Ozi vs Fugawi

Hej Jag gick över till Fugawi främst för deras fina applikation för PDA och för att Fugawi läser .rik rakt av
I början kändes lite "knökigt" med Fugawi (kanske vanan av OZI) men nu använder jag i stort sett bara Fugawi
Båda programmen har väl sina för o nackdelar, att Fugawi hanterar .rik är ju en klar fördel
I dagens OZI måste man ju tyvärr klippa ut kartsnuttar o kalibrera varje sådan, jobbigt o besvärligt om man vill ha ett lite större område
Hantering av egna skannade kartor är ung. lika
Fugawi är ju dyrare men för en "kartoman" så är det mycket lättare att lägga pengar på ett kartprogram än på tex. en ny soffa (på en gammal soffa kan man ju göra allt som man kan göra på en ny):)
/Runar
PS Att Fugawi har en svensk version gör inte saken sämre
[Ändrat av errbe 2003-04-17 kl 21:11]
 
Jag håller med om skillnaderna mellan Ozi och Fugawi.
jag har inte provat PDA-tillämpningen ännu, ska beställa till sommaren.
Men jag tycker att hanteringen är mer logisk i Ozi och lättare att "köra" i fält.
Ozi-CE är inte så tokigt heller.

Jag exporterade waypoints ur Ozi till .txt-filer o importerade i Fugawi utan problem, men namnen försvann, jag bar mig kanske dumt åt?
 
Exportera waypoints

gundj; sa:
Jag exporterade waypoints ur Ozi till .txt-filer o importerade i Fugawi utan problem, men namnen försvann, jag bar mig kanske dumt åt?

Jag går alltid genom GPSen när jag flyttar waypionts mellan Kartex och OziExplorer. Då blir formatet alltid det rätta. På samma sätt ska jag göra då/om jag skaffar Fugawi. Har jag lagt in en waypiont när jag varit ute, så sparar jag alla waypionts i både Kartex och OziExplorer format när jah kommer hom. För det mesta i RT90. Utbyter ibland waypionts med kompisar(alla har Garmin) via Internet och då är det bra att ha bägge fil-formaten. På samma sätt sparar jag trackfilerna i både Kartex och OziExplorer format.

/Per Brune
 
Bättre sjökort

I senaste verionen av Fugawi blir sjökorten mycket tydligare vid minskad förstoring t.ex 50% än i andra program som till exempel Ozi, SeaClear med samma kartmaterial. Dessutom kan man välja nord upp, kurs upp, rutt upp.Det går att uppgradera till version som klarar vektorsjökort.
Ove
 
PDA Applikation

Skall man använda PDA så är det endast OZI som gäller!!
Enkelt att lägga upp waypoints och rutter samt att navigera.
Så skall du använda PDA så är valet lätt!!
 
Re: PDA Applikation

Blekingepaddlare; sa:
Skall man använda PDA så är det endast OZI som gäller!!
Enkelt att lägga upp waypoints och rutter samt att navigera.
Så skall du använda PDA så är valet lätt!!

Du har nog inte prövat så mycket i PDAnavigering än tror jag- men för kanot räcker det kanske.
Även om det kostar finns det ingenting som slår en kombination med Fugawi+en IPAQ 38a eller 39a och en snabb GPS gärna med WAAS-om man har strömförsörjning och vid användning i båt ,bil eller snöscooter är det det bästa systemet idag.
Förresten det lär finnas de som fortfarande använder en laptop i både båt och bil- i kanot är det def praktiskt med PDA om man har den i en påse:)
Ben
 
Kör både fugavi och OZi

Men eftersom jag använder magellan meridian så kan jag med OZi och g7toce enkelt skapa rutter och överföra dessa till Meridianen ute i fält.
Skapa en rutt i Fugawi går iofs men ändra i den eller redigera waypoint positioner är omöjligt. när det gäller karthanteringen är det enda jag saknar i OZI en koppling till vippknappen på ipaqen.
Skall vi prata om att jag inte använt nav program så vetefan vem som gjort det!
 
Fugawi/Ozi

Stefan
Användningssättet styr väl oxå vad man tycker är bäst- Rutthantering verkar viktig för Dig-Har mest jobbat med Fugawi sista året mht RIK och ett excellent IPAQalternativ och att marknadsledaren brukar vara bäst i längden-
Paddla förbi Spjälkö i sommar och visa!

Ben
 
Går ej att redigera waypoints i Fugawi för iPAQ

Som Geocachare (IT-fierad skattletare) har jag provat både Fugawi och Ozi på min iPAQ.

I Fugawi kan du inte redigera en waypoint. Det måste du göra i PCn i förväg. Vissa Geocaches är flerstegs och vid första gömman får du koordinaterna till nästa. Då funkar det överhuvudtaget inte med Fugawi.

Navigering är enklare och tydligare i Fugawi, en pil visar hur du rör dig, en prick visar vart du ska. I Ozi ser du en pil (eller annan cursor) som visar hur du rör dig och ett streck som visar vart du ska. I båda programmen får du både kurs och bäring till waypoint i siffror, i Ozi är siffrorna större och tydligare, samtidigt som du ser kartan.

Visst är det en stor fördel att Fugawi läser rik-formatet, men det är lite meckigt att exportera och komma ihåg vilka områden man gjort klart (om man inte dokumenterar).

http://www.utsidan.se/gps/tools/index.htm kan du ladda ner en excel-fil, som underlättar karthanteringen i Ozi.

I Ozi kan du bara ha 250 waypoints. I fugawi har jag inte stött på någon gräns, men det blir segt med många waypoints i minnet. Det blir lätt många waypoints när man tankar ner Geocaches från Internet.

Fugawi funkar "så där" under Windows XP Pro. Export av stora filer till iPAQ kan hänga sig. Ibland funkar det bättre att köra programmet i Win98-läge, men inte alltid.

Ozi har ett eget filformat (ozf2) för handdatorer, du måste konvertera kartfilerna (bmp-filer). Ozis ozf2-format är dock mycket mindre utrymmeskrävande än Fugawis fx4-format.

Jag har en excel-fil som översätter waypoints mellan Fugawi och Ozi i PC.

Min GPS är en Navman 3400. Kompisen har en Garmin etrex Vista och den funkar bra till Ozi på PC. Har inte testat med Fugawi.
 
Re: Bättre sjökort

OT; sa:
I senaste verionen av Fugawi blir sjökorten mycket tydligare vid minskad förstoring t.ex 50% än i andra program som till exempel Ozi, SeaClear med samma kartmaterial. Dessutom kan man välja nord upp, kurs upp, rutt upp.Det går att uppgradera till version som klarar vektorsjökort.
Ove

Vad heter denna version? Är det en svensk version (klarar .rik)?

/ola
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
olhe Ny Ozi CE Navigering 1
jörgen-1909 Spårfel i OZI Navigering 4
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
norddal Fritidskartan till Ozi kartprogram Navigering 7
nokka Problem Ozi Navigering 2
errbe OZI + .rik Navigering 7
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
motumba Importera Nepalkarta i ozi explorer Navigering 0
jasåpådetviset 3D kartor med Ozi Navigering 9
Anders.Appelqvist Ozi, spåranalys??? Navigering 3
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
calof1234 Kommunikation OZI / GARMIN Navigering 7
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
Hutt Ozi, Tif-LZW och Tif-pac- problem Navigering 3
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
knotan kalibrering av karta i ozi Navigering 0
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.