paddla lina älv?

Jag och en kompis planerar en kortare tur kring Gällivare kom på att Lina älv verkar trevlig. Men är det någon som har paddlat den? eller vet hur paddelbar den är?

våran plan är att paddla från allavaara eller från Harråvägen till kullen..

Även intressant med andra lättilgängliga paddelturer kring gällivare.

/anders

Har bara paddlat Lina Älv från E10 till Ängesån (byn). Trevlig paddling med fina forsar, viss varning för att vattnet kan vara dåligt att dricka nedströms Aitik ;) En del kortare lyft, till exempel Linafallet :)
[Ändrat av öringen 2007-04-12 kl 21:37]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Blev det nån tur nedför Lina älv? Att paddla till Kullen har jag funderat på själv, jag skulle gissa att det går om vattnet är riktigt högt, annars blir det nog svårt att ta sig fram.

Nej, det vart aldrig någon tur på lina älv. men det är något jag fortfarande gärna skulle pröva! vi tog ransarn ån istället det året har jag för mig. riktigt fin paddling och fina forsar! om du prövar lina älv till kullen så skriv gärna en rad så får jag höra hur det var!

Nej, det vart aldrig någon tur på lina älv. men det är något jag fortfarande gärna skulle pröva! vi tog ransarn ån istället det året har jag för mig. riktigt fin paddling och fina forsar! om du prövar lina älv till kullen så skriv gärna en rad så får jag höra hur det var!
Vart ligger "Ransarn ån" som du pratar om? Jag har oclså kikat på Linaälven. Ser fin ut med många forsar men det är risk för att den är för grund. Det man kan se av Vassaraälven där den passerar Stenbron ser väldigt stenigt ut men det kan hända att den ändrar karaktär efter att den flyter samman med Linaälven. Är det någon som har erfarenhet så kommentera gärna.

Vart ligger "Ransarn ån" som du pratar om? Jag har oclså kikat på Linaälven. Ser fin ut med många forsar men det är risk för att den är för grund. Det man kan se av Vassaraälven där den passerar Stenbron ser väldigt stenigt ut men det kan hända att den ändrar karaktär efter att den flyter samman med Linaälven. Är det någon som har erfarenhet så kommentera gärna.
Drygt tio år sedan xbingox var inloggad...
Ransarån (om det inte finns fler) startar på svensk sida av gränsen mot Norge nordväst om Klimpfjäll.

Drygt tio år sedan xbingox var inloggad...
Ransarån (om det inte finns fler) startar på svensk sida av gränsen mot Norge nordväst om Klimpfjäll.
Med tanke på att xbingox skriver att de vill paddla en kortare tur kring Gällivare så tror jag kanske att "Ransarn ån" som han skriver om kanske ligger i närheten där. -Ransarån- ligger ca 40 mil söderut. Hur som helst så hade det varit intressant att få höra om någon har paddlingserfarenhet i Linaälven.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips