Plats för flera tält i närheten av sthlm?

Är det ngn som vet något ställe där man kan slå upp ett gäng tält i närheten av stockholm?
En kollegas pappa ska i sommar åka runt och turista i sverige med en buss lastad med folk från Tjeckien, dom vill göra ett besök i huvudstaden och då slå upp sina tält i närheten av stan, själv vet jag inget bra ställe, men det kanske någon annan här på utsidan vet....

/Patrik
 
Är det campingplats

du menar?

Tälta kan man ju annars göra på många ängar etc.

Toppen på Hammarbybacken har t ex rätt fin utsikt.

Thure
 
Tror att dom vill nyttja allemansrätten...

Tack för förslagen, men som jag fattade det så ville dom inte bo på en campingplats.
Om dom vill nyttja allemansrätten, finns det då något bra ställe, förutom Hammarbybacken =) ?
 
Tack för förslagen, men som jag fattade det så ville dom inte bo på en campingplats.
Om dom vill nyttja allemansrätten, finns det då något bra ställe, förutom Hammarbybacken =) ?

Allemansrätten gäller inte för en busslast turister. De får väl fråga någon bonde långt utanför stan.
 
Tack för förslagen, men som jag fattade det så ville dom inte bo på en campingplats.
Om dom vill nyttja allemansrätten, finns det då något bra ställe, förutom Hammarbybacken =) ?

Grupper omfattas av Miljöbalken,Allemansrätten gäller individer.Flera individer tillsammans är en grupp.Det finns särskilda regler vad gäller för organiserade verksamheter,kommersiella som okommersiella.


peter
 
Senast ändrad:
Föreställer mig att det kan vara känsligt om en busslast med folk ska tälta på ett och samma ställe (och mer än en natt?) utan att fråga om lov, därav tips på bredängs camping som ligger så man kan åka t-bana in till stan.
 
Tack för upplysningarna och tipsen!
Speciellt Bredäng borde vara ett bra alternativ.
Nu vet jag inte om det är en stor buss eller om der är en "folkabuss" med 8 pers i, men det får jag fråga på jobbet imorgon.
Är det annars någon som vet definitionen på en "grupp" som Peter Lindgren nämner, för det borde vara fler än två för att det ska räknas som grupp? =)
 
Ängby camping ligger fint nere vid vattnet och inte i direkt anslutning till några större bostadsområden. En handfull villor bara. Dessutom är det nära till Kärsön och Drottningholm.
http://www.angbycamping.se/
 
Senast ändrad:
Tack för snabba svar

Har vidarebefodrat länkarna till campingarna och infat om att allemansrätten inte gäller vid stora grupper eftersom det verkar vara en riktig buss med en hel del del folk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipagirl Tälta i Sthlms skärgård med hund, tips på plats? Stockholm 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...