Paraply på fjället

Äntligen fick jag lust/tid att lyssna. Mycket bra, man längtar redan efter mer. Jörgen gör sig mångt mycket bättre i ljudform än i skrift. Triviala, rent av banala, ämnen blir intressantare än om jag skulle läst dem. Möjligtvis kunde man önska sig något bättre ljudkvalitet, nu vet jag inte hur detta spelades in men det kan definitivt göras bättre. Skulle lätt betala 150-200 kronor för hela boken.

Jörgen: Något tips på ett lätt, hållbart och billigt paraply? Har du använt den som skydd mot solen också?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jörgen: Något tips på ett lätt, hållbart och billigt paraply? Har du använt den som skydd mot solen också?
Jag har i alla år använt billiga paraplyer av den typ man köper på Pressbyrån eller någon bensinmack. Träskaft och lång pigg i andra änden. Kapar båda med bågfil och sedan är det bara att köra. Vissa paraplyer delas ju ut som reklam.

Numera har jag införskaffat ett Golite Dome som är lättare och dyrare, men skönare att ha på huvudet enligt modellen vi visade nyligen. Har dock inte använt det så mycket, i Vålådalen lånade Hendrik Morkel det för att det skyddade hans kamera på ett bra sätt.

Nej, jag har egentligen aldrig behövt använda paraplyet som solskydd, det är nog mest för riktigt heta områden som öknar. Men jag brände mig i Sarek under värmeböljan 2005, så jag borde väl använt det då..

Jörgen

I Honduras skaffade jag paraply för att ge skugga, stort svart och rejält, kostade säkert 10an. Det har fungerat fint mot regn oxså och vägrar gå sönder. Mitt vandrarparaply är mindre och betydligt lättare.
Något från ett hastigt regnväder någonstans utomlands. Jag har en liten ficka vid toppöppningen i ryggsäcken som håller botten och handtaget. Fria händer är bra både till kikaren och kameran.
Engelskt vattenfast skrivpapper och blyertspenna fungerar t o m i ett vattenfall. Hemma kan man skriva rent och sudda, De matta plastarken duger till många ggr. Mot hundar har jag både stavar och peppar tillgängligt, numera efter två vildhundsattacker.

Light Trek, Euroshirm

Har nu haft ett paraply av modellen Ligh Trek under några månader. Det säljs under namnet Euroshirm, och det är ett tyskt företag. Tycker att det är rätt bra, frågan är ju bara hur mycket man vill betala för ett paraply.

Läs gärna min utvärdering på www.vandringsman.com; hoppas det hjälper någon.

/Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips