Decemberturer 2011

Det har varit blåsigt en tid, men idag var det bara 5-6 m/s på Mälaren och på em blev det blå himmel - således en lämplig dag att ta en tur ut till Norrskär. "Hamnen" ger bra lä vid landstigning.

Totalt blev det ca 15 km och bara lite småguppigt på Ridöfjärden.

Vassarna har ju blivit bruna, men ruggarna med säv i Hässlösundet lyser fortfarande grön - lite känsla av vår. Kanske blir det ingen is på Mälaren i år....
 

Bilagor

  • Hamnen.jpg
    Hamnen.jpg
    77.2 KB · Visningar: 1,304
  • Ruggar.jpg
    Ruggar.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,302
Adventspaddling

Paddlade en härlig adventstur med start från vårt klubbhus idag. Tog vanliga rundan ut via "skansen dyktalben" och in runt Skansholmen, vidare runt Hummelgrund och ut mot Sälgrund, för att sedan paddlade hem mot klubbhuset igen. Det blev en skön runda i mestadels mulet väder med någon glimt av solen, det var i alla fall ingen is som det var vid klubbens brygga igår. Då jag blev tvungen att bryta mig ut genom isen första gången för säsongen. /Jampa
 

Bilagor

  • IMG_1170.jpg
    IMG_1170.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,272
  • IMG_1183.jpg
    IMG_1183.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,268
  • IMG_1184.jpg
    IMG_1184.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,288
Fick till en underbar paddling idag! Vi paddlade ut från Saltholmen(GKF) förbi Fiskebäck in i Eskils Kanal (Önnered) å en bit söderut innan vi vände åter!



/Janne
 

Bilagor

  • Bild 3194.jpg
    Bild 3194.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,101
Riktigt toppenväder idag. Det låg visserligen is vid Kanotföreningens bryggor så jag fick bära lite längre för att kunna sjösätta. Tog sedan den vanliga vägen och rundade Björnön på utsidan och korsade Ridöfjärden. Vid "hamnen" på Norrskär låg det vackra små isflak.

Efter kaffe och macka blev det motvind hem. Med 5 minusgrader och lite sjögång blev det ett tjockt ispansar på kajaken som gjorde det riktigt svårt att öppna luckorna efteråt.
 

Bilagor

  • Hamnen.jpg
    Hamnen.jpg
    80.6 KB · Visningar: 1,180
  • Isstalaktiter.jpg
    Isstalaktiter.jpg
    87.7 KB · Visningar: 1,147
  • Luckan.jpg
    Luckan.jpg
    38.7 KB · Visningar: 1,093
Luciapaddling

Lite bilder från vår luciapaddling
 

Bilagor

  • luciapaddling 003.jpg
    luciapaddling 003.jpg
    39 KB · Visningar: 781
  • luciapaddling 011.jpg
    luciapaddling 011.jpg
    35.3 KB · Visningar: 814
Tomtepaddling på julafton

I dag på julafton 2011 återanvändes en vilande tradition vi i Nyköpings Kanotklubb till och från har jaft, med lite paddling på förmiddagen innan själva julstöket med julmat, julklappar och Kalle Anka tar vid. Julaftonspaddlingen har inte genomförts pga is och snöproblem de senaste åren, men i år var vi tio (10) kanotister som gav oss ut. Isen som hindrat oss från paddling vid klubbhuset de senaste dagrna var nu borta och det var sgs vinstilla, mulet samt + 4 i luften, som gjort för en trevlig vinterpaddlingstur. /Jampa
 

Bilagor

  • IMG_1200.jpg
    IMG_1200.jpg
    51.6 KB · Visningar: 715
  • IMG_1202.jpg
    IMG_1202.jpg
    53.8 KB · Visningar: 620
  • IMG_1210.jpg
    IMG_1210.jpg
    28.8 KB · Visningar: 612
jag va åxå ute ca 3-4 timmar, givetvis utan kamera. det var väl därför det va så ruggigt fint ljus när solen gick ner. den lilla is som la sej för några dagar sen va borta. så det va den bästa julafton på många år. såg en kanotant bara så det va lugnt å skönt å gott om plats på havet. paddla är väl det enda vettiga man kan gör en dag som denna : )
hellre lite julpaddling i kallvatten än att sitta i södra frankrike i husbil med nypajad turbo, som min tjej gör. kul jul!! grejorna går ju alltid sönder vid fel tillfälle.
en paddel är en lagom komplicerad motor tycker jag : )
 
Det blev faktiskt en julpaddling i Luleå i år! Isen hade lagt sig för flera veckor sedan i älvmynningen men efter lite rek den 23:e visade sig att i stort sett hela skärgården ligger öppen. Jag satsade på Lövskär i gryningen. Tyvärr hade vinden bytt riktning under natten och transporterat enorma mängder drivande is mot land så det var bara att ge upp. Men i Hindersöstallarna var det fritt fram så många glada stugsittare fick vinka åt tomten som kom paddlande i röd torrdräkt och tomteluva!

I hamnen träffade jag två killar som bor på Hindersön. I fjol kunde de köra skoter på isen till Hindersön i mitten av november. Den sista november hade de kört till Hindersön med bilen på oplogad is. Lagom till lucia öppnade kommunen isvägen. Det var där jag paddlade idag...

GOD JUL!
 

Bilagor

  • isbrytare.jpg
    isbrytare.jpg
    63.9 KB · Visningar: 672
  • julsol.jpg
    julsol.jpg
    28.9 KB · Visningar: 599
  • paddeltomten.JPG
    paddeltomten.JPG
    103.7 KB · Visningar: 591

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.