Nybörjartur i April

Hej!

Har funderat ett par år på att testa ge mig ut i fjällen under vintern och varit sugen på turen Abisko - Kebnekaise.
Har vandrat en del ensam i fjällen på sommar / höst (bla genom Sarek) men har väldigt lite erfarenhet av längdskidåkning (ramlade en hel del :)) och ingen alls på turskidor. Därför undrar jag nu om jag borde ge mig ut på en kortare tur först och få en känsla för det? Kanske utgå från någon fjällstation och göra ett par dagsturer eller gå från en stuga till en annan och tillbaka? Så man inte står där i mitten av en längre tur utan möjligheten att avbryta om utrustningen inte känns tillräcklig / rätt. Har svårt för att göra en testtur tur då jag bor i Ystad och det därför blir ett ganska stort företag om jag åker uppåt.
Alternativet är annars att ta en kortare tur på kanske 2 - 3 nätter som ändå går igenom spektakulära vinterlandskap. Tanken är att jag ska filma lite så jag är ute efter ordentliga fjällvinterlandskap som i bilder jag sett från Sarek och sträckan Abisko - Kebne. Hur står sig i så fall Jämtlandsfjällen i jämförelse? Har vandrat där på sommaren men har svårt att veta hur vintern ser ut där i april.

Tar väldigt tacksamt emot tips om kortare turer, bra fjällstationer med närhet till spektakulära vyer etc..
Ska lägga till att jag värderar ensamhet högt i den utsträckning det går så mindre besökta stationer / mindre trafikerade leder är attraktivt, dock inte om det innebär avsevärt mindre häftiga landskap ;)

En annan specifik fråga jag undrat över hur tung packning man kan ta på ryggen när man åker på turskidor? Är det ungefär samma vikt som när jag vandrar eller betydligt mindre? Vad är för / nack-delar med pulka?

Tack så hemskt mycket på förhand!
 
Hej!

Har funderat ett par år på att testa ge mig ut i fjällen under vintern och varit sugen på turen Abisko - Kebnekaise.
Har vandrat en del ensam i fjällen på sommar / höst (bla genom Sarek) men har väldigt lite erfarenhet av längdskidåkning (ramlade en hel del :)) och ingen alls på turskidor. Därför undrar jag nu om jag borde ge mig ut på en kortare tur först och få en känsla för det? Kanske utgå från någon fjällstation och göra ett par dagsturer eller gå från en stuga till en annan och tillbaka? Så man inte står där i mitten av en längre tur utan möjligheten att avbryta om utrustningen inte känns tillräcklig / rätt. Har svårt för att göra en testtur tur då jag bor i Ystad och det därför blir ett ganska stort företag om jag åker uppåt.
Alternativet är annars att ta en kortare tur på kanske 2 - 3 nätter som ändå går igenom spektakulära vinterlandskap. Tanken är att jag ska filma lite så jag är ute efter ordentliga fjällvinterlandskap som i bilder jag sett från Sarek och sträckan Abisko - Kebne. Hur står sig i så fall Jämtlandsfjällen i jämförelse? Har vandrat där på sommaren men har svårt att veta hur vintern ser ut där i april.

Tar väldigt tacksamt emot tips om kortare turer, bra fjällstationer med närhet till spektakulära vyer etc..
Ska lägga till att jag värderar ensamhet högt i den utsträckning det går så mindre besökta stationer / mindre trafikerade leder är attraktivt, dock inte om det innebär avsevärt mindre häftiga landskap ;)

En annan specifik fråga jag undrat över hur tung packning man kan ta på ryggen när man åker på turskidor? Är det ungefär samma vikt som när jag vandrar eller betydligt mindre? Vad är för / nack-delar med pulka?

Tack så hemskt mycket på förhand!

Vad menar du med väldigt lite erfarenhet av längdskidor? Åkt bara en enda gång? Jag har sett vuxna som försöker sig på längdskidor för första gången och där bambi på hal is verkar som en stabil figur i jämförelse. Om det är så så är det nog bra att träna på närmare håll innan man ger sig på en längre tur.

Jag brukar alltid ha ryggsäck på ryggen, packad för stugtur. Tyngden i sig är inget problem, ramlar man däremot är man ungefär som en sköldpadda på rygg. :)
 
Jag är i samma sits och skall ut på vintertur för första gången i början på April. Jag skall åka Abisko - Nikla med skidor och pulka och tält. Jag har inte åkt skidor sedan jag var liten, men har hunnit med många mil i år. Och var väldigt vinglig i början.

Och jag tycker verkligen att det verkar vara en hel vetenskap att åka på vintertur. Men också otroligt härligt.

Jag har skidat hemma med både pulka och ryggsäck, och föredrar verkligen pulka. Väldigt mycket lättare att dra och mycket lättare att rasta, slippa kränga av sig en stor ryggsäck.
 
