På cykel i södra Frankrike?

Kanske klassas det knappt som långcykling, men funderar på ett par dagsturer eller någon två- tredagstur i södra Frankrike när jag åker dit om ett par veckor - och undrar om någon kan tipsa om någon specifik sträcka (bra väg, vacker omgivning)? Vi utgår från Marseille, är lite sugen på att gå lite i bergen också, så vi tar oss kanske söderut mor Pyrenéerna.

Luberon

Hej!
För lite knappt 10 år sedan gjorde vi en treveckors tur i Provence. Vi cyklade från Marseille till Nice via Aix, Avignon, Pont du Gard, Apt, Grand Canyon du Verdon och sen vidare mot Nice. Området är som gjort för att cykla i.

Området runt Aix är väldigt fint med massa mysiga småbyar och ett väldigt vackert landskap. Det är ett myller av småvägar och aldrig långt mellan byarna så se till att ha en bra karta.

Under vår tur följde vi delvis Luberon-leden som jag tror kan vara värd att titta närmare på för er.
http://eng.veloloisirluberon.com/

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack så mycket, vilken bra sida du länkade till - fann just häromdagen att Marseille ligger nära Camargue-nationalparken, som jag alltid drömt om att besöka, verkar dessutom ligga nära Luberon, så båda hinns nog med!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips