Är det nån som har koll på hur Helge Å är att paddla kanot mellan Osby och Knislinge. På flygfotona ser det ut att kunna forsa en del mellan Osby och Broby, men jag ser inte riktigt. Det är ju en del kraftverk som jag tänker mig att man får bära runt. Men är det ok paddling för en van sjöpaddlare, men ovan forspaddlare?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge?
- Trådstartare Askel
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hela sträckan (37 km) på en dag blir nog en lång dag. 4 k/timme tror jag är i överkant, om du räknar in alla lyft, eventuella hinder, forsar mm. Mellan 8-12 timmar effektiv paddlingstid, skulle jag gissa utan att ha paddlat mellan de aktuella orterna.Tackar för info. Jag är ju ovan vid åpaddling, men vad kan man räkna med för sträcka i lugn takt? 14km till Broby och ca 23 km till Knislinge. Är det rimligt att man kommer hela vägen till Knislinge på en dag i lugn takt?
Kan rekommendera Helge å längre norrut. Mellan Vittsjö och Verum vid högt vattenstånd. Mellan Hörlinge och Osby funkar något bättre med mindre vatten. Tror att det är mer populära sträckor. Men det har du kanske koll på!?
Nä det hade jag inte koll på. Hur är sträckan mellan Verum och Osby? Jag tänker mig en helgpaddling med en övernattning.Hela sträckan (37 km) på en dag blir nog en lång dag. 4 k/timme tror jag är i överkant, om du räknar in alla lyft, eventuella hinder, forsar mm. Mellan 8-12 timmar effektiv paddlingstid, skulle jag gissa utan att ha paddlat mellan de aktuella orterna.
Kan rekommendera Helge å längre norrut. Mellan Vittsjö och Verum vid högt vattenstånd. Mellan Hörlinge och Osby funkar något bättre med mindre vatten. Tror att det är mer populära sträckor. Men det har du kanske koll på!?
Bonusinfo: 5-8 juli är det inte bara fågelkvitter som hörs i Knislinge
timetorock.se
Deltog i rock-paddling i västra Blekinge för några veckor sedan (utan rock-hopping och inte heller någon roll
) och den kan man läsa om här:
www.facebook.com
/Patrik

Time to Rock Festival

Deltog i rock-paddling i västra Blekinge för några veckor sedan (utan rock-hopping och inte heller någon roll

Kajakpaddling i Blekinge | 18 färgglada torsdagspaddlare på besök på Sweden Rock, där klädkoden är svart och definitivt inte neopren… Supertrevlig paddling med mycket (... | Facebook
18 färgglada torsdagspaddlare på besök på Sweden Rock, där klädkoden är svart och definitivt inte neopren… Supertrevlig paddling med mycket (ovana) ljud för en friluftsnörd. Tack Kenneth Sernevi för...
/Patrik
Vittsjön till Verum och Skeingesjön är nog bara paddlingsbar vid större vattenflöden. Jag har gjort det på senvinter/vårkanten. Fint, rätt lugnt då! Skeingesjön till Osby är lite mer händelserik. En del små, enklare forsar.
Här är en guide över några olika alternativ. Jag har upplevt den som fortfarande giltig: https://www.osby.se/download/18.217e0d2917391511c26dfcf7/1626354266023/Karta och turbeskrivning paddling kanotleder.pdf
Jag har paddlat lite olika varianter. Har en packraft varför jag har kombinerat vandring på Skånelden, samt paddling i Helge å en del. Ett trevligt sätt att upptäcka den aktuella bygden! Skeingesjön och borgen är till exempel väl värt ett besök, likaså Hörlinge ängar.
Här är en guide över några olika alternativ. Jag har upplevt den som fortfarande giltig: https://www.osby.se/download/18.217e0d2917391511c26dfcf7/1626354266023/Karta och turbeskrivning paddling kanotleder.pdf
Jag har paddlat lite olika varianter. Har en packraft varför jag har kombinerat vandring på Skånelden, samt paddling i Helge å en del. Ett trevligt sätt att upptäcka den aktuella bygden! Skeingesjön och borgen är till exempel väl värt ett besök, likaså Hörlinge ängar.
Senast ändrad:
För närvarande är det enligt SMHI lågt eller mycket lågt vattenstånd i området så det kan nog vara lite svårt med Vittsjö-Osby. Om du vill ut och åpaddla i det närmaste så kanske Knislinge-Havet (med ett lyft förbi vattenkraftverk och fors i Torsebro) eller Torsebro-Havet är aktuellt. I båda fallen kan du dels bryta vid Kristianstad för en kort tur, samt välja mellan gamla åfåran till Åhus eller nya till Gropahålet vid Yngsjö beroende på vad du känner för. Den enda biten där som kan vara lite vansklig är om det blåser alldeles för mycket när man ska korsa framförallt Hammarsjön.
Vil du göra en mellantur så kan du också bryta vid Kavrö bro där Åsumvägen/Flötövägen korsar ån ("gamla Åhusvägen"). Kavrö ligger nerströms Hammarsjön.För närvarande är det enligt SMHI lågt eller mycket lågt vattenstånd i området så det kan nog vara lite svårt med Vittsjö-Osby. Om du vill ut och åpaddla i det närmaste så kanske Knislinge-Havet (med ett lyft förbi vattenkraftverk och fors i Torsebro) eller Torsebro-Havet är aktuellt. I båda fallen kan du dels bryta vid Kristianstad för en kort tur, samt välja mellan gamla åfåran till Åhus eller nya till Gropahålet vid Yngsjö beroende på vad du känner för. Den enda biten där som kan vara lite vansklig är om det blåser alldeles för mycket när man ska korsa framförallt Hammarsjön.
Gillar du fåglar är både Araslövssjön (strax nedströms Torsebro) och Hammarsjön fågelrika.
I både Åhus och Yngsjö kan man belöna sig med glass efter turen, till och med närproducerad, även om fabriken inte längre heter Åhusglass.
Vill du bada i havet vid ankomst från fin sandstrand så var beredd på att det kan vara svalt även på högsommaren. Inga öar som håller kvar vattnet utan det cirkulerar friskt och hålls svalt. Ska det vara varmt så ska det ha varit pålandsvind och varmt i en vecka eller mer.
/Patrik
Som andra redan har skrivit, nu är det för lite vatten, framförallt mellan Vittsjö och Skeingesjön. Skeingesjön till Osby kan möjligtvis funka.Ok, så att paddla mellan Vittsjö och Osby kan vara svårt nu då? Leden fanns med på deras karta, med länk till SMHIs vattennivåkarta. Jag har dock svårt att tyda den, så jag vet inte huruvida det är ok vattennivå eller ej.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg