Ozi och .rik, Händer det något?

Synd på ozi ce

Det skulle varit intressant att kolla OZI/CE vs Fugawi/PPC men det sprack ju tydligen, ids inte klippa o kalibrera i OZI när man har allt på ett bräde i Fugawi/PPC
/Runar
 
Har provat nu

Har nu haft RIK tillägget installerat i en dryg vecka. Jag använder mest OziExplorer för att rita ut trackfilen på kartan när jag kommer hem.
Ett verkligt lyft att få in hela min dyrt införskaffade karta i OziExplorer, istället för mina utklippta bitar. Nu riskerar jag inte att råka befunnit mig i en kartskarv eller att ha någon karta felkalibrerad.
Precis som Christer Lindh skriver om i sin test på http://www.utsidan.se/ddb/gps/artiklar/505.htm är det begränsningar i utskriftsmöjligheterna. De flesta av dom ”vanliga” utskriftssvalen i OziExplorer saknas då man har en RIK karta, och det finns ingen möjligt alls till förhandsgranskning av utskrifterna.

Dessutom saknar jag skrollningslisterna i nederkant och högerkant på bildskärmen, men med Map View Window (översiktskartan) går det ändå fort att förflytta sig över kartan.

Summering: Köp den nu. I morgon är kanske de 200 licenserna slut.

Per Brune
 
Jag var nog en av de första att beställa...
Jag har kört den ett tag nu och kommit fram till samma sak. Ozi funkar rätt bra. Jag kan dock inte få in i mitt huvud varför man kan skriva ut från kartex, men inte från Ozi. Den som har köpt kartan har ju ändå kartex. (En annan fråga är om man vill installera det).

Den annars tråkigaste begränsningen är att inte kunna ha .rik-kartor i "regional map window".

Moving map på gröna kartan är rätt trevligt när man är ute och åker bil. "Bladen" är ju tillräckligt stora för att det skall fungera bra!

Äntligen kan man ha nytta av sina investeringar i digitala kartor!

Dock verkar det finnas någon bug. Min gröna karta över Värmlands län funkar klanderfritt i kartex, men .rik-modulen krachar när jag öppnar kartan i Ozi.


En liten finess som jag saknar i Ozi är en markering på den sträckade "riktningslinjen" som är säg 30-45 sekunder längre fram. Kartläsaren skulle då lättare säga till när det är dags att byta väg...
(Mest användbart om man inte har orkat lägga in någon rutt)

/Mikael
 
Tvärnit, något felmeddelande, eller bara vitt ?

mikaelkr; sa:
Dock verkar det finnas någon bug. Min gröna karta över Värmlands län funkar klanderfritt i kartex, men .rik-modulen krachar när jag öppnar kartan i Ozi.

/Mikael

När jag kollar på Soltekniks Web-sida http://www.soltek.se/kartor/gronk.htm över täckningsområdet på S-grön (gul-brun ruta) så är västligaste delen av S-grön inne i Norge. Första gången OziExplorer öppnar en karta är det i NV-hörnet. Har du kollat med översikten Map View Window (om du tog dig tid att skapa den) att du inte är utanför Sverige för då är det troligt att det kritvitt.

Per Brune
 
Flytta startpunkt

Hej,

Jag har också köpt .rik-tillägget till Ozi och det funkar bra (med några tråkiga begränsningar, utskrift och regional map...).

Jag har en fråga. Med tanke på vad Per sa om att Värmlandskartan startades upp i NV-hörnet. Hur får man Ozi att starta på valfri plats på kartan? T.ex Karlstad.

Mvh
Patrik
 
Re: Tvärnit, något felmeddelande, eller bara vitt ?

Brune; sa:
Första gången OziExplorer öppnar en karta är det i NV-hörnet. Har du kollat med översikten Map View Window (om du tog dig tid att skapa den) att du inte är utanför Sverige för då är det troligt att det kritvitt.

Det har jag lagt märke till, men i detta fall är det inte något sådant. Jag får upp två dialogrutor, en som säger "Get .RIK map error" från OZI och en "RPC kunde inte anropa servern eller kunde inte returnera resultatet av anropet." från windows. Efter det måste man tvångsavsluta Ozi och Lmvk32.exe innan det går att titta på rik-kartor igen.


/Mikael
 
Flyya startpunkt går inte

Lite går dock att göra i programinställningarna:

Gå till File/Configuration
Kryssa i
At Startup:
Load Last Map
Set Last Zoom and Position

Sedan öppnas senast använd karta precis som den var när du stängde programmet.

Om du väljer Load/Load Map File eller Load/Open Recent Maps öppnas kartorna med positionen i övre vänstra hörnet och zoom 100%.

Om du har en karta öppen och klickar på knappen med den gula ringen mellan de fyra gröna pilarna, Find Other Maps at this Position, får du upp en lista över alla kartor som innehåller aktuell position, dvs den nu laddade kartans mittpunkt. När du väljer en karta i listan visas den centrerad över aktuell position med zoom 100%.
 
Re: Flytta startpunkt

erapcla; sa:
Jag har en fråga. Med tanke på vad Per sa om att Värmlandskartan startades upp i NV-hörnet. Hur får man Ozi att starta på valfri plats på kartan? T.ex Karlstad.

Mvh
Patrik
Om man bockar för några rutor i File Configuration, så startar OziExplorer med den karta och på den plats man hade då man stängde programmet. Om det finns några fler sätt vet jag inte.

Per Brune
 

clindh

Forumvärd
Re: Varför Ozi?

fwed; sa:
HAr ni testat Fugawi??

Jodå, har testat Fugawi också men föredrar Ozi mest pga de öppna filformaten - jag skriver egna program som skapar kartpunkter utifrån GPX-filer (geocaching.com) odyl. Fugawi har ju sin "hemliga" databasformat, med bara en rudimentär import/export-funktion. Jag vill se mitt kartdata :)

Men en del saker är klart bättre i Fugawi, PC-synken tex, och det går att skriva ut större bitar av RIK-kartor.
 
Re: Re: Tvärnit

mikaelkr; sa:
Jag får upp två dialogrutor, en som säger "Get .RIK map error" från OZI och en "RPC kunde inte anropa servern eller kunde inte returnera resultatet av anropet." från windows. Efter det måste man tvångsavsluta Ozi och Lmvk32.exe innan det går att titta på rik-kartor igen.


/Mikael
Då var det inte så enkelt som jag vågade mig på att gissa. Om jag hade samma problem skulle jag prova med det vanliga Windows knepet, avinstallera och installera om. Prova med en bit (Kartex urklipp) av aktuell karta innan jag börjar fråga Solteknik eller Des.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
errbe OZI + .rik Navigering 7
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
olhe Ny Ozi CE Navigering 1
jörgen-1909 Spårfel i OZI Navigering 4
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
norddal Fritidskartan till Ozi kartprogram Navigering 7
nokka Problem Ozi Navigering 2
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
motumba Importera Nepalkarta i ozi explorer Navigering 0
jasåpådetviset 3D kartor med Ozi Navigering 9
Anders.Appelqvist Ozi, spåranalys??? Navigering 3
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
calof1234 Kommunikation OZI / GARMIN Navigering 7
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
xrvjorn Ozi vs Fugawi Navigering 14
Hutt Ozi, Tif-LZW och Tif-pac- problem Navigering 3
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
knotan kalibrering av karta i ozi Navigering 0
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
emilg RIK + Scannader kartor på PPC ? Navigering 14
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.