Paddla flotte! Var?

Jag och några polare har snackat ett tag nu om att åka flotte någonstans.

Diskussionen uppkom efter att jag hade sett ett reseprogram (typ Packat & klart) och där sett en tur
där man började bygga sin egen flotte och därefter åkte med den nedför en älv eller å någonstans i Sverige.

Någon som känner till var dom har sådan eller liknande aktivitet? Turen bör vara på 3-4 dagar.

//Peter
 
Såvitt jag vet är det Klarälven som gäller för sånt där. En snabb googling på "flottfärd" gav dock en del andra träffar också (Svartälven såg jag t.ex.).

Grejen är väl att det måste handla om en älv där man fortfarande flottar timmer, och så många såna finns det nog inte kvar.
 
Vad jag vet så flottar man inte timmer någonstans i Sverige, man slutade 1991. Men de tillhandlahåller virke så att man kan (mot en kostnad) kan bygga en flotte i Klarälven. Men om du skall "paddla" en flotte, så är det något helt annat. En flotte som paddlas är uppblåsbar och paddlas i forsar. En TRÖG flotte byggd av timmer styr man och framför genom stakning.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Timmerflottning
 
Ah, där ser man, jag trodde det fortfarande flottades på Klarälven (eftersom det gjorde det när jag gick Forsfararna som senior i slutet av 80-talet).

Då gissar jag att man inte längre bygger "riktiga" timmerflottar där?
 
Vad jag vet så flottar man inte timmer någonstans i Sverige, man slutade 1991. Men de tillhandlahåller virke så att man kan (mot en kostnad) kan bygga en flotte i Klarälven. Men om du skall "paddla" en flotte, så är det något helt annat. En flotte som paddlas är uppblåsbar och paddlas i forsar. En TRÖG flotte byggd av timmer styr man och framför genom stakning.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Timmerflottning

Nja! Jag menar nog egentligen "paddla" ;), alltså styra flotte, men det såg så konstigt ut när jag skrev det.

//Peter
 
Jag har bara åkt båt på klarälven, och man måste nog komma in i en viss "stämning" för att klara av det LÅNGSAMMA tempot, kan det vara 3-4 km/h?
 
Jag har bara åkt båt på klarälven, och man måste nog komma in i en viss "stämning" för att klara av det LÅNGSAMMA tempot, kan det vara 3-4 km/h?

I sådana fall kommer det nog passa min vänner bra!
När jag är ute och paddlar med dem så paddlas det ca 20min sedan är det 20min öl/rökpaus. Så hålls det på dag efter dag. Det är så man kan få "krupp" ;)
Skämt åsido. Det långsamma tempot är inte alltid till en nackdel men tack för att du nämnde det.
Jag får se vad dom säger!

//Peter
 
I sådana fall kommer det nog passa min vänner bra!
När jag är ute och paddlar med dem så paddlas det ca 20min sedan är det 20min öl/rökpaus. Så hålls det på dag efter dag. Det är så man kan få "krupp" ;)

På Klarälven blir det snarare öl/rökpaus hela tiden (jag har nog aldrig druckit så mycket kok-kaffe som under de dygn vi gled fram där). Avbrotten blir snarare när man kör fast och alla måste upp mitt i natten och hoppa i vattnet för att få loss flotten. (Fast "turister" brukar visst förtöja över natten, det gör inte scouter:).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...