafferasten är köket helt perfekt. Jag skulle dock rekomendera dig att välja det större köket, då det kommer att bli väldigt tight vid frystorkatlagningen för 2 pers.
När vi varit 2 eller fler på Eta express har vi använt det till morgongröten, kaffekoket och vid mindre måltider tex mellanmålet (typ varmakoppen &cous-cous).Och då fungerar det superbra under förutsättning att du har gastubsfoten. Utan fot blir köket alldeles för ostadigt. Vindskyddet fungerar bra -inget folie krävs. Väldigt snåla kök vatten kokar upp nästan för fort. Du hinner inte sitta och fippla med matpåsar odyl förrän vattnet är kokande.
Men som 2 manskök skulle jag som sagt var välja det större.
 
Har haft mitt kök i 2 år. Är MYCKET nöjd. Som enmanskök eller för två pers vid kafferasten är köket helt perfekt. Jag skulle dock rekomendera dig att välja det större köket, då det kommer att bli väldigt tight vid frystorkatlagningen för 2 pers.
När vi varit 2 eller fler på Eta express har vi använt det till morgongröten, kaffekoket och vid mindre måltider tex mellanmålet (typ varmakoppen &cous-cous).Och då fungerar det superbra under förutsättning att du har gastubsfoten. Utan fot blir köket alldeles för ostadigt. Vindskyddet fungerar bra -inget folie krävs. Väldigt snåla kök vatten kokar upp nästan för fort. Du hinner inte sitta och fippla med matpåsar odyl förrän vattnet är kokande.
Men som 2 manskök skulle jag som sagt var välja det större.

Är man två och går med frystorkat är det inga problem. Tycker man att det blir knappt med en liter så tar det ju inte lång tid att koka lite mera..

Är helnöjd. Rekommenderas!
 
Att laga mat på ?

Använder den här tråden istf att skapa en ny.

Hur är det att laga mat på köket?

Har ett trangia 27 med gasbrännare som använts när vi varit 2 pers på vandringar i skottland o Sverige. Med en numera något annorlunda familjesituation (en 16 månaders o en ny leverans till sommaren) är jag glad om jag kommer iväg på enstaka övernattning det här året.

Funderar därför på present till mig själv, ett kompakt kök.
Så frågan är om det går att laga mat på eta express?

Är det för rangligt eller är inte kärlen lämpliga för mer varierad matlagning?
Vad har ni för erfarenheter?

Är njutningslysten och vill inte äta frystorkat på färden (varför äta snabbt slabb när man för en gångs skull har gott om tid)

/C
 
Det funkar ju men är mest koka-vatten-kök för mig. Det är ett måste tycker jag att skaffa trebent stöd för gasflaskan och då är köket väldigt stadigt, kastrullen bettar bra mot stödet på brännaren.

Jag har kört lite grytliknande prylar i kastrullen och även stekt fläsk och raggmunkar i den minimala stekpannan/locket men man ska helst inte vara mer än 2 pers och även då får man vänta. Nackdelen är ju att du har ett enda kärl att kocka med. Jag har ett mindre Trangia med gasbrännare och det kommer oftast med då vi är två.

PS. Kan vara bra att känna till att det finns olika storlekar på benstöd och gasflaskor. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51153

721170_400x400.jpg


Använder den här tråden istf att skapa en ny.

Hur är det att laga mat på köket?

Har ett trangia 27 med gasbrännare som använts när vi varit 2 pers på vandringar i skottland o Sverige. Med en numera något annorlunda familjesituation (en 16 månaders o en ny leverans till sommaren) är jag glad om jag kommer iväg på enstaka övernattning det här året.

Funderar därför på present till mig själv, ett kompakt kök.
Så frågan är om det går att laga mat på eta express?

Är det för rangligt eller är inte kärlen lämpliga för mer varierad matlagning?
Vad har ni för erfarenheter?

Är njutningslysten och vill inte äta frystorkat på färden (varför äta snabbt slabb när man för en gångs skull har gott om tid)

/C
 
Tack för svaret.

mm, raggmunkar o stekt fläsk....

Får se om det blir något impulsköp på vildmarksmässan, om man inte kommer ut så får man göra det näst bästa, drömma om prylar o testa grejorna på balkongen ;)

Den medfljande pannan borde vara perfekt att steka ägg med.

/C
 
Jag tycker förresten att brännaren funkar "hur bra som helst". Så otroligt smidigt med piezotändaren som funkar i princip 100%-igt (trots att man i vissa trådar kan läsa att det är helt förkastligt och tungt och allt möjligt). Man monterar ihop köket och är igång på nolltid, bokstavligen, jämfört med till exempel Trangia. Vindskyddet funkar riktigt bra men det är nog främst kombon brännare och flänsar som gör att man kokar ifrån vanliga toppmonterade med folievindskydd så det dånar om det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gusta Nya Primus Eta Express Kök och brännare 32
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.