På fötterna i Polen

Hej!
Har länge gått och funderat på vad som är lämpligt att ha på fötterna vid vandring i polen. Ska dit i slutet av Juni nu och kan inte bestämma mig för vad som är bäst. Jag äger ett par lundhags syncro men de känns på tok för stora och varma för denna vandringen. Någon som har erfarenhet av vad som kan vara lämpligt att ha på sig?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det kanske beror på att ditt val av skor inte har så mycket med landbeteckning att göra?
Utan mer på om du tänker scrambla i Höga Tatra, eller klafsa runt i träskmakerkerna i de nordöstra urskogarna. Likaså på om du tänker sova i tält, eller inomhus där du kan torka dina skor/kläder varje kväll.
Speca lite mer, så kanske det är lättare att tipsa, fast det är ju ändå helt personligt vad man trivs med. Det enda riktigt viktiga är väl att dina fötter trivs med skorna?
Själv tycker jag inte att mina gamla Lundhags Jämtkängor är för varma någonstans alls i världen, bara jag stoppar dem tjocka med två par ullstrumpor (ja, faktiskt), men andra tycker precis tvärtom.

Okej. förstår hur du menar. Men tänker också lite att det ser kanske dumt ut om man kommer med höga kängor ihop med korta shorts? Det kommer bli kortare strapatser, dagsturer. Vi kommer sova på hotell.
Vad har du för erfarenhet?

VAR skall du vandra?
I slutet av juni kan det mycket väl vara snö i Tatra, men badväder vid kusten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips