Majturer 2011

Vi fortsätter med nästa månad!
Jag kan inleda med en ganska omfattande tur som påbörjades i slutet av April och som avslutades i förrgår, nämligen paddling runt hela Gotland inklusive Fårö. Det var jag och en kille som heter Jens Berglund som satt i varsin greenland touring. Det var den första utmaningen med turen - får vi med oss allting?! Tanken var ju att vi inte skulle bunkra annat än vatten längs med turen. Men jovisst, vi fick med oss det vi behövde och hade t.o.m lite plats över.
Planen var att gå söder ut från Visby och paddla "anti-clockvise", men det visade sig att vindarna några dagar fram i veckan skulle vara kraftigt nordliga, så då kändes det ju dumt att paddla östra sidan i rak motvind. Så vi vände på steken och utgick från Jungfrurauken strax norr om Visby, och paddlade alltså "clockvise", vilket senare visade sig vara ett mycket bra beslut.
Vi paddlade norrut, rundade Fårö, kom ner på nordöstra sidan. Hittills var vädret helt underbart. Soligt, inte ett moln på himlen och helt stilla på hela havet. När vi började närma oss Slite på östkusten satte vädret dock igång. Nu kom lågtrycket in och det intressanta i det hela är ju att Gotland runt är en ganska så oskyddad tur om man säger så, då det i princip inte finns en enda ö förutom Gotland själv så att säga. När det blåser, då blåser det. Och då börjar det våga. Vi paddlade hela östkusten i 2 meter höga brytande vågor och varierande rak medvind från 5 till 11 m/s. Ibland fick vi vinden från sidan, då vi låg på ostlig kurs som vid Östergarnsholm.
Förrutom att vi båda blev sjuka och tvingades paddla varsin dag i feber och magen full av alvedon så gick paddling bra på östsidan. Långa överfarter då vi ibland satt i kajaken 4-5 timmar utan att gå upp. Men det var ganska så bra med tanke på hur sjukt långgrunt Gotland är, och speciellt nu tydligen då det rådde väldigt lågt vattenstånd. Att gå för nära kusten var ingen bra idé, vilket vi lärde oss ganska så snabbt. Och så här i efterhand kan jag ju säga att en Keel-Strip till kajaken är någonting som står längst upp på prioriteringslistan =).

Vi kom ner till Södra spetsen, där Hoburgen och Hoburgsgubben finns. Från att nu marcha 7-10 km/h i schysst medsjö till att få kämpa sig fram i 3. Nja, det gick liksom inte. Så vi beslöt oss för att stanna o vila någon dag vid Hoburgen. Visst, det var trevligt det första dygnet, men sedan blev det ganska långtråkigt. Å blåsten ville ju självklart inte lägga sig eller ändra riktning. Så vi provade lite olika varianter där nattpaddling fungerade bäst. Vi vände på dygnet och började paddla 20:00 till 02:00 då prognosen var som bäst. VIsst, det blåste inte mycket, men navigationen var inte särskilt lätt direkt. Helst plötsligt var man för nära kusten och återigen satt där och dagdrömde om en Keel-Strip, om man säger så.
Till slut kom vi upp strax söder om Karlsöarna, dvs nästan uppe vid Visby, fast prognosen skulle nu visa sig vara sämre. Vi väntade ut vädret några dagar, samtidigt som vi försökte paddla då prognosen var som bäst, fast åter igen är Gotland en oskyddad kuststräcka så det var ganska så trögt i 10 m/s motvind. Vi beslöt oss för att avbryta turen vid Karlsöarna, då vi hade paddlat enligt GPSen strax under 300 km och hade drygt 70 km kvar. Prognosen menade att vi skulle ha fortsatt motvind i 7-12 m/s i tre till fyra dagar framåt, vilket då ledde till det beslut vi gjorde. Som nu i efterhand känns bra, eftersom prognosen verkade stämma då Kapten på färgan tillbaka berättade i högtalarna att det gick nordlig kuling på havet och det gungade på ganska bra.

Hemma med en släng förkylning, jäkla många erfarenheter och en repad kajak. Men jag är störtnöjd, och har inlett Maj med en händelserik kajaktur!

/Tim
 
Kul berättelse ochbra kämpat. Man får respekt för dom som paddlar runt Sverige och snittar ett stort antal mil...
 
