Padjelantaleden efter midsommar

En annan fin lägerplats som jag kommer ihåg är i Tarradalen vid den största stenkremlan, om du vikar av en it från stigen och följer skogbrynet neråt en bit. Kremlan syns bra på kartan vill jag minnas,

Nu inser jag att jag måste lära mig något nytt - igen! En stenkremla är säkert ingen svamp. Men vad är det då? /Hans
 
Jaha, då lärde jag mig något också. Vet inte vad jag fick det andra från.

Där iallafall, vid den största i dalen, finns en underbar glänta vid skogsbrynet en bit ner i dalen från leden sett.
 
Snöläget nu?

Hej!

Ska efter två år på Kungsleden själv pröva Padjelantaleden efter midsommar med start i Ritsem för vidare färd söderut. Har förstått att snöläget kring Kungsleden kan vara lite kämpigt som det ser ut just nu. Är det någon som vet hur det ser ut längs Padjelantaleden? Så att man är förberedd. Ser det riktigt risigt ut så har jag en ombokningsbar biljett också.

mvh
/david
 
Vägen till Ritsem avstängd.

Hej!

Ska efter två år på Kungsleden själv pröva Padjelantaleden efter midsommar med start i Ritsem för vidare färd söderut. Har förstått att snöläget kring Kungsleden kan vara lite kämpigt som det ser ut just nu. Är det någon som vet hur det ser ut längs Padjelantaleden? Så att man är förberedd. Ser det riktigt risigt ut så har jag en ombokningsbar biljett också.

mvh
/david
OK. Plötsligt är inte det eventuella snöläget längre problemet. Ett jordras gör det aktuellt att leta andra alternativ.

Nyheter P4 Norrbotten sa:
 
Pratade precis med Eva Oskarsson på Länsstyrelsen. Enligt henne är det ännu mycket snö ovan trädgränsen. Fram till Såmmarlappa från Kvikkjokk är det snöfritt, men sedan är det en hel del snö.

Bron över Bållávrjåhka mellan Tuouttar och Stáloluokta är också trasig. Delar är beställda och på väg. Hon trodde de skulle laga den på lördag, men vågade inte lova något. Har inte gjort det vadet själv, men det ser inte så kul ut om man tänkt sig vadfritt (fast det är väl ungefär lika brett som vadet vid Tuottar).

Vi pratade också med turistinformationen och där hävdade man att folk vänt på väg från Akka till Kisuris, men det är ren hörsägen och bör tas med en stor nypa salt.

Eva tycket för övrigt att man just nu (28/6) kanske inte bör ge sig ut om man är nybörjare, men om man är van är det ett bra tillfälle att se fjällen ur ett lite annat perspektiv.
 
Nu har vi gått Padjelantaleden från Kvikkjokk till Ritsem förutom Tarreluoppal - Staloluokta som vi flög med helikopter pga den trasiga bron över Bållávrjåhka. Vi startade i Kvikkjokk 24/6-12 och kom fram till Ritsem 2/7.

Innan det var känt att bron var trasig vände ett vandringssällskap mellan Tarreluoppal och Tuottar. Sedan vände ett sällskap stracks efter Tuottar pga snöläget. Men vi gick som sagt aldrig den där delen av sträckan så jag vet själv inte hur det såg ut.

Jag gick med förhållandevis låga skor och fick byta till vadarskor ganska ofta, framförallt mellan Såmmarlappa och Tarreluoppal, men det var lätta vad. Pojkvännen som gick med höga kängor fick bara byta två gånger. På höjden låg det en del snö kvar och det var ganska blött, t.ex. på passet mellan Arasluokta och Låddejåkkå. Men det gick ändå bra att ta sig fram även för mig som nybörjare.

Sammanfattningsvis en lite äventyrlig men mycket rolig tur. Föredelen med att gå så tidigt på säsongen är att det är ganska lite folk på leden. Det blir genast mycket trevligt när man träffar de få som är ute. Dessutom är stugvärdarna väldigt glada när man kommer fram och kan ta sig tid för att prata om leden och sina egna erfarenheter.

Tack till alla här på forumet som har hjälpt till genom att dela med sig sin kunskap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.