Planera vandring

Vilken kartsida/app eller liknande använder ni som är smidig att få överblick över en längre fjällvandring? Vill kunna gör ganska exakta avstånd och planera etapperna. Sen vet jag också att det inte går att följa slaviskt men så man har en liten skiss på inköp av förnödenheter. Har en tanka att vandra från Ritsem via Padjelanta ner till Kvikkjok och sedan vidare till Hemavan. Ca 40 mil.

Google Min Karta har hyfsad funktionalitet för att rita in rutter och spara ner.

Lantmäteriets Min Karta har har bra kartor, men har inte så bra stöd för att rita.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vilken kartsida/app eller liknande använder ni som är smidig att få överblick över en längre fjällvandring? Vill kunna gör ganska exakta avstånd och planera etapperna. Sen vet jag också att det inte går att följa slaviskt men så man har en liten skiss på inköp av förnödenheter. Har en tanka att vandra från Ritsem via Padjelanta ner till Kvikkjok och sedan vidare till Hemavan. Ca 40 mil.
Jag måste slå ett slag för koomot och Gaia GPS.

Komoot är oslagbart när det gäller att planera, den visar underlag, sträcka, stigning osv. sen finns det även en funktion där medlemmar kan lägga till "tips" (ex. en grillplats) på kartan.

Gaia är finnemang för att följa leden, där kan man lägga in .GPX, .KML, .KMZ, .FIT, .GeoJSON men även bara se stigar. Sedan är den bra för att navigerar offline, om du zoomar in på kartan där du ska gå så sparas datan i din telefons catcheminne och kan då ses utan teckning.

Jag använder Topo GPS som betalapp för att både planera och hålla koll på var jag är, men har jag inte uppkoppling så har jag faktiskt karta och kompass ifall jag behöver det. Appen har offline-läge för när man inte har kontakt med omvärlden, men jag brukar stänga av telefonen för att spara batteri, därav fysisk karta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips