Packning. Viktmani.

Missat något?

Har inte läst allt som hänt här på senare tid, men anser att diskussionen bör vara nyanserad. (den kanske är det)
Som tungpackare har jag tröttnat på att bära tungt. Det betyder att jag ny skaffar lättare saker. Jag var idag till Naturkompaniet och tittade på ryggsäckar. Den jag är inne på är Osprey Zenith...kanske inte världens lättaste, men absolut inte tung. Jag har ännu inte bestämt mig för vilken rygga det blir.
När jag byter från Trangiakök och t-röd till ETT kärl som gaspatronen får plats i sparar jag både plats och vikt. Brännaren kommer att väga ca ett hekto och tar väldigt lite plats.
Det viktigaste för mig är att jag klarar av busväder i fjällen och bl.a. kan vada säkert.
Dunsovsäck...ja, det tror jag att det blir.
Oshyvel...nja, kanske hellre en bra kniv som även kan tälja. Så visst kan man spara vikt genom att funktionell utrustning.
Då Biltemakärlet har en invändig beläggning kommer jag troligen att ha en plastsked...för att skona beläggningen. Spork? Ja, säkert någon variant.
Jag kollade även på vattentäta packningspåsar, när jag var på Naturkompaniet...ett måste med sådana anser jag.
Ska göra en riktig packningslista som jag kan lägga upp här. Men inte nu...då jag filurar lite än så länge.
Det mest spännande blir den hemmatorkade maten...det blir kul att experimentera med det. Ska köpa hem torrmjölk och experimentera med frukostar...
Under tiden njuter jag av alla fina bilder och filmer som finns från Sarekvandringar. Funderar på hur jag ska ta fina bilder. Har en Sony Xperia Compact, alltså en mobil. Ska kanske skaffa en riktig kamera.
 
Och bara för det så tycker du att du lika gärna kan ha en 4-kilos ryggsäck, ett tält som väger 6 kg osv?

Eller vad menar du?

Som vi är flera som har tjatat om i den här tråden så handlar inte lättpackning om den absoluta vikten på packningen. En lättpackning kan väga 25-30 kg om den t.ex. innehåller 15 kg fotoutrustning.

Lättpackning handlar om att minimera den "onödiga" vikten. Saker som man använder och det inte finns så mycket lättare alternativ av blir såklart inte "onödiga".

Det som jag tror vi lättpackare gör är att vi inte fokuserar så mycket på utrustningen. Vi fokuserar på funktionen: Det här vill jag kunna göra, hur kan jag göra det till minsta möjliga vikt?

Jag vill kunna sova skyddat från väder och vind. Tält, bivybag, tarp spelar ingen roll så länge det fyller funktionen så väljer jag det lättaste alternativet.

Jag vill kunna laga min mat. Öppen eld, gasol, sprit, tabletter, bensin... titan, aluminium, koppar, gjutjärn... Så länge det fungerar för min matlagning väljer jag det lättaste alternativet.

Jag vill kunna få med mig min utrustning. Ryggsäck, skottkärra, axelväska, pulka... så länge jag får med min min utrustning väljer jag lättaste alternativet.

Tittar jag på din beskrivning så verkar du i förväg ha bestämt dig för att du inte kan genomföra dina aktiviteter utan att ha såg, yxa och kniv med dig? Du har aldrig funderat på om du skulle kunna göra samma aktiviteter med lättare utrustning?

Jag behöver inte onödig vikt men lämnar inget hemma som JAG behöver för viktens skull. Nej, jag kan inte utföra de aktiviteter jag vill om jag inte tar med mig den packning jag har.
 
Låt viktdiskussionen vara kreativ!

Tror jag släpper denna tråd, då jag inte gillar tonen.

Jag återkommer senare när jag har lite mer att säga om MIN utrustning. Jag kommer aldrig att säga någonting negativt om någon annans utrustning.

Låt diskussionen vara kreativ.

Det är rätt att bära lätt. Det är också rätt att bära tungt, men det är onödigt. Ungefär så tänker jag.
 
den enda anlednign att ta med en bok för mig på fjällvandring är att den även kan tjänstgöra som kaffeved vartefter jag läser den. Läs några kapitel på kvällen och koka kaffe på de utrivna kapitlen på morgonen. Då sparar man på gasen också. Ibland har jag ett utrivet korsord med mig för de väger inte så mycket men oftast hinner/orkar jag inte med några kvällsnöjen i tältet. Film kan sparas på telefonen, men det blir på tåget.
 
