Plast eller glasfiber

... men jag vet inte om jag blir så mycket klokare :) om man ska göra en summering av alla åsikter så verkar det som att man kan köra på vilket som, plast innebär lägre fart och glasfiber mer enklare reparationer... Är det stor skillnad på glasfiberns stryktålighet hos de olika fabrikaten?

Jag vill nog påstå att två kajaker som är identiska i form, längd och vikt, där den ena är av plast och den andra av glasfiber, som paddlas med exakt samma dragkraft kommer att nå samma hastighet. Det är en vida spridd myt att skillnaden i fart är märkbar, eller ens mätbar.

/Mats
 
svar på fågan om antal kajaker: ja det är för eget bruk + för min tjej. ingen annan får låna och ingen får hyra. jag är faktiskt väldigt rädd om dom.
varför ha lite av varje när man kan ha mycket av allt : )
idag har jag hämtat en kajak till. en mega maverick vågsurfkajak. den va så liten så den gick att kasta in inuti bilen. undrar om den kommer att flyta med mej i???

jag tror inte att materialet spelar så stor roll för farten som formen på kajaken. min tidigare jämförelse mellan en anita i glasfiber och en prijon är nog lite orättvis. anitan är ju klart mer lättdriven och mkt rankare. jag har haft glasfiberkajaker som varit trögre än hinkplastkajaker. så det hänger mest på formen.
ytan på skrovet tror jag spelar mindre roll. det är bevisat att en ngt ojämn ytan går lättare i vattnet än en helt slät, alla fall i lägre fart. jag har aldrig brytt mej om att ha superfinish i botten på kappseglingsbåtarna och det har gått väldigt bra i alla fall. så en superslät yta i botten är klart överreklamerat. (tror jag)

jag ÄR väldigt petig med mina grejor och tycker att man ska vara rädd om kajakerna. när jag paddlar glasfiberkajak så är jag skitförsiktig för att inte repa den, men trots det så tittar man alltid åt sidan nån gång vid fel tillfälle och så kör man på en sten. det är väldigt väldigt tråkigt.
men i en hinkplast så blir det mer avslappnat. hittar man en lutande brygga/jolleramp att sjösätta ifrån så kan man vid regnigt väder (hal brygga) eller på vintern, sätta sej i kajaken På bryggan och sen bara åka ner i sjön. det känns okej. man kan paddla rätt upp på land ifall det är besvärligt att ta sej ur pga sjögång exempelvis. man kan sätta sej i på land å hasa sej ut i sjön ifall det är besvärlig sjö när man ska ut åxå.
när vi körde i vågor för några veckor sen på ett väldigt grunt ställe, där det även stack upp en del berg över vatten ytan, så blev jag plötsligt uppkastad på ett mindre berg som stack upp å där satt jag och vinglade till nästa stora våg lyfte ner mej i sjön igen. men det gjorde ingenting eftersom jag INTE hade glasfiberkajak då. så det är oerhört befriande att paddla hinkplastkajak. å det är skit kul att paddla där det är som smalast och grundast om man har ett lämpligt material i kajaken.

jaaaaa!!! jag har konverterat från glasfiberfantast till hinkplastfantast : )

å det här men att det kanske inte går att laga en hinkplastkajak. hur 17 ska man bära sej åt för att ha sönder den???? då får man nog ha minst 4 OS-guld i klantighet för att lyckas med det.
 
....
å det här men att det kanske inte går att laga en hinkplastkajak. hur 17 ska man bära sej åt för att ha sönder den???? då får man nog ha minst 4 OS-guld i klantighet för att lyckas med det.

Uppenbarligen går det att trasha en plastbalja också.

http://castingtales.files.wordpress.com/2011/09/3.jpg

Fast det verkar som det går att reparera

http://www.instructables.com/id/How-to-fix-a-plastic-kayak-or-canoe/

http://www.associatedcontent.com/article/380769/howtofix_a_thermoformed_plastic_kayak.html

http://www.oceankayak.com/product_support/repair.html
 

Som den sista länken visar så kan man svetsa mången plast. Dock bör man veta exakt vad man har för plast, all lämpar sig inte för svetsning. Bilplåtslagare kan vara bra på sånt här..
 
Det blir nog att sattsa på att skaffa ett antal kajaker i stället för en precis som Matsa.

För min del avskyr jag att brottas med en 30kg-kajak på landbacken som dessutom är hal som såpa när den skall upp på biltaket eller knappt kan ligga kvar på en vagn, fast jag har givetvis full förståelse för dem som har avvikande uppfattning.

Själv kör jag ju som jag nämnt många ggr en fanerkajak (12kg) sedan ca 10-år tillbaka ca 2ggr i veckan utan underhåll och jag kliver i land på öar och lägger den på klippor samt att den träffat en och annan sten utan att ha exploderat. De ända ggr jag undvikit att nyttja den är då det legat nyis. Vid de tillfällen har jag tagit en gammal skabbig 101, som läcker, men den är svinkall att sitta i.

Stenar som ligger så nära så att du går på ser du när det är blankvatten och turbuläns avslöjar dem vid vågor. Fast det är klart att jag buklandar inte min fanerkajak. Då skulle jag nog föredra hinkplasten.

Jag har sett anonnser på gamla fanerkajaker för en spottstyver, så det behöver inte bli så kostsamt att hitta en bara för att ha som motionslåda och sedan kan man ju handla en plastkajak för en billig penning och skita i stenar och annat bara för att och sedan säger jag inte mer för då får jag väl på mig någon som tjurar på att jag gör reklam.

/Kåre
 
jaaaaa!!! jag har konverterat från glasfiberfantast till hinkplastfantast : )

Tycker att det är helt OK om folk konverterar till både det ena eller det andra bara de inte blir extrema fundamentalister ;-)

När det gäller att svetsa "hinkplast" så har mattläggare (certifierad våtrum) både utrustning och kunskap att fixa det. Det behövs bara material av rätt sort.
 
jag har ju 6-7 glasfiber kajaker åxå så jag känner mej inte som nån "extremhinkplastkajakist" : )
och jag kommer självklart inte att sälja dom, jo förresten en av dom ska bort, utan dom kommer att användas vid lämpligt tillfälle. men jag märker ju vad jag paddlat i mest i år.
GF-kajakerna lär jag ju kunna ha kvar så länge jag lever. det kommer säkert inte att funka med hinkplasten. ja om jag inte råkar dränka mej inom närmsta åren. för en 15-20 år gammal hinkplastkajak tycker i alla fall jag inte känns så himla förtroendeingivande. så dom är väl bara att panta när dom blir gamla. undrar om man får 4 kronor per kajak eller....????

fast jag längtar faktiskt lite efter ett riktigt släproder på anitan å sen få sticka ut med den. så jag har lite sjuka glasfiberpaddlardrömmar, även jag : )

men som sagt. mycket av allt är inte fel. då slipper man att kompromissa och kan välja det som känns mest optimalt för varje tillfälle.

stackars kåre som alltid måste kompromissa och paddla i samma gamla träkajak : )
känner du ingen som har nåt annat som du kan låna, bara för å testa å se hur det känns : )

ps. att svetsa en gammal hinkplastkajak känns lite som det kommar att bli ungefär lika bra som att svetsa ett gammalt avgassystem på bilen. men jag kanske har fel ......som vanligt??? : )
då skrotar jag hellre kajaken. man sitter ju trots allt i sjön när man paddlar i den och väldigt ofta är man väldigt långt ut från land och vattnet är väldigt kallt. så en någotsånär fräsch kajak är väl det minsta man kan begära. man vill ju inte bli liggande i sjön när kajaken sjunker mitt i vintern. visserligen slipper man antagligen sluta sina dar på långvården då, men i alla fall........
 
Så synd är det inte om mig jag har ju huset fyllt av div bara att vraka och välja mer än någon annan och dessutom kan jag ju fixa fram det jag vill ha själv då verktyg och material ligger under näsan. Jag skulle nästan kunna kallas för "bortskämd snorunge" om det inte vore för att några gråa strån börjat titta fram. men min kajak har blivit som ett par mystofflor eller myskofta som jag inte kan vara utan och som jag tog upp i en annan tråd ang paddel så blir ju verktyget en förlängning av kroppen och allting annat konstigt dvs man anpassar sin teknik till sitt redskap och blir ett precis som min röv som vuxit upp på fanersitsen och blivit formad därefter. Namnet har jag gemensamt med en av modellerna och archlet med en annan, så jag har blivit som Arnold i Terminator och om det inte vore för min religiösa övertygelse så skulle jag nog ha tatuerat loggan på draggen ;-)

Ja ja jag har gått igenom hela vårt sortiment och Seabirds+vietnamesiska+konkurrenter+uppblåsbart+annat men inget är som min mys100 och jag väljer annat vid speciella tillfällen tex lek med ungarna, nybörjarturer med andra i K2 eller demonstation för spekulanter och jag provar gärna på något nytt samt att jag har byggt några kajaker special för eget bruk men som jag lessnat på. Pappa stal tex min Anita med underliggande roder till sig själv.

Nä jag är riktigt bortskämd med att ha mycket kajaker att välja på och det är jag evigt tacksam för.

/Kåre
 
men jag vet nåt som varken du eller jag testat.
namnet börjar på tide å sluter på race.
ett test kanske skulle förändra våra liv : )
även om vi inte vill tro att något sånt skulle hända.

nu börjar det att spåra ut tror jag
plast eller glasfiber va ju frågan.

ps. 18 sekundmeter från rätt håll idag, men jag är för feg för att pova surfkajaken (i hinkplast) för första gången idag.
fan att man ska vara en sån mes : )
hade varit ballare att surfa i vågor än på internet
 
men jag vet nåt som varken du eller jag testat.
namnet börjar på tide å sluter på race.
ett test kanske skulle förändra våra liv : )
även om vi inte vill tro att något sånt skulle hända.

nu börjar det att spåra ut tror jag
plast eller glasfiber va ju frågan.

ps. 18 sekundmeter från rätt håll idag, men jag är för feg för att pova surfkajaken (i hinkplast) för första gången idag.
fan att man ska vara en sån mes : )
hade varit ballare att surfa i vågor än på internet

Såg att grymt elak var inloggad. Han kanske skulle kunna "hjälpa" och knuffa ner dig från Femörehuvud. Där är det vågor nu ;-)
 
Byggkvalitet kanske viktigare än material

Intressant att läsa att den förr om åren så svart-vita (och ibland upprörda) diskussionen om material, nu har landat i sakligt konstaterande att det finns fördelar och nackdelar med alla... Vilket ju vi allihop hade kunnat räkna ut från början, men det tar en tid för vanans makt att brytas.

Personligen har jag helt övergett glasfiberarmerad plast till förmån för gjuten polyeten när det gäller kajaker. Slagtåligheten och priset är för mig avgörande argument. Några andra nackdelar än lite högre vikt kan jag inte påstå att jag märker.

Laga? Tja, jag äger svetsutrustning för plast. Men jag har aldrig behövt använda den, vare sig på mina föregående Prijon- och Boréal-kajaker, eller på den nuvarande Valley Avoceten. Trots att jag inte är särskilt försiktig av mig, utan ser kajaken som ett bruksföremål som får tåla stryk.

Jag tror det är så att välbyggda båtar av duktiga tillverkare är bra, oavsett materialet. Sämre byggare sabbar kvalitén, även om de valt exotiska och potentiellt bra material. Ska jag ge köpråd, så är det att köpa av de välkända och välrenommerade fabrikerna hellre än av en - kanske inköpsbilligare - garagefirma. "Köp aldrig en bandspelare av en anfådd man på gatan!" sa Hasse Alfredsson, och det kan nog överföras till kajakvärlden.

hälsningar Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ännna Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 7
CE Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 3
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Raftö Kvalitetskajak i plast? Paddling allmänt 5
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
vete valley nordkapp vs easky 17 (LV) - plast Paddling allmänt 0
janne_b Plast vs Glasfiber Paddling allmänt 10
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
svingen underhåll plast PET kajak Paddling allmänt 4
Lorre2 Ny låda i plast från Påjnt Paddling allmänt 3
Egel Limma trä och plast? Paddling allmänt 10
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
snowchain Kanadensare plast/alu. ?? Paddling allmänt 1
ANDBEN HTP-Plast Paddling allmänt 7
Masken Kajakbygge i plast Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.