Plocka isär en cykel

Tänkte bekanta mig lite med min cykel, och tänkte göra detta genom att plocka isär den till molekylnivå och sedan sätta ihop den. Mina kunskaper sträcker sig till att laga en punka.

Är detta ett bra sätt att lära sig om komponenterna på cykeln? Kan jag plocka isär den så mycket så att jag inte kan sätta ihop den sen? :) Sedan, är det någon som har någon länk om någon slags mekguide för cyklar som tar upp allt detta?

Ha en fin dag!
Erik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Cyklar är enkla ting, alla lager i en cykel fungerar efter samma princip. Men för att du skall kunna dela på en hoj behöver du passande verktyg. Både Biltema, Claes Ohlson och raceraffären har verktygen du behöver.
Sen behöver du Fotogen, lagerfett och burkar, askar samt ett underlag så att du ser vad du tar bort. En reparationshandledning är inte fel att titta igenom innan du börjar låta lösa kulor studsa över golvet. Overall spar tvätt. Lycka till!
//J

reparationshandbok

Hej!

Det är rätt kul och bra att kunna meka med cykeln själv. Det kan spara en hel del pengar. Men som sagt ta det lugnt. Som påpekats så behövs en del specialverktyg för att utföra vissa saker.

Kan rekomendera "Zinn and the art of mountainbike maintenance" av Leonard Zinn.

Enkel att följa och bra teckningar.
Om man har racercykel så har han en bok om den också. Finns säkert fler bra nböcker men det är den jag har erfarenhet av.

Har du en gammal cykel så kan man börja med den. Annars kan man ju köpa en begagnad billigt och rusta upp den och ha till extracykel som man inte behöver vara så rädd om. När man fått in stuket och lärt känna delarna kan man ta sig an sin ögonsten :).

/Jojje

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips