Padjelanta/Kierkevare

Någon som vet om det är rimligt att korsa Kierkevare i Nord-Sydlig riktning, från sjön Jallejavrre ned mot Råvejavrre (se karta)?
 

Bilagor

  • padje tuff.jpg
    padje tuff.jpg
    138.9 KB · Visningar: 444
Jag kanske inte har förstått din fråga riktigt, men det gula streck du ritat korsar inte Kierkevare. Färdvägen är dock fullt rimlig, även om jag skulle valt att följa Viejevagge ner mot Råvvejavrre för att slippa ett antal höjdkurvor.
 
Stenigt

Området öster om Jiegnaffo är mycket stenigt men fullt möjligt att gå. Förslaget från Swift är trevligare att ta.

HåkanF
 
Jag kanske inte har förstått din fråga riktigt, men det gula streck du ritat korsar inte Kierkevare. Färdvägen är dock fullt rimlig, även om jag skulle valt att följa Viejevagge ner mot Råvvejavrre för att slippa ett antal höjdkurvor.

du har såklart rätt gällande kierkevare, kollade slarvigt på kartan och tänkte att området sträckte sig väster om viejejåkho

En fråga gällande viejevagge - hur går dalgången egentligen, jag har i ärlighetens namn svårt att se på kartan? följer man viejejåhka hela vägen söderut för att svänga av aning västerut och runda toppen 1208? Eller framgår det tydligt i terrängen var dalgången går?
 
Viejevagge är en trevlig och lättgången dal. Kommer du norrifrån ser du på fjällkartan en stig (ej rösad) som tar av från Nordkalottleden strax före bron över Viejejåhkå. Jag tror det sker på en liten ås. Enligt kartan leder stigen till ett vad som passeras om man ska till rengärdet vid Jållejavrre, men jag misstänker att den är svår att följa i terrängen. Men det går lika bra att gå utan stigen och fortsätta på östra sidan eller från början välja den västra. När dalen börjar ta slut måste du välja väg. Det går utmärkt att gå både väster och öster om 1208 och säkerligen också öster om 1180. De båda topparna är lätta att orientera sig efter om sikten är bra. I annat fall är det förstås kompass som gäller. Trevlig tur önskar Pelle.
 
du har såklart rätt gällande kierkevare, kollade slarvigt på kartan och tänkte att området sträckte sig väster om viejejåkho

En fråga gällande viejevagge - hur går dalgången egentligen, jag har i ärlighetens namn svårt att se på kartan? följer man viejejåhka hela vägen söderut för att svänga av aning västerut och runda toppen 1208? Eller framgår det tydligt i terrängen var dalgången går?
Dalgången är tydlig fram TILL 1208. Sedan delar den upp sig. Vilken väg som är bäst beror ju sedan på vart du vill ta vägen. Jag fortsatte mellan 1180 och 1385 (Silbbatjåhkkå) för att svänga upp och titta på gruvområdet (mycket sevärt) innan jag fortsatte söderut förbi renvaktarstugan till de fantastiska stränderna vid Råvejàvrres östra sida och den massiva stenbron där.

HåkanF
 
Dalgången är tydlig fram TILL 1208. Sedan delar den upp sig. Vilken väg som är bäst beror ju sedan på vart du vill ta vägen. Jag fortsatte mellan 1180 och 1385 (Silbbatjåhkkå) för att svänga upp och titta på gruvområdet (mycket sevärt) innan jag fortsatte söderut förbi renvaktarstugan till de fantastiska stränderna vid Råvejàvrres östra sida och den massiva stenbron där.

HåkanF

vilken månad var du vid Råvejavrre, låg det is på sjön? Läste på fiskflygs hemsida att den 'r isfri runt 20//7 (vi ska dit ca 9/7 och tänkte fiska)
 
Jag kom dit den 28 juli 2014. Då fanns inte tillstymmelse till is. Du hittar min färdbeskrivning med en hel del bilder från området här.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.