Papperskartor och GPS

Hej!

Är det några papperskartor som är bättre än andra i kombination med en GPS? Är t.ex. dom Gröna kartorna Ok?

Jag är ganska novis på kartor annat än som hjälp för att se vart olika saker ligger i förhållande till varandra. Jag är heller inte säker på hur jag använder kordinatsystemet DDD.MM.MMM (WGS 84 heter det visst). Finns det något bra att läsa för att få veta mer om det?

Det är landkartor jag pratar om och i första hand fjällkartor eftersom jag var och gick på fjället häromdagen och tyckte det skulle vara intressant att lära mig lite mer och utnyttja GPS'n bättre.

/Anders
 
Rikets nät!

Varför använda de glesa latitud- och longitudnätet på en svensk landkarta? På fjällkartan och Gröna kartan finns det s.k. Riktes nät tryckt. Det är de svarta 2-cm-rutorna.

Ställ in GPSen på "Swedish Grid". Dessutom måste den ställas in för att använda RT90 i stället för WGS84 eftersom lantmäteriets kartor använder detta. GPSen kommer då att visa koordinaten som två 7-siffriga tal ex. 6620000 1616000. 4 av dessa hittar du i kanten på kartan, de sista 3 får du mäta upp och detta gör du med en vanlig linjal eftersom det är rakt och linjärt och bra på alla sätt.

Har du bekanta i byggbranchen tigger du till dig en liten linjal med olika skalor (alla har såna med reklamtryck på!) och använder 1:100 för att mäta på fjällkartan och 1:500 för Gröna. Glöm inte att på 1:100000-kartan är rutan 2 km och på den gröna 1 km!

Om din fråga verkligen var "hur använder jag WGS-84" så är förstås detta inget bra svar, men jag tolkade frågan som "hur använder jag GPS på landkartor" :)

Per
 
Som vanligt - det beror på

Det är ingen skillnad när det handlar om GPS: det finns ingen karta som är bäst på allt. När man vandrar är Gröna kartan ofta perfekt, för den är mycket detaljerad. Men den täcker för litet område för den som cyklar långt eller kör bil. Och den är inte tillräckligt detaljerad för den som vill ordna en orienteringstävling. Man vill ha stor täckning och hög detaljnoggrannhet samtidigt, men det är som att ärka kakan och ha den kvar.

Alla kartor som har ett koordinatsystem (och där man får reda på detaljerna om detta) är bra för GPS-användaren. Ska man gå i fjällen är det väl Fjällkartan som gäller (det var länge sedan jag själv gick där, tyvärr). Ska man åka på bilsemester är en vägatlas med bra koordinatsystem kanske bäst. Ofta kan nog kompromissen heta Blå kartan (1:100 000).

Hur ska man då använda en GPS i fjällen? Om man läser inläggen i detta forum (bl a "Ska jag köpa en GPS" och "Kartan verkar okej...") kan man få en del tips och idéer.

Det enklaste är att man använder sin GPS för att få reda på var man är, uttryckt i koordinater, och sedan kan man leta upp platsen på kartan. Vidare kan man gå omvända vägen och ta reda på koordinaterna för en plats som man vill till, och sedan använda GPS-en för att hitta dit (genom att göra målet till en s.k. Waypoint, som GPS-en visar riktningen och avståndet till).

Ännu bättre är att sätta sig med kartan innan man ger sig av, och ta fram waypoints på lämpliga platser. Det finns dataprogram som gör det enklare att mata in dessa waypoints i GPS-en. Det går t.o.m. att skaffa dataprogram där man ser kartan på datorskärmen och kan lägga in sina waypoints bara genom att klicka på de önskade platserna.

Och nu är vi tillbaka till frågan om vilken karta som är bäst, för om man vill ha en detaljerad kartbild måste man ha många kartor. Det blir antingen mycket dyrt (om man köper färdiga datakartor) eller jobbigt (om man acannar in dem själv).

Detta var några synpunkter som kan vara till hjälp för en nybörjare som vill komma igång. Den som har tllgång till en billig Internetuppkoppling kan hitta massor av tips i detta forum.

Sedan finns det en uppsjö information (mest på engelska) på Internet. Ett exempel är http://joe.mehaffey.com/

ALj
 
GPS:ens nogrannhet inte det viktigaste

En sak som kan vara värd att tänka på innan man grottar ner sig i diskutioner om hurvida GPS:ens nogrannhet är 2 eller 3 meter är att tecknet för en stuga är minst 50 meter i fyrkant på fjällkartan. Står man sen i snöstormen och mäter på kartan med en dålig linjal så ska man kanske inte räkna med att komma helt rätt. Tecknet för en kåta eller vindskydd är väl minst 100 meter och både Uppsala domkyrka eller Alkavare kapell som är en liten byggnad på 3 meter är väl minst 150 meter på kartan. Har man inte tillgång till de exakta koordinaterna får man räkna med lite "gammal hederlig" orientering när man tror att man framme.

Per
 
GPS-koordinater i fjällen

Vore det inte praktiskt om Utsidans fjällvandrande GPS-ägare kunde få en sida på Utsidan där de kan lägga in sina koordinater till Fjällstugor mm de har besökt ? Eller det kanske redan finns?
 
Rikets nät

>...men jag tolkade frågan som "hur använder jag GPS
>på landkartor" :)

Helt rätt tolkat! Jag har provat lite och det verkar fungera bra och vara lättare. Tackar!

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan es Papperskartor till GPS och GPS i bil Navigering 13
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
uler41 Papperskartor Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.