Jag behöver inte onödig vikt men lämnar inget hemma som JAG behöver för viktens skull. Nej, jag kan inte utföra de aktiviteter jag vill om jag inte tar med mig den packning jag har.

Det kan jag inte tolka som annat än att du inte är en lättpackare utan en komfortpackare, om vi nu ska försöka sätta stämplar på de olika filosofierna.

För min del så ligger det alltid i bakhuvudet hur jag ska kunna minska min vikten på packningen mer.

Jag vet att jag antagligen skulle kunna lätta min packning med ett par kilo om jag vore beredd att lägga en massa tusenlappar i pengar på ny utrustning, men bara för att jag inte vill betala de pengarna så anser jag ju inte att min packning inte kan bli lättare. Tvärtom vet jag att den kan bli lättare, men i nuläget anser jag inte att det är värt pengarna.

Att lägga 9000 istället för 1000 på ett tält för att spara in en halv kilo blir väldigt högt "kilopris".
 
Jag vet att jag antagligen skulle kunna lätta min packning med ett par kilo om jag vore beredd att lägga en massa tusenlappar i pengar på ny utrustning, men bara för att jag inte vill betala de pengarna så anser jag ju inte att min packning inte kan bli lättare. Tvärtom vet jag att den kan bli lättare, men i nuläget anser jag inte att det är värt pengarna.

Att lägga 9000 istället för 1000 på ett tält för att spara in en halv kilo blir väldigt högt "kilopris".

Hehe, jag kommer ihåg när jag började skaffa utrustning (för att den gamla inte funkade), givetvis blev det UL om d gick för sig. Kom fram till att efter en viss punkt kostade varje 100 g besparing i vikt nästan 1000 kr. Tänk det x5 eftersom jag har 4 barn som alltid är med på turerna. Men det går, man hittar alltid sätt, funkar inte det absolut lättaste så är det näst lättaste inte ett dåligt alternativ och oftast flera hundralappar billigare. Inte alltid det lättaste finns på ultralightoutdoorgear eller backpackinglight eller PhDesigns, ibland finns det på ClasOhlson eller Biltema...
 
Ähumm. /Varning för tjat och upprepningar/
Vad träter ni om???
Jag har aldrig fattat, och gör det fortfarande inte, varför man ska bry sig om hur andra väljer att packa. TS tar med såg, yxa och kniv för att han vill/kan/gillar att använda dem. Själv är jag inte så bra på/intresserad av just detta (plus rör mig oftast på höjder där det inte finns något att såga, hugga eller snida). Däremot tar jag ofta med skissblock, penna, kolkritor eller rentav akvarellfärger och penslar. Alltså skrymmande och ur praktisk synvinkel fullständigt meningslösa grejer.
Är det inte urbota meningslöst att diskutera om TS såg/yxa/kniv resp mina tecknar/målargrejer är "lättpackning", "komfortpackning", "tungpackning" eller en rosa elefant?

Det är en helt annan situation, när någon vill diskutera något ur viktsynpunkt och ber om råd. Det finns ju massor av trådar på Utsidan där folk byter tips med varandra om diverse utrustningsdelar, där en av aspekterna kan vara vikten.
Minst lika många trådar startas av mer eller mindre erfarna vandrare, som tycker deras packning blivit större än de tänkt/trivs med/får plats i sin ryggsäck med, och som uttryckligen ber om råd hur de ska kunna banta den. De blir oftast ombedda att lägga ut sin packlista och får en massa detaljerade råd.
Går ni och retar er på det också?

* * *
För att ändå gå tillbaka till trådens ursprungsfrågor och rensa lite (som jag uppfattar) missförstånd:
Ibland blir jag lite förundrad över jakten på de kilon och gram som packningen väger.
Tänka på kilon kan ju vara meningsfullt när man ändå ska skaffa något nytt, men gram??? Tror inte många som råkar (jag använder ordet med flit) ha en lätt packning känner igen sig. När jag slängt ner mitt baskit i ryggsäcken så råkar den väga kring 4 kilo, och då har jag inte avstått något alls av allt jag vill ha med. Den låga vikten är en biprodukt av en långsam uppbyggnad av personlig erfarenhet, rutiner och utrustning. Och kanske lite av personlig läggning. Jag råkar - OBS utan att särkilt tänka på det - ha avsevärt mindre packning än mina vänner och kollegor på vanliga resor också.
All uppmärksammhet på lightweight produkter och smaklös frystorkad mat.
Nä, fy. Inget frystorkat här, tack. Men nu råkar det vara så att det inte bara blir godare, utan även lättare, om man fixar sin mat själv :)
Är det inte ibland viktigare att ha med de saker/mat/prylar man vill ha för att få den bästa upplevelsen och njutningen...
Känner inte igen mig här heller. Det är ju klart man tar med precis det man "vill ha för att få den bästa upplevelsen och njutningen"! Du - kniv, yxa och såg. Jag - akvarellfärger och penslar :)
...än att kunna gå längre med lättare vikt? Ta det lungt på vandringen. Det är ju ingen tävling i vem som kommer längst. Om du går en mil kortare än du bestämt spelar det kanske inte så stor roll. Det viktigaste är väl vägen, inte målet.
Vem har påstått att man packar lätt för att kunna gå längre???
 