Hur många dagar var ni ute totalt?

Typ en vecka. Vi började paddlingen på söndag kväll då vi anlände med färgan till Visby på eftermiddagen. Vi hann bara någon mil sen slog vi upp tältet. Vi avbröt vid Karlsöarna i tisdags, och då hade vi typ väntat på vädret i några dagar vid södra Gotland. Testat lite nattpaddlingar och så, fast vi kom inte så långt framåt pga prognosen. När vi på tisdagskvällen såg Hoburgen långt bort i söder kändes det liksom inte som världens bedrift att ha tagit oss dom där milen på typ 3 dagar :p

/t
 
Kul berättelse ochbra kämpat. Man får respekt för dom som paddlar runt Sverige och snittar ett stort antal mil...

Jag och Jens satt på färgan hem och sponade om turen och vad den hade gett oss. En av alla våra slutsatser var att Petri Sutinen är helt otrolig. Hur tusan kan man paddla 2119km på 23 dagar?!
 
Re Petri: Man får nog inse att vissa kan paddla bättre än andra

Och det var visst bara slutspurten

" It should also be mentioned that Petri paddled all of Norways cost the same year before setting the record."

"Jag paddlade västerut, ofta kämpande i hård motvind, och de 6-8 meter höga vågorna stänkte oavlåtligt på mig och kylde ned mig i märg och ben. Vattentemperaturen var minst sagt arktisk.

Landningsplatser var sällsynta och ofta svåra genom brottsjöar och klipprev. Mitt tunneltält hade också en hård tid här i norr, men stod ändå emot de våldsamma vindbyarna. Medför en ordentlig uppsättning reservstänger om du ska tälta i dessa områden!

Jag tog som vana att parkera kajaken med nosen mot vindriktningen och tungt lastad, men en morgon kom jag ut och fann att den hade tagit sig en 20 meters flygtur längs stranden under natten. Puh!! Det är den sortens upplevelser som får en att vakna!"


http://www.dailypaddle.com/profiles/an-11-year-old-record-that-still-stands/
http://www.utsidan.se/cldoc/i-kamp-med-vinden_149.htm
http://www.blabandet.nu/index.php?page=dataHBB
1999 39 Petri Sutinen 31 23 Vivianne 2.119 92,13
 
En liten fredagstur på Hönö
 

Bilagor

  • CIMG1814.jpg
    CIMG1814.jpg
    64 KB · Visningar: 675
  • CIMG1820.jpg
    CIMG1820.jpg
    39.6 KB · Visningar: 680
Äntligen isfritt :)

I början av maj släppte isen äntligen sitt stenhårda grepp om älvmynningen i Luleå. Sedan dess har det blivit en handfull turer med Luleå kanotkamrater. Av någon anledning har det alltid varit fint när vi passerat hamnen där isbrytarna nu ligger parkerade för sommarunderhåll. Talande symbolik?
 

Bilagor

  • isbrytarna.jpg
    isbrytarna.jpg
    30.1 KB · Visningar: 670
  • lulea.jpg
    lulea.jpg
    17.8 KB · Visningar: 670
Härligt väder igår om än lite för mycket vind för att vara kul ca 10 m/s medelvind och mer i byarna. Kanske OK för surfski och några andra men inte för seriös motionspaddling. Då blir det till att leta efter lä och paddla fram och tillbaka ;-)
 

Bilagor

  • P5210004.jpg
    P5210004.jpg
    49.4 KB · Visningar: 697
Åkers Styckebruk till södra ändan på Sillen

28/5 En otroligt omväxlande färd genom smala vackra skogssjöar, några lyft, genom ett rör och genom Sigtunaån,Gnesta. (bilderna i kaos-ordning) ;)
 

Bilagor

  • 100_8626-640.jpg
    100_8626-640.jpg
    117.5 KB · Visningar: 508
  • IMG_0978-640.jpg
    IMG_0978-640.jpg
    29.4 KB · Visningar: 490
  • 100_8614-640.jpg
    100_8614-640.jpg
    29.7 KB · Visningar: 493
  • IMG_0961-640.jpg
    IMG_0961-640.jpg
    34.2 KB · Visningar: 511
  • IMG_1026-640.jpg
    IMG_1026-640.jpg
    85.8 KB · Visningar: 597

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.