Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL

Jag har nu äntligen pensionerat min Silva Multinavigator till förmån för Magellan Explorist XL. Dock vill jag kunna överföra ca 500 brytpunkter från Silva till Explorist XL via Fugawi 3 . Manuell inknappning av ca 500 punkter känns inte alltför lockande...

Jag har f.n. programmen Fugawi 3.1 (som funkar med Silva men inte med explorist XL), MapSend light, Magellan Geocahe manager och Magellan Conversion manager. Har någon tips?
/Niklas
 
Gpsu

Av de program jag kommer på rak arm och som inte kostar något är GPSU
http://www.gpsu.co.uk/

Idag är det för ovanlighetens skull fint väder där jag bor, så idag ska jag vara ute. Men om jag kommer på något fler program eller annat sätt under dagens uteaktiviteter, så skriver jag om det ikväll.

PS: för de som redan använder GPSU. Det kom med en ny version den 25 juli.

Per Brune
 
Tack för tipset!

Tack för tipset, Per! Nu har jag laddat hem GPS Utillity, så ska jag se om det löser mina problem.
/Niklas
 
Verkar fungera

GPS Utillity + GPS Utillity File koverter verkar trots allt funka. Tyvärr är det begränsningen på 100 punkter i gratisversionen som ställer till det, men det går ju att klippa och klistra i texteditorn om inte annat.

När jag såg hur koordinatfilen såg ut i texteditorn, var det frestande att skapa en exportmall i TGO, Trimble Geomatics Office, för Magellan explorist. :).

/Niklas
 
Nu var det klart

GPS Utillity + GPS Utillity File konverter verkar trots allt funka. Tyvärr är det begränsningen på 100 punkter i gratisversionen som ställer till det, men det går ju att klippa och klistra i texteditorn om inte annat.

När jag såg hur koordinatfilen såg ut i texteditorn, var det frestande att skapa en exportmall i TGO, Trimble Geomatics Office, för Magellan explorist. :).

/Niklas

Idag tog jag ett krafttag och gjorde konverteringen. Så här gjorde jag.

1 Jag exporterade alla brytpunkter från Fugawi 3 i text-format. Exportformatet blev namn, lat/long och elevation, där kartdatumet sattes till WGS 84. Notera att lat/long-formatet blir DD.DDDD.

2 Jag öppnade upp textfilen i Excel och rensade bort de brytpunkter som var dubbletter eller på annat sett ointressanta. De konstruerade punkterna gavs höjden 0 m.

3 Jag importerade sedan filen i programmet GPS Utillity File Converter och kontrollerade noga att de olika kolumnerna tolkades på rätt sätt i programmet. Jag var även noga med kartdatumet. Sedan exporterades brytpunkterna i grupper av 100 st och sparades som nya filer i gps-format. Totalt blev det 5 gps-filer. Hade jag haft full licens, kunde jag exportera rubbet på en gång.

4 De enskilda GPS-filerna importerades sedan till programmet GPS Utillity och sparades som enskilda Magellan brytpunktsfiler (*.upt). För säkerhets skull kollade jag varje fil, så att RT 90-koordinaterna i GPS Utillity stämde med motsvarande RT 90 2,5 gon V koordinater i Silva Multinavigator. Överensstämmelsen var mycket god, max 1 meters avvikelse i X-koordinat och 0 meter i Y-koordinat. :)

5 Jag öppnade upp de enskilda Magellan brytpunktsfiler i programmet Anteckningar och började sedan klippa och klistra i hop dem till en enda fil, som dock inte sparades i textformat (default) utan som "Alla filer" . Notera att det krävs två Anteckningar uppe samtidigt, en som man kopierar ifrån och en som man klistrar in i, då man inte kan ha olika fönster detta program.

6 Då varken "huvud" ellet "fot" skapades i exporten från GPS Utillity, fick dessa kopieras in från den existerande POI-filen i Magellan Explorist XL. Själva kopierandet skedde som vanligt i Anteckningar. Filen sparades och lades på SD-korten under My POIs i Magellan Explorist XL.

7 Gick ut och testade så att allt funkade som det skulle (på en närbelägen brytpunkt) , vilket det också gjorde. :)

Per Brune, tack för tipset om GPS Utillity!

/Niklas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
AfTech54 Överföra från SD-kort till PC Navigering 2
avslutad131104 Överföra kartor till GPS Navigering 3
Kincop Överföra Spår från Garmin 60CSx? Navigering 4
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
Kincop Hjälp-överföra olika kartor Navigering 2
Lappugglan Överföra friluftskartan till GPS Navigering 2
irrbloss Överföra tryckplot från 60CS till PC? Navigering 1
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
micke.lu Överföra gamla färdspår till GPS.... Navigering 4
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
tomassan Inpassning av Fugawi-data till OCAD Navigering 11
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.