Joanna. Håller med dig i mycket du skriver.
Ibland tror jag bara att man är kristallklar med vad man menar men blir missuppfattad ändå. Haha!

"Känner inte igen mig här heller. Det är ju klart man tar med precis det man "vill ha för att få den bästa upplevelsen och njutningen"! Du - kniv, yxa och såg. Jag - akvarellfärger och penslar :)"

Precis vad jag menar. Önskar jag kunde bära min gitarr med mig också. Men det skulle bli lite väl opraktiskt. :D

"Tänka på kilon kan ju vara meningsfullt när man ändå ska skaffa något nytt, men gram??? Tror inte många som råkar (jag använder ordet med flit) ha en lätt packning känner igen sig."

Ojojoj. Om du bara visste. Det var efter en diskussion med mina vänner jag brukar vandra med jag startade denna tråd. Dom sitter och räknar varje litet gram dom kan spara i vikt om dom borrar hål i sin gaffel/sked, klipper remmar av ryggsäcken, lägger pengar på svindyra lw produkter (som i många fall har sämre kvalitet än produkter som väger några gram mer) och kapar tandborstskaft tex.


"Vem har påstått att man packar lätt för att kunna gå längre???"

Många.

"Nä, fy. Inget frystorkat här, tack. Men nu råkar det vara så att det inte bara blir godare, utan även lättare, om man fixar sin mat själv :)"

Då skulle jag gärna ha lite tips tack. :)
 
Senast ändrad:
Det kan jag inte tolka som annat än att du inte är en lättpackare utan en komfortpackare, om vi nu ska försöka sätta stämplar på de olika filosofierna.

För min del så ligger det alltid i bakhuvudet hur jag ska kunna minska min vikten på packningen mer.

Jag vet att jag antagligen skulle kunna lätta min packning med ett par kilo om jag vore beredd att lägga en massa tusenlappar i pengar på ny utrustning, men bara för att jag inte vill betala de pengarna så anser jag ju inte att min packning inte kan bli lättare. Tvärtom vet jag att den kan bli lättare, men i nuläget anser jag inte att det är värt pengarna.

Att lägga 9000 istället för 1000 på ett tält för att spara in en halv kilo blir väldigt högt "kilopris".

Jäkla bra där Nermander. Jag ska hädanefter kalla mig komfortpackare. Det är nog det jag är och trivs med. Mycket intressant tråd det här. Jag har fått insikt i hur olika vi friluftsälskare tänker om och upplever en vandring.
 
Jäkla bra där Nermander. Jag ska hädanefter kalla mig komfortpackare. Det är nog det jag är och trivs med. Mycket intressant tråd det här. Jag har fått insikt i hur olika vi friluftsälskare tänker om och upplever en vandring.

Nermanader har uppfunnit ett bra ord. Komfortpackare. Jag får nog erkänna trots allt, jag är en komfortpackare.
Lite högre vikt. Lite högre komfort. Tack för det. Känns skönt att ha blivit positionerad. Ungefär som en slags artbestämmning. 🕊
 
fast även jag som lättpackare strävar efter komfort. Tror man får leta rätt bra efter
nån som vill vandra okomfortabelt.

Handlar nog mer om hur pass mycket tid, pengar och ork man lägger ner på vandringsförberedelserna. Hur "nördig" man är, hur stor del vandringen är av ens liv i övrigt. Kanske man helt enkelt inte bryr sig speciellt mycket, men ändå tillräckligt för att störa sig på de som nördar ner sig i sin hobby?
 
Vi som började när det bara fanns tunga saker har ju steg för steg bytt bort grammen, för det är ju de som ger kilona.
Lättpackare för att jag vill ha med min foto och filmutrustning utan att behöva gå 3 gånger som jag fick göra som ung.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.