Packremmar till extrautrustning.

Nyfiken vad som används som packremmar till extra utrustning på ryggsäcken. Gamla armespännet finns det kvar någon stans? Haft någon med dubbla öglor i stål som funkat bra.

Hade expeed med metall spännen såg robusta ut med höll ej packningen på plats då de gled,fick knyta knutar efter lås.

Om du inte ska hänga dit något väldigt tungt så funkar väl vilken spännrem som helst, även med plastspänne. Finns på valfritt "gubb-dagis" (biltema,jula, jem&fix etc) eller sportbutik som inte bara är sportklädesbutik.
Är de för långa och i plast kan man kapa och bränna lätt med ljus eller tändare. Jag rekommenderar svagt snedklipt kant, lättare att trä spännet då. Vill man att de inte ska halka ur knäppet så kan man sy dubbelt men tänk på att trä före du syr. En knut stoppar också men kräver mer rem men går i gengäld att knyta upp igen.
Finns i olika bredder också. skulle gissa 10, 25 och 50 mm är vanligast, eller möjligen om det mäts i tum: 1/2", 1" resp 2".

Dubbla spännen i metal (inte de med fjäder) har jag till axelremmarna på min haglöfs alaska och de funkade bra tills remmarna blev för hala, sen låste de dåligt. Gillade spännet så ersatte den hala remmen istället. Man kan böja försiktigt på metallspännen också.

/Patrik

Senast ändrad:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
I de flesta butiker är 10 mm lite svåra att hitta och ofta dyra. Jag köpte en rulle och ett par påsar olika spännen (plastspännen) på Aliexpress för ett par år sen.

25 mm remmar har jag hur mycket varianter av som helst tror jag, och en påse/låda med extra spännen från gamla trasiga vardagsryggsäckar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips