Påminnelse varning

Arroganta plåtmoduler

Ja att även yrkestrafikanter har taskig koll på cyklister det visste man ju redan. Att de dessutom är så arrroganta som denne "chaufför" är dessvärre inte heller någon nyhet...
I länder där cyklisterna är fler har bilisterna lärt sig att köra på ett vettigare sätt. I Holland o Danmark så räknas cykliserna som jämställda trafikanter med följden att MÅNGA cyklar där. I sverige anses man mer viktig om man sitter i en plåtmodul.
Om bmw: Ja dessa bilars förare är klart överrepresenterade bland de som kör nära. Det är min erfarenhet också
 
Men FATTA! Man ser väldigt lite bakåt. Slå gärna upp begreppet "döda vinkeln" Man har speglarna riktade mot bakhjulen så man ser vars vägen går och så vidare.

Lastbilskörning är INTE som att köra bil. Innan du börjar keffa om saken föreslår jag att du provar :p
 
Bilister är för övrigt inte speceiellt mkt bättre.. LIgger i r´öven på en och försöker pressa sig om .. SYns inte i speglarna. Samma sak när man skall svänga. De ligger på insidan eller utsidan och när man sedan svänger har man kört över dem i princip. Långa fordon behöver ta ut svängarna och ligger det då någon cyklist som inte syns och pressar i vägrenen kan det bli problem. Cyklister får helt enkelt inse att de inte syns så bra i trafiken. SPeciellt den jag mötte häromdagen i skymmningen på smal landsväg utan någon nämnvärd väggren.. inget ljus, inga reflexer, ingen hjälm..

Sedan klassikern är ju cyklister som blåser över vägen när man har grönt ljus eller företräde.. Måste man då tvärnita så kan man med lätthet förstöra däck för 25000kr..
 
ja förstår inte riktigt diskussionen med döda vinklar i speglar osv. Problemet är inte när bilden är om utan när de ska köra förbi??
Jag cyklade på en cykelväg när jag blev påkörd kärringen som satt i glodde åt vänster mot mötande bilar där hon skulle köra ut.
Många gånger när man kommer cyklande så blir man betraktad som arslehår. Det tycker ja e synd eftersom ja tycker att jag cyklar med förstånd.
När man cyklar på en del cykelvägar så e inte de andra cyklistera så mkt bättre ihäller alltid. Cyklar mitt i vägen o svänger ut framför en osv..
 
FC-M560; sa:
Men FATTA! Man ser väldigt lite bakåt. Slå gärna upp begreppet "döda vinkeln" Man har speglarna riktade mot bakhjulen så man ser vars vägen går och så vidare.

Lastbilskörning är INTE som att köra bil. Innan du börjar keffa om saken föreslår jag att du provar :p

Ett annat sätt att se på saken är att cykling INTE är som att köra lastbil. Man dör lättare tex...

MEN min erfarenhet är faktiskt att lastbilschafförer alltid visar hänsyn i trafiken, vare sej jag kör bil, cykel eller inlines! Åtminstone här i Hudiksvallstrakten. Om jag nån gång blir trängd så är det av en okunnig bilist, och där tror jag som sagt att BMW och Mercedes är överrepresenterade. Och nån enstaka gång kör en buss för nära.

ALLTSÅ - snyggt jobbat, chaffisar!

Det är därför jag säjer emot Jo Da. Kan andra så kan du.
DÄREMOT håller jag med om att vi cyklister borde visa mer hänsyn till övrig trafik, var vi åker, och hur!
 
ja, de är de bästa...

grovt draget så är lastbils-chafförer de bästa att visa hänsyn om ni frågar mig! "det du vill att andra ska göra mot dig"-köret kanske har inverkan där! men som du säger björner:
jag känner merca- och bmw-typerna du beskriver =) helst ska det vara lite mobiltelefoner och annat skrot med i bilden också!
 
Försöker visa hänsyn åt alla i trafiken.
Jag kan inte göra speciellt mycket åt vissa cyklister med flera som inte ens själva vet vars fan de skall och hur de skall ta sig dit.
 
Efterlysning!

Finns det ingen BMW- eller Mercedesägare i detta forum som vill försvara, eller förklara, sej? Eller kör alla vi frilufsare gamla vrak?
 
positiva klubben!

björner! vadå gamla vrak? Du vet väl att bilar bara är för svaga människor? haha!
Cykel regerar!

Chaffisar out there:
visst visst, peace love and understanding: Alla försöker ta hänsyn till alla hädanefter.
Problemet är bara, som jag ser det, att det muttras lite här och där om alla jävla cyklister som minnsann inte är så himla lätta att se osv...
Man räknas inte riktigt som en jämbördig trafikant utan bör helst hålla sig undan. Helst hemma om gnällmaffian fick som den ville.

En cyklist ÄR en jämbördig trafikant. FETHAJJA!
 
keffa?

FC-M560 (Jo Da)!

Innan du börjar keffa så vill jag säga att jag HAR lastbilskort+tungt släp...

Tror mig därför om att kunna sätta mig in i en lastbilchaffis situation. Den ÄR svår, helt klart, men inte omöjlig. Ställer därför det rimliga kravet att behandla cyklister som vilka andra trafikanter som helst.
 
Volvo

björner; sa:
Dessutom är det som sagt, utan att generalisera, BARA Mercedes och BMW som ALLTID kör nära.

Nár jag bodde i Göteborg för ca 15 àr sedan sâ cyklade jag dagligen med livet som insats genom stan. De som var allra sámst pà att visa den allra minsta gnutta hänsyn, bàde mot gâng- och cykeltrafikanter, samt även mot andra bilister, var tveklöst Volvo-förarna.

Mvh / Mats
 
Re: keffa?

Daddy Cool; sa:
FC-M560 (Jo Da)!

Innan du börjar keffa så vill jag säga att jag HAR lastbilskort+tungt släp...

Tror mig därför om att kunna sätta mig in i en lastbilchaffis situation. Den ÄR svår, helt klart, men inte omöjlig. Ställer därför det rimliga kravet att behandla cyklister som vilka andra trafikanter som helst.

Ja. Men hur skall jag kunna ta hänsyn till nåt som kör sitt eget race och skiter fullständigt i alla regler och etiketter. Sedan när man får nita när man har grönt är man ett jävla arsel för cyklisten har minsan företräde.. Suck.. Problemet är att cylisten är ett fordon men tror de är fotgängare.

Sedan är det ju populärt med att köra kring 50 nedför backen och chansa på att det är fritt längst nere. Sedan om det är byaväg, villaområde eller E4an verkar inte spela någon roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslut090305 Varning för osäkra lås! Långcykling 2
d-b Varning för Cykloteket och Velodrom/Sportsson Långcykling 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.