PET-flaskor?

Det finns en mängd olika PET-flaskor av olika kvalitet och med olika utformning. Vilken anser ni vara den bästa med tanke på framför allt hållbarhet och volymeffektivitet?

Jag har genom åren provat några olika flaskor med olika godstjocklek, hård/mjukhet och utformning men inte kommit fram till vad som är bäst. Jag letar primärt efter flaskor med 500 ml volym och som finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker eller motsvarande.

/Birger
 
En motfråga måste då bli, vad ska du ha dem till? Vatten att dricka under en kortare skogstur? Långvandring i fjällen i minusgrader? Långtidsförvaring som nödvatten i sommarstugan?
 
Hej,
Som ½-litersflaska använder jag MER-flaskan. Den har lite större öppning än t.ex Cola m fl. Den är också lite annorlunda i botten, jag upplever att den står lite stadigare speciellt om det är lite vatten i den.
Som 1-litersflaska har jag ICA Selection apelsinjuiceflarra. Något tjockare plast, större öppning (och så är juicen absolut godast)
Har med mej MER- flaskan om jag vandrar där vattnet är drickbart direkt från bäcken/källan.
Måste jag "tanka" längs vägen följer 1-2st ICA-flaskor med också.
Dessutom har jag med mej en Katadyn BeFree för att kunna fylla på från bäck/sjö om det behövs (filtrerar vattnet och kokar det sedan - ska ju ändå laga mat och fixa kaffe)
 
Apelsinjuiceflaskan, finns det brunn eller källa nära behöver man inte fylla den. Stor skruvkork. En dylik flaska har många användningsområden och är lätt samt stabil. Men till matlagningstillfällen, mat för två, kaffe för två och diska, då är två liter rätt lagom.
Har dricksystem med olika volymer 5-1,5 liter, 1,5 brukas mest.
 
En motfråga måste då bli, vad ska du ha dem till? Vatten att dricka under en kortare skogstur? Långvandring i fjällen i minusgrader? Långtidsförvaring som nödvatten i sommarstugan?

Framförallt för dricksvatten vid fjällvandringar under vår, sommar och höst.

Tack för era svar.

/Birger
 
Jag gillar Schweppes 1,5 liters Tonic-flaska! Den är stadig och bra, bucklar inte. Eftersom jag inte behöver packa för vandring funkar det bäst för mig men två sådana går också jättebra att packa i ryggsäcken. Jag brukar jag fylla dem nästan ända upp och lägga dem i frysen. Med två sådana flaskor i kylväskan har jag kylkampar och vatten så jag klarar mig ett dygn ute på ön. Med en halvliters extraflaska kan jag hälla över vatten från de stora flaskorna vartefter det smälter och bara bära runt på den lilla. Jag kan också göra "solkaffe" i den. Jag är medveten om att detta inte svarar på din fråga men rubriken kanske lockar till sig andra än vandrare.
 
Vi brukar köpa på oss några vanliga 0,5 liters flaskor typ Ramlösa eller Loka att ha på tåget norrut som vi sedan återanvänder på vandringen som vattenflaskor. Om man däremot skall välja någon modell som är lite kraftigare plast i är 0,5 liters flaskorna från Vitamin Well ett tips.
 
PETflaskor kan också knäcka extra som engångs-kylklamp om man idkar friluftsliv där vikt är mer underordnat. I båt och kajak brukar vi ha en mjuk kylväska för att hålla första/andra dagens kylvaror kalla och kylklamparna i väskan är PETflaskor med vatten som legat i frysen. När det blivit varmt dricker du upp kylklampens innehåll.

/Patrik
 
I fjällen finns det ju oftast vatten lite överallt att dricka så det är onödigt att bara med sig allt för mycket i min mening.

Jag gör som Smux och köper några vanliga flaskor med kolsyrat vatten inför vandringen så har jag ju flaskor sedan. Har hellre flera små flaskor, typ 2-3st 33cl, än en stor, dvs 1,5L, eftersom de trots allt kan gå sönder. Lite trist om man bara har en 1,5L med sig, och så spricker den i botten.

En "plunta" i PET (sån som man kan köpa wirre i på taxfree) är annars mycket hållbara och lätta att trycka ned i ryggan eftersom de är lite svängda i formen. Finns ju i både 37,5cl och 50cl. Nackdelen är att de väger lite mer (ja, bara några gram) samt att kapsylen oftast är aluminium vilken lätt kan deformeras i gängorna.
 
MER-flaskans stora öppning gör att den fylls på ett ögonblick. Har en utanpå ryggsäcken. Flaskans midja underlättar säker fastsättning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...