Planera vandring

Vilken kartsida/app eller liknande använder ni som är smidig att få överblick över en längre fjällvandring? Vill kunna gör ganska exakta avstånd och planera etapperna. Sen vet jag också att det inte går att följa slaviskt men så man har en liten skiss på inköp av förnödenheter. Har en tanka att vandra från Ritsem via Padjelanta ner till Kvikkjok och sedan vidare till Hemavan. Ca 40 mil.

Google Min Karta har hyfsad funktionalitet för att rita in rutter och spara ner.

Lantmäteriets Min Karta har har bra kartor, men har inte så bra stöd för att rita.

Vilken kartsida/app eller liknande använder ni som är smidig att få överblick över en längre fjällvandring? Vill kunna gör ganska exakta avstånd och planera etapperna. Sen vet jag också att det inte går att följa slaviskt men så man har en liten skiss på inköp av förnödenheter. Har en tanka att vandra från Ritsem via Padjelanta ner till Kvikkjok och sedan vidare till Hemavan. Ca 40 mil.
Jag måste slå ett slag för koomot och Gaia GPS.

Komoot är oslagbart när det gäller att planera, den visar underlag, sträcka, stigning osv. sen finns det även en funktion där medlemmar kan lägga till "tips" (ex. en grillplats) på kartan.

Gaia är finnemang för att följa leden, där kan man lägga in .GPX, .KML, .KMZ, .FIT, .GeoJSON men även bara se stigar. Sedan är den bra för att navigerar offline, om du zoomar in på kartan där du ska gå så sparas datan i din telefons catcheminne och kan då ses utan teckning.

Jag använder Topo GPS som betalapp för att både planera och hålla koll på var jag är, men har jag inte uppkoppling så har jag faktiskt karta och kompass ifall jag behöver det. Appen har offline-läge för när man inte har kontakt med omvärlden, men jag brukar stänga av telefonen för att spara batteri, därav fysisk karta.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips