Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Pedaler i Reval/Mari

Hej. Jag läste att roderpedalerna skulle vara en svag punkt för reval och mari. Hur skiljer sig konstruktionen mot andra fabrikat (har provat reval, mari och seayak, men minns inte hur seayakens pedaler såg ut...) Finns det bra länkar med bilder/beskrivningar av roderkonstruktioner?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Reval och Mari är kajaker konstruerade för skädda. Roder är helt onödigt på dessa kajaker. De fungerar utmärkt med skädda.

Jag antar att Tahe har varit tvungen att erbjuda också roder som tilläggsutrustning för att det finns folk som nödvändigtvis vill ha roder. Pedalkonstruktionen är dock helt värdelös. Hela pedalen glider längs en skena och det går inte att ta stöd ordentligt. För att få något som helst fotstöd måste man trycka lika med båda fötterna, och då får roderlinorna ta hela belastningen.

Prijons pedaler är utmärkta. Man får ordentligt stöd för fötterna och rodret kontrollerar man enkelt med att vicka litet på tårna.

rickardag; sa:
Hej. Jag läste att roderpedalerna skulle vara en svag punkt för reval och mari. Hur skiljer sig konstruktionen mot andra fabrikat (har provat reval, mari och seayak, men minns inte hur seayakens pedaler såg ut...) Finns det bra länkar med bilder/beskrivningar av roderkonstruktioner?

Jo, orginalpedelarna på Reval/Mari är inga höjdare.. Jag bytte ut min orginalpedaler på min Mari3-extra, mot ett par Prijon pedaler och det blev mycket bättre. Men Revalen kan du köpa med bättre pedaler som orginal för en extra kostnad. Visst kan du paddla utan roder, men rodret är klart bra att ha vid besvärligare förhållanden.

Kajaksports Navigator-roder är helt ok. Problemet är att roderpedalerna fortfarande är de samma (tror jag). Får du Kajaksports pedaler med i paketet så börjar det bli en fungerande helhet, även om pedalerna inte är lika bra Prijons.

Revalens originalroder (själva rodret) går väl an, om man nu nödvändigtvis vill ha roder. Jag rekommenderar skädda-versionen.

Tomppa; sa:
Kajaksports Navigator-roder är helt ok. Problemet är att roderpedalerna fortfarande är de samma (tror jag). Får du Kajaksports pedaler med i paketet så börjar det bli en fungerande helhet, även om pedalerna inte är lika bra Prijons.

Revalens originalroder (själva rodret) går väl an, om man nu nödvändigtvis vill ha roder. Jag rekommenderar skädda-versionen.

Du får andra pedaler än orginalet, om du köper till navigator rodret. Dessa funkar helt ok...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips