Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering

Jag var för en vecka sen helt okunnig på GPS, projektioner, kartdatum och liknande. Ville dock ha ett system som kan logga det spår jag springer när jag orienterar. Var bommar jag, vilken hastighet håller jag på delsträckor, vilken är banans höjdprofil etc.

Med en Garmin GPS 60 fäst i en universalsele för jaktradio och en inscannad och kalibrerad orienteringskarta i programmet Fugawi har jag kommit någorlunda nära mina önskemål. Har än så länge bara gjort en grov utvärdering av mitt system.

Finns det några tips för dels spårregistrering i Garmin för optimal precision och dels kalibrering/hantering av kartor i Fugawi. Finns kanske andra program som bättre skulle svara mot mitt syfte?
 
Jag har låtit min eTrex Vista logga när jag varit ute och cyklat och sedan jämfört de med vad cykeldatorn tyckt. Loggningen har jag lagt in i Mapsource.

Min eTret Vista missade vissa loggningar under färden så den tappade kontakten med satteliterna ibland. Dessutom var sträckan alltid kortare än cykeldatorns för min GPS håller inte reda på höjder när den loggar.
 
Man cyklar inte i så branta backar att det gör någon märkbar skillnad på vägsträckan. Första frågan du bör ställa dig är väl om du har kalibrerat cykeldatorn rätt. Den andra är om du alltid har samma tryck i framdäcket. Slutligen så är det ju så att cykeldatorn mäter framhjulets något vingliga färd medan GPS:en drar raka streck mellan mätpunkterna.
 
Finns det några tips för dels spårregistrering i Garmin för optimal precision
Spara inte spåret i din GPS först. Då försvinner en del data och antalet punkter i spåret minskar genom interpolering. För över det som kallas ACTIVE LOG till PC.
och dels kalibrering/hantering av kartor i Fugawi.
Noggrannhet är en dygd, men det verkar inte bli ditt största problem ;)
Finns kanske andra program som bättre skulle svara mot mitt syfte?
OziExplorer http://www.oziexplorer.com Programmet har fler finesser än Fugawi, bl a kan du visa spårprofiler för hastighet och inte bara höjd och över både tid och distans.

OziExplorer har en mindre noggrann omräkning av RT 90 än Fugawi vilket ger smärre fel när man tittar på spår i digitala kartor från Lantmäteriet (format .rik). Mest framträdande i skalor 1:10000 och nedåt, t ex Fastighetskartan. Borde inte påverka egenkalibrerade kartor.
 
Animerat förlopp i CompeGPS

Tack för det Per! CompeGPS verkar väldigt lovande. Det verkar som om man kan studera en animerad variant av förloppet. En rolig detalj om man är några stycken som tränar - kampen kan studeras i fågelperspektiv. Något liknande (inte lika exakt dock) används för analys av Svenska orienteringstävlingar. Programmet heter RunOway och bygger än så länge på att de tävlande ritar in sitt spår efter tävlingen.

Jag väntar spänt på den dag det går att sända information i realtid från en GPS. Det skulle eventuellt kunna göra orientering till en lite mer spännade sport för publiken.
 
BlåtandGPS till GPRS telefon med javaprogram som skickar position till en server. Men telefonen har nog svårt att ha konstant täckning i de djupa skogarna.
 
Orientering med Fugawi

Hej

Det bästa resultatet av loggning av din färdväg får Du om Du använder Fugawi och en GPS mottagare direktkopplad. Fugawi är mycket noggrannt program med ett beräkningsfel som ligger under 1 meter i hela Sverige vid transformation från WGS 84 (GPS mottagaren) till RT90 (kartdatum på svenska topografiska kartor).
Det spelar ingen roll om du använder en handdator eller en PC dator du får ändå samma resultat.
Jag har själv använt en handator av typen Yakumo Delta X, som har inbyggd GPS SiRF Star III mottagare , med myckt bra resultat.
Jag har då loggat min färdväg på ett ortofoto (Skala 1:5000). Färdspåret kan Du lätt föra över från handdatorn till PC för analys.
SiRF Star III är en mycket bra mottagare som lämpar sig väl för att använda i skogen då den har mycket bra känslighet.

Ett annat val av GPS mottagare är Fortuna Clip-On som har Dubbla mottagarchips. Clip-On är en Bluetooth GPS och har i känsligaste läget extremt bra mottagning och du kan i de flesta fall ha GPS mottagaren i fickan eller i ryggsäcken och ändå ha bra mottagning.

Ett sätt att få din Garmin att förbättra positioneringen i skogen är att använda en extern antenn. Den kan du fästa på mössan eller på axelklaffen och sedan ha Din Garmin i fickan.


Med vänlig hälsning
 
Fortuna Clip-On

Tack för det Göran! Ett system med Fortuna Clip-On kan vara något att fundera på för framtiden. Vid orienteringsträning är det ju tänkt att man ska hålla relativt hög fart i skogen (ca 7-8 min/km, fågelvägen). Det är därmed av intresse att bära på så lite utrustning som möjligt.


Bara för att vara på säkra sidan... Finns det någon som har (opartisk) erfarenhet av Fortuna Clip-On ?
 
haraldn; sa:
Man cyklar inte i så branta backar att det gör någon märkbar skillnad på vägsträckan. Första frågan du bör ställa dig är väl om du har kalibrerat cykeldatorn rätt. Den andra är om du alltid har samma tryck i framdäcket. Slutligen så är det ju så att cykeldatorn mäter framhjulets något vingliga färd medan GPS:en drar raka streck mellan mätpunkterna.

Just detta beror på sträckans längt. Ju längre desto mer märkbart skillnad.

Det jag har testat på är sträckor på 6-7 mil. Sedan kan också en liten effekt komma av att det är en liggcykel där man håller balansen enbart med styret. På en vanligt cykel gör man det med både styret och kroppen. GPSen är inställd så den ska följa vägar när den loggar rutten.
 
GPSen är inställd så den ska följa vägar när den loggar rutten.
En GPS kan vara inställd för att följa vägar när den visar vägen och beräknar återstående sträcka till nästa waypoint eller till målet. Jag säger KAN eftersom beräkningarna sker i kartprogrammet, som KAN vara inbyggt i GPS eller utanför. Vissa kartprogram kan bara räkna fågelvägen.

Spåret däremot skapas av spårpunkter som sätts utifrån GPS faktiska position (ibland även styrt av funktionen lock-on-road som finns i vissa GPS). Ju mera sällan spårpunkterna skapas desto större avvikelse får du i förhållande till cykeldatorn.

Sen tvivlar jag starkt på att det spelar någon roll om du sitter eller ligger på cykeln, såvida inte kroppens position påverkar GPS mottagningsförmåga.
 
Det här programmet kanske kan passa.

http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/

GPSActionReplay är egentligen utvecklat för vindsurfing men passar även till andra aktiviteter där man i efterhand vill kunna "spela upp" och analysera vad man har sysslat med.

Det går enkelt att lägga in och kalibrera en karta/satellitfoto över tävlingsområdet som bakgrundsbild (jpg).

Programmets skapare, Yann Mathet, tar gärna emot förslag till förbättringar av GPSAR på sitt forum.

Dessutom är programmet gratis :eek:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
kenny_lex Fugawi + Garmin Venture Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.