Jag gick min första vintertur i januari började i Abisko. Första gången på turskidor/längdskidor. Äsch man lär sig, så länge du inte ingår i begåvningsreserven ska det nog gå bra. På turskidor går snarare än att åka längskidor. Försök hålla ryggsäcken så lätt som möjligt är väl men lärdom.
 
Runt Vålådalen....

Hejsan,

Det är helt klart en relevant fråga som Camilla ställer....pratar om "ringrostig" Svensk eller mer som en Engelsman som bara sett snö på vykort? För precis som T0ker skriver handlar att gå på tur mer om att gå på skidor än att åka på dom. Om man vill göra det lättare (rent åktekniskt alltså...) för sig kan det vara värt att köpa stighudar i mohair och gå med dom på skidorna, då behöver man inte behärska tekniken att kunna stå på något som glider. Som extra bonus tar man sig "lätt" uppför vilken backe som helst och utförsbackarna blir klart mindre skräckinjagande.

Jämtlandsfjällen brukar normal sett vara hur fina som helst i April. I alla fall om vi talar om i början av April, börjar vi komma fram mot slutet kan det bli dåligt med snö, i alla fall nedanför kalfjället. Och just nu är det ovanligt lite snö i Jämtlandsfjällen.

Det mest spektakulära området i Jämtland är ju Sylarna, men det är ju samtidigt det mest besökta. Så om du vill vara lite mer för dig själv kan en tur runt Vålådalen (t.ex Vålådalen - Lunndörrsstugorna - Vålåstugorna - Stensdalsstugan - Vålådalen) vara ett trevligt alternativ. Betydligt färre som går på tur i detta området och Stensdalsstugorna är min personliga favorit i Jämtlandsfjällen. Om du skulle väljas att bo i tält finns det givetvis ännu mer folktomma områden!

Den sista frågan som du ställer är högst relevant. Det är betydligt vingligare med tung ryggsäck på vinter än på sommaren. Framför allt om man är en ovan skidåkare. Men om man bor i stuga så behöver ju förvisso packningen bli sådär väldigt tung. Personligen väljer jag att gå med ryggsäck upp till ungefär 25, max 30 kg packning, sen är det pulka som gäller...men då har jag gått på tur ett par veckor per vinter sen jag var 4-5 år.

Fördelen med pulka är att man blir klart mindre vinglig och inte lika viktskänslig. Nackdelen är framför allt att man får jobba lite mer, framför allt i uppförsbackarna. Sen kan det vara klart lurigare med pulka i "trånga situationer utförs. Typ om man åker längs ett spår i utförsbacke i skogen.

/ Stefan
 
Tack!

Tack för alla svar!

Har åkt längd tre gånger och känner mig inte särskilt säker på dem men hade fått intrycket som vissa i tråden säger att det är stabilare på turskidor, speciellt med stighudar. Därför tänkte jag att inte just själva skidåkningen (gången) skulle vara ett större problem. Men är inte säker så klart och sedan är det ju mycket annat som är ovant med en vintertur jämfört med sommarvandring. Därför tänkte jag att det skulle vara ett bra alternativ att utgå från en stuga / fjällstation och göra turer därifrån så man kan känna efter lite. Har någon tips om en sådan som kan nå hyfsat enkelt och som ändå har spektakulära vyer inom dagstursräckhåll?

Vålådalen är ett bra alternativ! Får hålla koll på snörapporterna.

Bra info även kring ryggsäck / pulka!

Hur krävande / vacker är sträckan Vakkotavare - Nikkaloukta? Ifall att jag skulle göra ett test först och sedan ge mig ut på tur om jag känner att allt funkar?

Tack igen!
 
Tack för alla svar!

Har åkt längd tre gånger och känner mig inte särskilt säker på dem men hade fått intrycket som vissa i tråden säger att det är stabilare på turskidor, speciellt med stighudar. Därför tänkte jag att inte just själva skidåkningen (gången) skulle vara ett större problem. Men är inte säker så klart och sedan är det ju mycket annat som är ovant med en vintertur jämfört med sommarvandring. Därför tänkte jag att det skulle vara ett bra alternativ att utgå från en stuga / fjällstation och göra turer därifrån så man kan känna efter lite. Har någon tips om en sådan som kan nå hyfsat enkelt och som ändå har spektakulära vyer inom dagstursräckhåll?

Vålådalen är ett bra alternativ! Får hålla koll på snörapporterna.

Bra info även kring ryggsäck / pulka!

Hur krävande / vacker är sträckan Vakkotavare - Nikkaloukta? Ifall att jag skulle göra ett test först och sedan ge mig ut på tur om jag känner att allt funkar?

Tack igen!

Det är ju jättesvårt att veta hur någon annan upplever det hela. Om man har hyfsad kroppskontroll så går det säkert.

Storulvån skulle ju kunna vara ett alternativ. Dit är det lätt att ta sig, fungerar allt bra kan man åka till Sylarna eller Blåhammaren. Nackdelen är väl att det kan vara ganska mycket folk.

Sträckan Vakkotavare-Nikkaluokta är nästan jobbigare än Abisko-Nikka eftersom det är några rejäla backar. När man startar i Vakkotavare är det en rejäl backe upp, för att sedan gå nästan lika mycket nerför till Teusajarue, för att sedan stiga lika brant igen. När jag åkte där i vintras hade det regnat dagen före och nu sken solen vilket innebar att det var nästan bara is vilket i sin tur innebar att det var minst lika jobbigt att ta sig nerför på ett kontrollerat sätt som att ta sig uppför.

Personligen gillar jag fjällen runt Kebnekaise så ja du får fina vyer här, om vädret bara är med dig.
 
Vakkotavare-Nikkaloukta

Börjar med en kraftig och lång stigning i skog som inte är lämplig.
Senast jag var uppe diskuterade vi den leden och fick höra att man tagit bort ledmarkeringen vintertid och på senaste kartan jag köpte är bara sommarled utritad.
Vintertur mellan stugor har jag klarat med en 35l ryggsäck.
På tälttur blir det alltid pulka då det är mer skrymmande saker man har med sig. Fördel med ryggsäck är smidighet i skog och när man åker utför. Nackdelen om man ramlar är man som en sköldpadda på rygg.
Med pulkan slipper man packningsvikten på axlar/höft, man ventilerar ryggen bättre, vid pauser sätter man sig på pulkan och använder den som stol/soffa. Nackdelen vid ojämnheter påverkar pulkan allting en extra gång. För att underlätta utförsåkning kan man släppa stavarna och ta tag i skacklarna och trycka dem nedåt då får man mer direktkontakt med pulkan och lite mer stabilitet, (min uppfattning som skidåkande skåning).

I resekompis har jag lagt upp en tur med start i Vålådalen och slut i Ramundberget, funder lite den. Börjar i skog, går över fjäll och avslutar i civilisation. Första två dagsetapperna är korta..

Nedräkningen har börjat. Fjällen nästa.
 
Akkastugorna....

Tack för alla svar!

Har åkt längd tre gånger och känner mig inte särskilt säker på dem men hade fått intrycket som vissa i tråden säger att det är stabilare på turskidor, speciellt med stighudar. Därför tänkte jag att inte just själva skidåkningen (gången) skulle vara ett större problem. Men är inte säker så klart och sedan är det ju mycket annat som är ovant med en vintertur jämfört med sommarvandring. Därför tänkte jag att det skulle vara ett bra alternativ att utgå från en stuga / fjällstation och göra turer därifrån så man kan känna efter lite. Har någon tips om en sådan som kan nå hyfsat enkelt och som ändå har spektakulära vyer inom dagstursräckhåll?

Tack igen!

En sådan stuga som helt klart uppfyller dina krav är Akkastugan. Om man vill går det att fixa skotertjuts över Akkajaure och omgivningarna kring stugan är bland de mest spektakulära vi har i landet. Lite folk är det också. Största nackdelen om man är ovan är väl att det inte finns några röstade leder, vilket givetvis medför att man måste klara av all orientering på egen hand.

Ett enklare alternativ är att ha Saltoloukta som bas. Mysig stuga, mycket god mat och många fina dagsturer i området. Men självfallet är det mer folk som passerar då Kungsleden passerat stugorna.

I Jämtlandsfjällen har jag redan nämnt Stensdalsstugorna som är ett utmärkt baslägeralternativ.

Sen torde en av landets bästa baslägerstugor vara Vistasstugan i Kebnekaisefjällen. Men det är en ganska lång (men mycket enkel) tur dit från Nikkaloukta.

/ Stefan
 
Tack så hemskt mycket för alla råd och all information.

Ska fundera lite mer och kommer sedan antingen bege mig till Akkastugan och göra dagsturer eller någon lite längre tur med utgångspunkt Nikkaluokta.

Återkommer!

TACK
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Kort nybörjartur i vinterfjällen? Turskidåkning 10
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
szvinto Jotunheimen i april Turskidåkning 4
mindful Snö i Jämtlansfjällen/Vindefjällen i april? Turskidåkning 8
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
josia Sylarna-Helags i april/maj Turskidåkning 5
mindful Jämtland, början av mars vs början av april Turskidåkning 2
avslut1008 Tursällskap slutet av April Ritsem Turskidåkning 0
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Polarnatt Jämtlandstriangeln april/maj Turskidåkning 5
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
Tko Rapadalen i april Turskidåkning 2
soljesp Nybörjarlånghelg i Jotunheimen i april Turskidåkning 2
Loranga Padjelantaleden i mitten på april Turskidåkning 7
pzac Kan man korsa Tjallingån i april? Turskidåkning 2
7662 Stor Fjäten i april Turskidåkning 0
jonsa Följ med på tur en vecka i mars-april... Turskidåkning 1
jonsa Ressälskap i början av april till Kebnekaise! Turskidåkning 7
bergochcykel Skidtur i April-Maj Turskidåkning 1
anols Önskar tips om fjälltur i april Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...