Predikstolen vid Helags

Är det någon som har tältat uppe på klipphyllan på Predikstolen?
Hur svårt är det att ta sig upp?
Finns det något vatten däruppe?
Hur är underlaget, rena klippan eller jord och sand?

Jag klättrar inte, utan vill ha tips på hur man går upp, alltså över toppen eller runt den.

Jag har inte tältat på Predikstolen men däremot gått upp på den för några år sedan.
Lämpligast bestiger man toppen från nordöstra sidan om man vill göra det enkelt för sig. Alltså från baksidan.
Det fanns ett renstängsel tvärs över dalen där det är lämpligt att vika av mot toppen.
Klipphyllan som det går att tälta på ska visst ligga en bit upp på bergsidan som enbart består av sten. Som vanligt när det gäller dessa stenhögar är det svårt att hitta vatten så du bör nog ta med dig det från dalen på väg upp.

Predikstolen

Vet inte om ni menar samma Predikstol,verkar vara Norge info å då är det absolut inte samma mvh Hans

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Predikstolen, Helags, Härjedalen, Sverige

Det gäller alltså Predikstolen i Sverige, ingen annanstans! Jag visste inte att det fanns en sådan i Norge.
På kartan finns det en bäck markerad vid västra kanten av klipphyllan. Är det någon som vet om den börjar högre upp än vad kartan visar? En liten rännil är ju tillräckligt.

Tråd-arkeologi! Men jag har lite samma tankar/funderingar.

Har stått några gånger på helags topp och funderat över hur det skulle vara att tälta på Predrikstolen. Någon som gjort det? Går det att ta sig upp söderifrån med packning eller är det klättring som krävs då? Vi kommer nog komma från fältjägaren och ska sen vidare ner mot Skarsfjället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips