Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!!

Jag heter Björn och jag har stöttat Des Newman i hans utveckling av RIK stöd för Ozi Explorer.

Jag har själv en helt fungerande utgåva av Ozi där denna funktion finns med!

Skälet till att detta inte släppts ännu är problem med licensiering av lantmäteriets kartmotor för RIK formatet. Des Newman, jag och Christer Afzelius på Clover har jobbat på detta en längre tid och förhoppningsvis kommer det att släppas en "plug-in" till Ozi i närtid. Tanken är då att det ska bli möjligt att köpa en extra-licens från Clover som redan idag är återförsäljare av Ozi i Sverige.

Karthanteringsfunktionen är lik den i Kartex (fast självklart bättre!) dvs du kan lägga i en CD och sedan hanterar programmet kartan som en "hel" karta -dvs det är slut med klippa och klistra ifrån Kartex!

I övrigt finns funktioner för automatisk konvertering av samtliga RIK filer på en CD (generering av map-filer) till Ozi format. Samt en funktion för genereing av en översiktskarta baserad på kartan i RIK format (även om det tar rätt lång tid!)

Jag hoppas verkligen att det finns intresse för detta, då det sammanför det bästa av två program. karthantering från Kartex och övriga funktioner från Ozi Explorer!

För att få en uppfattning om intresset och öka trycket så att denna förträffliga produkt blir tillgänglig, skicka på enklaste sätt ett mail till gps@clover.se

/Mvh Björn
 
Dyrt!

Med tanke på vad Lantmäteriet vill ha för RIK tillägget lär det bli en dyr affär att uppgradera.

Enl Des vill Lantmäteriet ha minst 50$ vilket innebär att priset på Ozi troligen fördubblas. Jämför med vad Fugawi tar för sin svenska upplaga.

Jag kommer nog att uppgradera ändå, trots att Lantmäteriet och inte Des är vinnaren i denna affär.
 
Re: Dyrt!

olhe; sa:
Enl Des vill Lantmäteriet ha minst 50$ vilket innebär att priset på Ozi troligen fördubblas. Jämför med vad Fugawi tar för sin svenska upplaga.

Jag kommer nog att uppgradera ändå, trots att Lantmäteriet och inte Des är vinnaren i denna affär.

Jag kommer nog också att betala för RIK tillägget, även om det mesta av pengarna går till Lantmäteriverket i form av licensavgift. För Des kan till skillnad från de programansvariga konstruktörerna på Lantmäteriverket göra riktiga program, och skulle något inte funka som det ska så kommer en uppgradering så fort han fått reda på vad problemet är.

Per Brune
 
Inte så dyrt!

Hej

Jag tror inte det blir så dyrt, för Lantmätarna vill ha ca 100:- /licens...

Sen vet jag inte vad Des vill ha men det tog inte så låmg tid för honom att föra in funktionaliteten så det borde inte bli så farligt.

Den stora kostnade ligger ju som bekant i inköp av kartor från lantmätarna som ju lärt sig kosten att ta rejält betalt (och flera gånger om)!

/Mvh Björn
 
Re: Inte så dyrt!

bjorn.sara; sa:
Jag tror inte det blir så dyrt, för Lantmätarna vill ha ca 100:- /licens...

Om RIK tillägget bara kommer att kosta 100 SEK extra i licens + lite till Des blir det nog många nöjda kunder. Att bita i det sura äpplet för inköpet av kartan från Lantmäteriverket över området där jag bor har jag redan gjort, även om jag fortfarande är kritisk till prissättningen hos Lantmäteriverket och att jag fick betala för höjdkurvor som inte fanns med och att Kartexversionen var så gammal att den inte supportade GPSer.

Per Brune
 
Rik-tillägg

Då verkar det komma i samma prisläge som tillägget till Fugawi (40 dollar)
100:- licens + en slant till Des + ett antal procent till clover + moms = runt en femhundring.

/Lod
 
Jag skulle tippa på nåt sånt ja.

Priset kommer nog att påverkas av hur stort intresse finansiären tror att det finns (minimum antal licenser man kan köpa från lantmäteriet är 200, dvs ca 20.000:- måste ut i en klump).

Därför ber jag er sprida informationen och uppmana alla som har intresse att skicka mail till Clover ang detta!

Själv har jag redan en licens, så jag har inget eget intresse av detta annat än att försöka sprida en bra funktion till flera. Christer på Clover har dock tagit på sig att ordna med det finansiella och licenser...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
motumba Importera Nepalkarta i ozi explorer Navigering 0
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
olhe Ny Ozi CE Navigering 1
jörgen-1909 Spårfel i OZI Navigering 4
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
norddal Fritidskartan till Ozi kartprogram Navigering 7
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
nokka Problem Ozi Navigering 2
errbe OZI + .rik Navigering 7
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
jasåpådetviset 3D kartor med Ozi Navigering 9
Anders.Appelqvist Ozi, spåranalys??? Navigering 3
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
calof1234 Kommunikation OZI / GARMIN Navigering 7
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
xrvjorn Ozi vs Fugawi Navigering 14
Hutt Ozi, Tif-LZW och Tif-pac- problem Navigering 3
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
knotan kalibrering av karta i ozi Navigering 0
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Tanglan Garmin Inreach Explorer+ Navigering 3
sih Spår från telefon->dropbox->kartprogram (arcgis explorer) Navigering 4
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.