Papperskartor till GPS och GPS i bil

Är ägare till en eTrex Legend och har lite frågor.

Undrar om det skulle vara möjligt att skanna in en helt vanlig papperskarta och överföra den till datorn. Därefter skulle man markera 3 kända punkter och föra över hela kartan till min GPS. Min önskan är att kunna se denna karta i GPSen. Det finns redan nu en inbyggd karta som täcker hela världen men jag vill ha mer detaljerade kartor över mindre områden.

Många bilar idag kan ju beställas med navigation som berättar för föraren hur denna skall köra från punkt A till punkt B. Finns det något bra dataprogram att köpa som tillsammans med en GPS (min eTrex) kan användas i bilen och i efterhand skapa ovan nämnda navigationshjälpmedel?

/Johan ES
 
Garmins kartor

Skall du ha in kartor i din Legend så måste du använda Garmins Mapsource material. Eller friluftskartan som Sportmanship har tagit fram.

Med Mapsource Metroguide så kan du skapa rutter i PCn, men du får inte routingfunktion i GPSn som med en fordonsnavigator.
 
Det finns alltså inget dataprogram (som man skulle kunna installera i en laptop) idag som med hjälp av en extern GPS (typ min eTrex) kan fungera som en bilnavigator?

/Johan ES
 
Jag vet inte ett dugg om Garmin men med min Silva Multinavigator, min Dell-bärbara, Fugawi och .rik-filer så navigerar jag hur smidigt som helst....hmm...det kanske inte var något svar på den ursprungliga frågan..???

//Per
 
Den kombinationen har jag också provat till viss del. Vad jag letar efter är ett program som t ex kan göra följande:

Jag väljer en för mig helt okänd ort som jag ska åka till. Istället för att bara peka fågelvägen dit så visar hela tiden programet i datorn vilken väg jag ska åka på och vilka avfarter jag ska ta av vid mm.

/Johan ES
 
Nu är jag ute på lite osäker mark...men kan inte ruttverktyget i Fugawi hjälpa till med sånt. Man lägger ut rutten hemma på kartan, brytpunkter skapas och sedan kan man följa med på färden i realtid. Kanske inte som en fullvärdig bilnavigator...men ändå.

Skulle vara intressant med synpunkter från någon som provat..

//Per
 
Route66

Jo, det fungerar iofs att rita egen rutt i Fugawi, men R66 gör en rutt åt dej. Då kan man oxå välja snabbaste/kortaste väg och säkert mera, jag har inte studerat så noga. Det är även ganska bra upplösning med små lokala vägar tyckte jag i alla fall.

//Patrik
 
Johan.E.S.; sa:
Vad jag letar efter är ett program som t ex kan göra följande:

Jag väljer en för mig helt okänd ort som jag ska åka till. Istället för att bara peka fågelvägen dit så visar hela tiden programet i datorn vilken väg jag ska åka på och vilka avfarter jag ska ta av vid mm.
http://www.gpss.co.uk/ är ett exempel som ger funktioner liknande ett riktigt navigationssystem.

Om man inte redan har GPS och laptop (eller PDA) är troligen någon av Garmins enheter med inbyggd autorutt ett bättre alternativ. GPS V, StreetPilot III och NavTalk GSM finns sedan tidigare och StreetPilot 2610/2650 är på gång.
 
MetroGuide kan

Johan.E.S.; sa:
Den kombinationen har jag också provat till viss del. Vad jag letar efter är ett program som t ex kan göra följande:

Jag väljer en för mig helt okänd ort som jag ska åka till. Istället för att bara peka fågelvägen dit så visar hela tiden programet i datorn vilken väg jag ska åka på och vilka avfarter jag ska ta av vid mm.

/Johan ES


Om man skaffar Garmins Mapsource MetroGuide får man dels en uppsättning elektroniska kartor och dels ett program som hanterar dessa. Man väljer t ex ut vilka kartavsnitt man vill ladda in i sin Legend. Man kan också spara sina Waypoints från GPS:en, eller skapa nya om man laddar in i GPS:en. Man kan också spara de Tracks som har skapats i apparaten.

Och så till det viktiga för Dig: Man kan peka ut två platser på kartan i datorn (som förståss kan vara en laptop i bilen). Sedan räknar programmet ut den (enligt programmet) lämpligaste vägen mellan dessa. Man kan lägga till mellanliggande punkter, och då räknar programmet om rutten. När man är nöjd med vägen kan man spara den som en Route, som man kan överföra till GPS:en. Totalt finns det plats för tio sådana rutter i en Legend (om inte minnet sviker mig).

När man har rutten inläst i GPS:en kan man lämna datorn hemma, för nu kommer Legenden själv att visa vägen ända fram till målet. Man får reda på när och vart man ska svänga, bl a av med hjälp av en liten pil på displayen.

Om man tar med sig datorn på färden och ansluter Legenden kan man hela tiden följa hur man förflyttar sig på datorskärmen. Däremot vet jag inte om man kan få instruktioner om när man ska svänga från datorprogrammet. Men man ser ju rutten på skärmen, och man ser var man är. Jag har inte provat, för det är för krångligt att rigga upp datorn i bilen så att men ser den bra medan man kör. Däremot har jag provat att navigera efter rutter som jag överfört till apparaten, och det har gått mycket bra.

Anders Lj
 
Tittade lite på http://www.gpss.co.uk och det verkade vid en första anblick som ett vettigt program. Dessutom verkade det vara gratis(?) Har någon provat det?

Jag hade för några år sedan ett program på min dator där man valde en ort man vill åka till samt berättade var man utgick i från. Sedan beräknade den bästa vägen och ungefärlig restid. Något liknanade vill jag ha, fast i kombination med en separat GPS. Jag vill kunna befinna mig på resande fot och när som helst kunna söka efter en ort och få en vägbeskrivning dit där jag får uppmaningar när jag ska svänga mm.

/Johan ES
 
Jag tycker din beskrivning passar in på Route66. Dock talar det inte om när du ska svänga så som en navigator, men man kan koppla in GPS'en så man vet var man är och kan se när man ska svänga. Det går att få en vägbeskrivning med sträcka och tider från en adress till en annan.

//Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
uler41 Papperskartor Navigering 2
ADO Papperskartor och GPS Navigering 5
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.