mest detaljerad gratiskarta till android ?

Hej !!

Åker mkt hoj ute och använder mig av min android telefon med appen Locus Pro.
Undrar om nån har kolla på vilka opensource kartor som man kan hitta mest grusvägar stigar traktorspår mm på för ändamålet ??
 
appen viewranger

tycker jag var coolt me lmv 1:50000 ( =grönsaksbladet ) som lite gratis i början..:)-->suverän detaljrikedom
sen opensource e ju bra detaljrikedom skillnaden cycle o road
 
En intressant gratiskarta om man skall långt bort är OpenStreetMap. Här är ett exempel från Ukraina installerat på en Garmin Nav V. Blir ännu mer detaljerad på Samsung S3 :

NavV-OSM.png


OSM kartan i Sverige har varierande täckning. Jag föredrar definitivt Garmins Friluftskarta här hemma. Här är ett exempel på den kartan installerad på en Samsung S3 mobil:

S3-FPv3-02.png


Men den är ju tyvärr inte gratis.

Båda kartorna har anpassad grafik i syfte att göra vägarna tydligare. För cykel, MC, ATV etc. Dvs båda dessa är ruttbara vägkartor.
 
Men även om den kostar en slant. Ok men frågan är ju användbarheten i min mobil .! ? Har en Samsung xcover II som jag kört mest programmet locus pro i. Är suveränt prg tycker jag för att bara följa var jag är på kartan och spara spår mm.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
Den mest kompletta kartan vad gäller småvägar (traktorvägar/leder/stigar osv.) får du genom att kombinera Lantmäteriets och Open Street Maps kartor, och eftersom du använder Locus Pro går det att fixa. Om du installerar den tillhörande appen "Locus - addon Map Tweak" får du tillgång till Eniros kartor som baseras på Lantmäteriets data, så redan där har du en relativt komplett Sverige-karta. Dock inte helt komplett naturligtvis, vilket jag upptäckte i fjällen i höstas när leden jag vandrade på fanns med i Open Street Map men saknades i Eniro. Därför är det bästa alternativet att kombinera dessa två kartor, dvs du använder Eniro Classic som baskarta och t.ex. OSM Classic som överläggskarta (overlay) via funktionen Map Overlay i Locus. Välj Opaque (dra reglaget så långt åt höger som möjligt) och välj sedan MULTIPLY under Blend Mode.

Resultatet blir ganska bra. Ofta är väginformationen fördubblad eftersom samma vägar finns i både Eniro och OSM, men många småvägar finns enbart i Eniro och vissa småvägar bara i OSM. Det finns sätt att få till en ännu bättre kombinerad kartbild genom att använda sig av en modifierad vektorkarta som overlay, men det är lite överkurs här.

F.ö. använder jag samma [vinnande] kombination som du, Galaxy Xcover och Locus Pro. :)
 
Ja det där är nog så långt jag kommit med. Men visst är det fantastiskt mkt vägar med då :)
Men då jag åker mc och fort vill kolla och överblicka så vore mörka vägar mot ljus bakgrund att föredra. Nu är ju nästan alla vägar vita och syns knappt :-(
Går det ändra det nåt stans?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
OSM vektorkarta

Bra att du har kommit så långt! Vill du ha ytterligare stigar på kartan kanske det finns gpx-spår att ladda ner från någon orienteringshemsida, eller så kan du välja OSM-kartan från skoterleder.org (alt. opensledmap.org) som overlay. Jag skulle tro att många av skoterlederna är farbara året runt.

Stil och färger (kartmanér) på Eniros kartor går inte att förändra eftersom det handlar om förgenererade tiles. Möjligen kan du prova om vägarna visas tydligare i högkontrastläge: Main menu > Settings > Map - advanced > Map color mode > High contrast

Manéret för vektorkartor styrs av vilket tema som väljs, och är man lite klurig kan man redigera xml-filerna som bestämmer utseendet på kartans alla detaljer, inklusive vägarnas färger, men det är inte gjort i en handvändning. Jag använder själv en OSM-karta i vektorformat som overlay, där jag har raderat stora delar av innehållet i xml-filerna som hör till temat. Resultat är att OSM-vektorkartan enbart visar vägar/stigar och inget annat, och fördelen är att alla polygoner (sjöar, markslag, byggnader, anläggningar) som finns med på den ursprungliga OSM-kartan inte visas dubblerade ovanpå Eniros polygoner. Fortfarande är de flesta vägar dubblerade, men det blir ändå en renare kartbild.

OSM-vektorkartor för Locus kan laddas ned gratis på http://www.openandromaps.org/en/downloads/europe, inklusive teman anpassade för cycling/hiking. Själv använder jag ett tema som heter Volatile (http://forum.locusmap.eu/index.php?topic=2820, kräver registrering på Locus forum för nedladdning), där jag alltså har redigerat temat Volatile_Hike så att enbart vägarna visas. Det är möjligt att det går att hitta ett färdigt vektortema för Locus med mörkare vägar, du kan ju alltid prova att googla på t.ex. locus vector map theme och se vad som dyker upp.
 
Suveränt info. Har nu köpt en garmin zumo 390 att kombinera luren med då den jäklas och startar om när jag ibland varvar ur hojen.
Undrar om det går att hitta liknande kartor till den gpsn?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
Osm

kartor både topovarianter och vägvarianter finns till Garmin-GPSer. Men Zumon innehåller City Navigator® NT Europa från början den har rätt bra detaljnivå på vägarna.

Thure
 
Senast ändrad:
Nja inte när. Man åker offroad hoj. Bara större grusvägar verkar finnas med :-(

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...