Palkattjåkkå och Pårtetraversen

Hej!

Vi är ett gäng som tänker försöka bestiga Palkattjåkkå och göra hela eller någon del av Pårtetraversen i slutet av Juli. Är det någon därute som gjort detta på sommaren och kan komma med lite information?

Det jag är intresserad av är hur svår klättringen är, tex. jämfört med Passagen mellan Sarektjåkkå nordtopp och stortopp eller Kaskasapakte V-kam som jag tidigare klättrat.

Hur långa firningar kan behövas?
Lämpliga säkringar?
Hur lång tid tar hela Pårtetraversen?
Bästa vägval?
Lämpliga ställen att avbryta traversen?

jag är även intresserad av liknande information om Saitaris.

Mvh, Fredrik
 
Vekker liv i en gammel tråd...

Fredrik, ble det noen tur til Palkattjåkkå fra Pårtetjåkkå? Vurderer denne turen selv, evt med basecamp i nærheten av Pårek. Tar gjerne imot info om evt vanskeligheter over mot Palkattjåkkå (fra Pårtetjåkkå, inkludert retur).

Tusen takk! :)
 
Takk for linkene, Ingemar!

Fant også denne turrapporten fra Per Lindberg som tok Sveriges tretten 2000-meterstopper på tretten dager http://www.utsidan.se/cldoc/tretton-toppar_445.htm Her gikk de så godt som usikret til Palkattjåkkå fra Pårtetjåkkå. Det var visst noen småutfordringer som krevde god psyke, og en hammer ble visst omgått i en løs renne slik jeg tolket rapporten. Tar likevel med noe sikringsutstyr, i tilfelle vi psyker ut eller det slår om til regn undervegs.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.