Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar?

Trodde jag var ute och cyklade lite eftersom jag inte kan minnas att jag läst om att folk gör så här men känns som det bara finns fördelar med att packa om.

Tack för alla svar och tips!
 
Om du är ute tillräckligt länge och bär med dig all mat så blir det en märkbar viktskillnad.

För de fådagarsturer jag normalt gör så är inte vikt och utrymmesminskningen värt besväret att packa om Real Turmat. Jag kockar oftast bara upp vatten som hälls i förpackningen, som jag sedan äter ur. Jag tycker att förpackningarna är lätthanterliga och hållbara, så att ersätta dem med tunna plastpåsar är inget jag kommer att göra.
 
Försämras hållbarheten väldigt mycket..? Jag tänkte annars hälla över såna där muggar med blå band tasty bolognese i toppits-zippåsar för de tar upp en väldig plats som de är.
 
Hållbarheten beror i stor utsträckning på hur du förvarar dem. Hålls frystorkat torrt och svalt håller de rätt länge, men eftersom du kommer att ha svårt att få bort syret kommer maten att oxidera. I fallet Real Turmat skulle jag tro att du går från flera år till månader i hållbarhet om du packar om det hela.

Sedan beror det lite grann på vad du menar med hållbarhet. Är det när smaken blir sämre du är ute efter -- eller när det börjar bli farligt att äta? Jag har svårt att se att så många känner skillnad på frystorkat som flyttats till en egen plastpåse i några veckor.

Om du gör egen mat som du vill ska hålla så länge som möjligt kan det vara en ide att skaffa vakumförpackare.
 
Hållbarheten beror i stor utsträckning på hur du förvarar dem. Hålls frystorkat torrt och svalt håller de rätt länge, men eftersom du kommer att ha svårt att få bort syret kommer maten att oxidera. I fallet Real Turmat skulle jag tro att du går från flera år till månader i hållbarhet om du packar om det hela.

Sedan beror det lite grann på vad du menar med hållbarhet. Är det när smaken blir sämre du är ute efter -- eller när det börjar bli farligt att äta? Jag har svårt att se att så många känner skillnad på frystorkat som flyttats till en egen plastpåse i några veckor.

Om du gör egen mat som du vill ska hålla så länge som möjligt kan det vara en ide att skaffa vakumförpackare.

Undrar mest om hållbarheten så man inte blir dålig i magen och under 7 dagars vandring.
 
Packade om 2 påsar och kommer inte göra fler pga lukten. Det gäller kanske inte alla men de rätter som jag packade om luktade ganska starkt även efter att man förslutit den nya plastpåsen.
 
Packade om 2 påsar och kommer inte göra fler pga lukten. Det gäller kanske inte alla men de rätter som jag packade om luktade ganska starkt även efter att man förslutit den nya plastpåsen.
Jo, det var lite det jag varnade för, men hade du de löst i ryggan eller i större påse? Det blir ju bättre iaf om de inte ligger löst.
 
Hej!
Funderade på om det är en bra eller dålig idé att packa om frystorkad mat som ex. Real Turmat till små plastpåsar.
"Tillagning" sker i ex en tom real turmat påse eller motsvarande som diskas mellan rätterna.
Fördelarna som jag ser det är framför allt att det är lättare att packa men också något mindre vikt.
Nackdelar är att man måste käka allt som man packar om, påsen kan gå sönder och matens hållbarhet kanske inte håller under 6-7 dagars vandring. Vad händer om lite fukt tillkommer maten och ligger i en påse i 7 dagar?

Någon som provat?
Jag äter ofta Real Turmat då jag tycker deras rätter smakar ok. Däremot så är förpackningarna skrymmande på grund av processen vid vaccumförpackning så jag tar helt enkelt en mindre slägga och bankar påsen tills den är jämn och plattare. Det resulterar i avsevärt mindre volym i ryggsäcken om du har med dig många påsar.
 
DSC_0010.JPG

Mitt hemmatorkade. Jag har två måltider i varje fryspåse. Sedan kompletterar jag varje måltid med protein/kolhydrater/salt/olja.
Det man ser är alltså en färs som jag torkat, med lite torkade grönsaker. Gott och enkelt. Sade jag billigt?

Jag har torkat en hemmagjprd färssås också, och packat på samma sätt...går alldeles utmärkt.

Har man lite luft i påsen så kan man packa ganska många sådana i en större kakburk, och det blir välfyllt i burken. Vakuumförpackat går helt bort. Blir bara en massa skräp, tar plats och man kan inte packa det bra.

Skräpet här är bara del av fryspåse...det tar lite plats och väger väldigt lite.
 
Visa bilaga 36593
Mitt hemmatorkade. Jag har två måltider i varje fryspåse. Sedan kompletterar jag varje måltid med protein/kolhydrater/salt/olja.
Det man ser är alltså en färs som jag torkat, med lite torkade grönsaker. Gott och enkelt. Sade jag billigt?

Jag har torkat en hemmagjprd färssås också, och packat på samma sätt...går alldeles utmärkt.

Har man lite luft i påsen så kan man packa ganska många sådana i en större kakburk, och det blir välfyllt i burken. Vakuumförpackat går helt bort. Blir bara en massa skräp, tar plats och man kan inte packa det bra.

Skräpet här är bara del av fryspåse...det tar lite plats och väger väldigt lite.

Ser fint ut får testa detta nästa gång jag ger mig ut. Hur gammal påse vågar du käka med förutsättning att det inte luktar eller smakar illa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Packa om ölkorv med vacuumförpackare Friluftsmat 4
idamartinssons Packa flaskor Friluftsmat 22
alven Packa maten Friluftsmat 8
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
såg bortom frystorkad. Friluftsmat 15
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
JMel Kall frystorkad Friluftsmat 3
jultomten Frystorkad mat Friluftsmat 1
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
sajberjohan Gammal frystorkad Friluftsmat 4
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
johnny76 Frystorkad mat Friluftsmat 4
Frystorkad mat Friluftsmat 2
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? Friluftsmat 21
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...