Pocket Rocket

Pröva Pama minutris, baserat på skummjölkpulver (snabbrisgrynsgröt);-)

Raskesven

Vad kul att du säger det för det är precis vad jag skall göra på nästa paddling som blir v29.
Kanske får pröva en gång hemma, för säkerhets skull, så det inte bränner vid allt för mycket ;)
Även om min mannagrynsblandning också är baserad på mjölkpulver.
//Peter
 
Vad kul att du säger det för det är precis vad jag skall göra på nästa paddling som blir v29.
Kanske får pröva en gång hemma, för säkerhets skull, så det inte bränner vid allt för mycket ;)
Även om min mannagrynsblandning också är baserad på mjölkpulver.
//Peter
Ett konstant rörande så fungerar det. Dyker det upp en örn och du släpper på uppmärksamheten blir det ett fint diskjobb;) Fin omväxling till havregrynsgröten under längre turer då och då dock.

Raskesven
 
Tack för svaren

Låter ju som att det är ett riktigt bra kök för vandring! Blir till å köpa ett. tack ska ni ha.
 
Även om min mannagrynsblandning också är baserad på mjölkpulver.
//Peter

hmm - hur ser den blandningen ut ?

skummjölks pulver eller helmjölkspulver - om sistnämda, var sjuttsingen hittar du detta??

sedan vill i allafall jag ha kall mjölk (och en ringla sirap) när jag äter gröten - är den också baserat på torrmjölk?
 
hmm - hur ser den blandningen ut ?
Det är inte konstigare än att man blandar alla torra ingredienser enligt receptet på paketet. Istället för mjölk tar jag mjölkpulver för motsvarande mängd. Sedan är det bara att fylla på med vatten och koka upp.

skummjölks pulver eller helmjölkspulver - om sistnämda, var sjuttsingen hittar du detta??
Jag är ingen expert på mjölkpulver så jag vet inte säkert vad skillnaden är. Jag tar vad jag hittar. Just nu är det "Café Bar" Torrmjölk. Någon form av gräddersättning till kaffemaskiner. Gott faktiskt.

sedan vill i allafall jag ha kall mjölk (och en ringla sirap) när jag äter gröten - är den också baserat på torrmjölk?
Jag använder inte kall mjölk på gröten när jag är ute men skulle jag göra det så blir det samma mjölkpulver. Sirap använder jag inte heller men det är bara att ta med sig. Det håller för att ta med ut. Jag "krånglar" inte till det.

//Peter
 
Fick en Pocketrocket av min kära svärfar! Fungerar förhållandevis väldigt bra när man behöver ett litet kök. Jag har det alltid med som reservkök på längre vandringar..
Användningsområde styr lite om jag rekomenderar det som ett 1:a kök!
ska du vara borta i mer än en vecka och kommer laga mycket mat på det så skulle jag nog rekomendera ett lägre stabilare kök. Kör själv nu på Primus nya ETA.. Fungerar KLOCKRENT!!
 
Pocket Rocket med ETA kastrull

Har nu kört pocket rocket med Primus ETA kastrull 1,7 L och det funkade kalas, plötsligt så sitter kastrullen fast, den hakar liksom tag i ETA värmeflänsarna och det blir en stabil enhet (kan nästan bli knepigt att ta av kastrullen ibland;-)

Denna kombination kokar vatten på nolltid. Var sugen på MSR reactor, men denna kombination är nog minst lika bra till en bråkdel av priset...

Körde det på en vandring i yosemite, denna kombination har nog hög fastbränningsfaktor men det vet jag inget om ännu då vi bara värmde vatten till frystorkat, gröt och choklad.
 
1,7 liter ETA-gryta på PR låter ju intressant. Hur stora grytor/vikt vågar man belasta ett toppmonterat kök som Pocket rocket, crux m fl? Finns ju även en ETA 2,9 liters gryta menar jag... (Fast egentligen tänker jag mest på en liten wok-panna?)

Har inget toppmonterat minikök idag, men jag kommer skaffa ett, förutom låg vikt för lätta vandringar är det bra att ha ett lätt litet kök med i gruppen på skidtoppturer, isklätterturer mm, ifall man skulle behöva nödbivakera. Funkar det sedan med större grytor är det mest bara en bonus för mig.
/Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.