Paddelskor för styrpinne

Jag är rätt ny på kajaker som styrs med styrpinne (van med pedaler sen tidigare). Hela förra säsongen tyckte jag det var krångligt att styra med den, men så provade jag att paddla barfota, och vips så fungerar styrpinnen hur bra som helst.

Problemet när man har paddelskor på sig, om än jättetunna, är att man inte känner styrpinnen mellan fötterna så bra och därför inte får någon känsla eller precision i styrningen. Barfota med styrpinnen klämd mellan fötterna blir det lätt att styra.

Men det är inte oproblematiskt att sitta barfota i kajaken. Med lite vatten och grus i kajaken, halvkallt vatten osv så mår hälarna inte bra alls efter en tid.

Så det jag undrar är om någon har någon smart lösning för detta? Jag funderar på att ta ett par gamla neoprenpaddelskor och helt enkelt klippa upp dem så att insidan av framfoten blir bar (den del av foten som ligger an mot styrpinnen alltså). Men det kanske finns nån annan lösning?
 
Jag brukar paddla barfota under den varma årstiden har då en bit liggunderlag under hälarna! När det är kallare funkar det rätt så bra med tunna neoprensockar!
Har även när det är mkt kallt ett par Chootas light som jag trimmat ner sulan på(har en kompis som jobbar med sånt så det blev himmla bra) just där jag håller styrpinnen!

/Janne
 
Vibram Five Fingers. Inget för kalla årstiden men mycket funktionella på fötterna under paddling såväl som då man tar sig i och ur. Man ser ju rätt löjlig ut med dem på men om man vill ha barfotakänsla så är väl det priset man får betala...

/Rickard
 
Jag använde vibram five fingers kso förra säsongen, men de funkar inte för det där. De är bra för att kunna "gå barfota" utan att behöva ägna ett halvår till att få fotsulorna tåliga, men man får inte tillräcklig känsla på sidan av fötterna för att hantera en styrpinne. Har svårt att se hur det ska gå utan att ha nakna foten direkt mot. Provat med vattentäta strumpor (sealskinz) men det funkar inte heller. Kanske är jag sämre på att känna genom sulor/tyg än andra...

Ett relaterat problem jag råkar ut för är att de flesta skor har betydligt sämre grepp på sulan än den nakna foten, så skobeklädda fötter har en tendens att vandra utåt när man sitter och pumpar med benen. Skulle iofs kunna vara en brist i min paddlingsteknik.
 
Likson Stuvarn paddlar jag med en bit liggunderlag under hälarna. Fast jag paddlar i vanliga sportstrumpor. Vatten och grus försöker jag hålla utanför kanoten och skorna ligger bakom ryggen så jag kan ta på dom direkt jag går ur kanoten vid en sten/klippa/brygga. Har alltid hittat något ställe att landa vid när jag velat iland.
 
Lädersandaler

har jag använt med behållning. Då kan jag vara barfota när jag känner för det men vid längre pass i kajaken så är det skönt att komma upp med hälarna från kajakbotten och styrpinnen kan jag vid behov känna med stortårna brevid lädret och kan också använda sulan för att styra med om det behövs ett kontinuerligt roderutslag i vissa vind och vågsituationer. Man kan få lite skumma skavsåt på stortårnas sidor vid lång blötexposition på fötterna. Gummisandaler typ Teva gillar inte mina fötter i längden.

Thure
 
själv paddlar jag alltid barfota året om. Enda undantaget är vissa tävlingar med lyft som inte tillåter barfotalöpning då kör jag med 1mm neopreneskor med separat stortå (som tumvante men sko). den separata stortån gör stor skilnad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
torger Teknik för styrpinne Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.