Prijon Motion - jämförbara kajaker?

Hejsan!

Har provpaddlat en del inför kajakköp. Det har blivit dags för oss att köpa en till, även denna gång en stabil kajak som ska användas till dagsturer i havet i okomplicerat väder. Efter en del provpaddlande så var vi båda väldigt nöjda med Prijons Motion. Men - är begagnatmarknaden på kajaker stendöd, eller..? Allt vi lyckats hitta är nya - och därmed dyra - ex. Tänkte därför försöka bredda sökandet något och också kika på fler modeller. Så, kan någon hjälpa mig med tips på kajaker jämförbara med motion som är värda att leta efter i annonser och värda att åka en bit för att provpaddla? (Har redan lärt mig att de ytterst få kajaker som blir till salu alltid finns minst 15 mil bort!)

Tack på förhand!
 
PH Capella

En PH Capella av modernare modell kan vara något. Med modernare menar jag att den ska ha runda och ovala luckor och inte rektangulära. De finns både i Polyeten och glasfiber. Jag har inte paddlat en Prijon Motion men vad jag kan läsa mig till så är det en mycket stabil kajak. Jag har dock paddlat flera andra Prijon-modeller och Capellan förstås. Capellorna är också mycket stabila men ändå riktigt manövrerbara. De används nästan aldrig med roder men jag har för mig att de är förberedda för det om man nu vill ha det. Fast räkna med att du får köpa till det.

PH är inte direkt billiga heller men vi hade tur på klubben och hittade två begagnade hyrbåtar för 8000kr/styck. Ett riktigt klipp. Så hittar du en sån så kanske det kan vara värt att åka några mil.

(http://www.svima.se/sv/article/82/p_h_capella)

Mvh
Jonas
 
Anledningen att du inte hittar några begagnade Prijon Motion är nog att modellen bara funnits sen 2005. Prijon brukar iallfall vara rätt dyra begagnade, typ 12.000 för en Kodiak. Point 65 har några små och feta plastkajaker, om det är en sån du är ute efter. Rätt billiga också. Om du bara är ute efter stabiliteten så kan ju Prijon Yukon Expedition vara bra, men snabb är den inte.
 
Men när man läser trådar på det här forumet bl a så får man intryck att en kajak som typ Prijon Motion är något man börjar med, och sedan efter ett par år så byter man till en annan modell? Då borde det ju finnas en del ute även om modellen är hyggligt ny. Men det kanske inte alls är så kajakmarknaden fungerar i verkligheten? (Min uppfattning om kajakmarkanden är snarast att ingen tycks byta sin kajak när de väl har köpt den... Det enda som finns ute är tidiga 90-talare av okänt märke...)

Om jag är ute efter en liten och fet plastkajak? Mja - kanske. Jag är ute efter en stabil kajak som jag inte behöver vara rädd för att ge mig ut i själv. Har testat fantastiska super-duperkajaker som man knappt törs andas i för då tippar de, och det var inte min grej. Å andra sidan vill jag inte heller ha en pråm att försöka skjutsa fram. Tyckte motion var trevlig, kändes lätt att få fart på, lagom stor. När jag läst på lite feteråt inser jag att jag även borde ha testat en seayak, men det blev missat . Vet inte riktigt vad som är vinsten med en sådan jämfört med P Motion? Någon sa att man "har roligt fler år" med en seayak, och det är väl iofs ett bra argument för en sådan.
Jag kommer högst sannolikt INTE att:
- ge mig ut i hårt väder (dock kommer jag att paddla på havet, så lite vågor vill jag fixa)
- ge mig ut på långa expeditioner som kräver massor av packutrymme (dagsturer, möjl8igen en natts övernattning, men sannolikt inte)
- ha något behov av att ha en snygg kajak - är ingen statustjej

Jag vill ha en kajak som jag känner mig trygg i, orkar paddla en bit, kan plocka med fikarygga i...
Och då tyckte jag Motion kändes rätt bra. Men det borde finnas ännu fler modeller som uppfyller de kraven? Kanske till och med någon som är bättre utan att vara dyrare?
 
kanske en hopfällbar Puffin II väldigt stabil o lätt sätta ihop o bara 12 kg. haft den en vecka o helnöjd, kapell o kapelldäck, går fint utan roder o skädda. titta pa Avanzakayak.com
 
Jag vill ha en kajak som jag känner mig trygg i, orkar paddla en bit, kan plocka med fikarygga i...

Det funkar med många många många modeller!

Men det borde finnas ännu fler modeller som uppfyller de kraven? Kanske till och med någon som är bättre utan att vara dyrare?

Just "bättre" är så svärt att veta vad det är för dig.


Du har fått svar på frågan "nästan Prijon Motion?"
Det finns många många många svar på "frågan känns sig trygg i, orka paddla en bit, samt ta med fikarygga i?"

Kort sagt är det det sistnämnda de allra flesta gör i sina havskajaker.

En del vill också paddla fortfortfort, andra rolla runtruntrunt och ytterligare någon skall paddla långtlångtlångt, med stooor packning. Men dessa paddlare&kajaker är oftast undantag från den stora massan.
 
*s*

Jo, fattar vad du menar! Gissar att det bara är att bestämma sig. Men som alltid när det handlar om mycket pengar och en marknad man inte kan så mycket om, så har man (=jag!) en känsla av att vad man än köper så kommer man att stå där efteråt och ta emot kommentarer i stil med "jaha, du köpte en sån balja", "jaha, jo, den där kan väl kanske vara kul om man inte paddlar så mycket" , "jaha, jo, en del tycker ju att det är okej med plast...", "jaha, du köpte en sån, du kanske ska vara lite försiktig om det börjar gå vågor" "jaha du betalade 15 papp - för den där????? Du vet att en superduper kostar hälften och då får du massor av kajak att utvecklas i " Etc. Och känna sig jätteblåst...

Undrar om de kan skicka med ett par öronproppar i paketet...?

/F - som ska sluta tramsa och slå till i stället! Så det så!!
 
Prijon Kodiak

Jag har en Kodiak till salu om du är intresserad.
Den liknar väl Motion, lite längre (518 cm), lika bred.
Jag har inte provat motion men Kodiaken borde bete sig på liknande sätt.

/Svante
 
*s*

Jo, fattar vad du menar! Gissar att det bara är att bestämma sig. Men som alltid när det handlar om mycket pengar och en marknad man inte kan så mycket om, så har man (=jag!) en känsla av att vad man än köper så kommer man att stå där efteråt och ta emot kommentarer i stil med "jaha, du köpte en sån balja", "jaha, jo, den där kan väl kanske vara kul om man inte paddlar så mycket" , "jaha, jo, en del tycker ju att det är okej med plast...", "jaha, du köpte en sån, du kanske ska vara lite försiktig om det börjar gå vågor" "jaha du betalade 15 papp - för den där????? Du vet att en superduper kostar hälften och då får du massor av kajak att utvecklas i " Etc. Och känna sig jätteblåst...

Undrar om de kan skicka med ett par öronproppar i paketet...?

/F - som ska sluta tramsa och slå till i stället! Så det så!!

Jag brukar säga att "du" skall köpa en kajak som "du" tycker ser snygg ut, som "du" tycker är prisvärd och som "din" rumpa passar bra (provpaddla en stund). Sen vet man aldrig hur "du" utvecklas som paddlare: första kajaken kan vara en liten chansning för vissa och en livslång kärlek för andra.

Så sluta tramsa och så till! :)
 
Jag brukar säga att "du" skall köpa en kajak som "du" tycker ser snygg ut, som "du" tycker är prisvärd och som "din" rumpa passar bra (provpaddla en stund). Sen vet man aldrig hur "du" utvecklas som paddlare: första kajaken kan vara en liten chansning för vissa och en livslång kärlek för andra.

Så sluta tramsa och så till! :)

Håller med om att det handlar om att hitta vad du trivs med. Idealet är att prova först och köpa sedan, för vad du gillar kan du inte läsa dig till. Jag provade en hel del modeller (genom att hyra, och genom att gå kurs). Till slut hittade jag två jag gillade, ingen av dem var med bland de som såldes av de jag hade hyrt och gått kurs hos, de flesta affärerna har ett fåta märken men det finns många.

Så kan du prova, prova först.

--- Mats ---
 
Jag gjorde det!! Jag slog till!! *s*

Hittade en begagnad Seayak och har i helgen gjort jungfruturen... Betyg? Tja, med mitt begränsade kunnande kan jag inte göra någon mer avancerad utvärdering. Dock: tillräckligt stabil för att jag ska känna mig trygg, skönt med roder, helt ok komfort. Tror att jag kommer att få mycket skoj med den här kajaken! (Dock ska jag kosta på mig en ny paddel, den som följde med var i tyngsta laget tycker jag).

Sitter nu och lusläser om paddelteknik - har en känsla av att jag har lite att förbättra där!

/F
 
Jaha, du köpte en sån balja!? Jo, den där kan väl kanske vara kul om man inte paddlar så mycket... en del tycker ju att det är okej med plast...

Skämtar bara! ;) Kunde inte låta bli att klippa in citat från ett av dina tidigare mail i denna tråd!

Gratulerar! Känns alltid bra när besluten väl är tagna! Seayak är en välkänd beprövad kajak, du kommer säkert att ha mycket glädje med den! Bra tanke att prioritera lätt paddel, du skall trots allt lyfta paddeln ett antal tusen gånger på en säsong!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
9174 Prijon Paddling allmänt 5
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1
tango Boken "kajak - Upplevelser och motion" ? Paddling allmänt 1
srpp Hel fotplatta för motion Paddling allmänt 8
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.