Inpassning av Fugawi-data till OCAD

Försöker passa in utdrag från fastighetskartan (1 m per pixel) i OCAD för att skapa en karta. Men hur jag än vänder och vrider på det lyckas jag inte få en korrekt inpassning mellan programmens grid-linjer.

En PC ska ju normalt ha skärmupplösningen 96 dpi. I kartex tycks "normalskalan" för en karta vara beroende av inställningen av aktiv skärmyta i mm, vilket på min dator ger skalan 1:3699. Men i Fugawi finns ingen motsvarande funktion.

Räknar man på 96 dpi borde skalan bli 1:3846. Räknar man baklänges motsvarar 1:3699 närmare 94 dpi??!

Skapar jag en karta med samma skala i OCAD så börjar gridlinjerna ganska snabbt skilja sig. Men vid motsvarande försök i Kartex tycks inpassningen bli bättre.

Några erfarenheter av Fugawi i detta sammanhang?

/Tomas
 
Jag gissar att detta är en ny tråd som uppföljning på din förra kring att göra egna kartor.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34172

Jag känner viss skyldighet att hjälpa dig, då jag var en av dem som rekommenderade OCAD.

Jag tror också jag kan hjälpa dig en bit på väg, men behöver då veta litet mer om hur du jobbat fram till nu.

Vilken version av OCAD använder du?

Beställde du en digital kartbild från DinKarta?

Om du gjorde det:

Tog du hem geokod-filen samtidigt som du hämtade kartfilen från DinKarta?

Om du använder OCAD 8 (demoversionen ska funka likadant som den skarpa), så kan OCAD läsa in en tif-fil med tillhörande tfw-file (ungefär: tif world file). Då slipper du allt kalibrerande då OCAD med automatik läser in bilden på rätt plats.

Du måste dock först skapa en tom karta och spara den med ett namn innan du kan läsa in en bakgrundsbild.

Du nämnde i den tidigare tråden att du bodde i Skerike.

Jag tittade i produktionsloggarna och hittade ett jobb strax NV om Västerås. Är det det området du försöker arbeta med? I så fall kan jag hjälpa dig med hörnkoordinaterna för området, eller en tfw-fil om du behöver en sådan.

Följande rader (fetstil) kan kopieras och sparas som en tfw-fil:

1.000000
0
0
-1.000000
1534928.5
6615863.5


Ge filen samma namn som kartfilen, men med filtypen .tfw

I ditt fall skulle du kunna ha två filer: skerike.tif och skerike.tfw som tillsammans placerar in en karta på rätt plats i RT90.

Om du har nytta av hela områdets begränsning:

xmin 6613432
ymin 1534928
xmax 6615864
ymax 1537656

Har jag glömt nåt? Fråga igen i så fall. Jag har semester denna vecka, men kollar mejlen då och då (Utsidan brukar ju meddela när ett inlägg fått svar).

/torbjörn
[Ändrat av tobbedj 2005-08-23 kl 12:53]
 
Visste att jag glömt något...

Jag läste ditt inlägg litet slarvigt första gången. Efter att ha titta igenom det en gång till så undrar jag varför du blandar in Fugawi?

Förtydliga så jag begriper, och det blir lättare att föreslå en lösning.

/torbjörn
 
Re: Visste att jag glömt något...

tobbedj; sa:
Jag läste ditt inlägg litet slarvigt första gången. Efter att ha titta igenom det en gång till så undrar jag varför du blandar in Fugawi?

Förtydliga så jag begriper, och det blir lättare att föreslå en lösning.

/torbjörn

Har alla mina tracks och waypoints i Fugawi, tänkte att det skulle underlätta lite genom att få med mina GPS-data i stödbilden. Plus att eftersom jag inte blev klok på hur det funkade försökte jag med både Fugawi och Kartex för att försöka begripa bättre, vilket jag inte gjorde.

Nackdelen som jag ser det med Kartex är att jag måste passera ett bildprogram, t.ex. Photoshop för att kunna spara som tif eller BMP, Fugawi kan ju exportera BMP direkt.

Tog hem filen som .rik, sedan fanns det två "extrafiler", den övre gick inte att hämta, den undre gick, den hade .tab som extension.
 
Lite mera input

tobbedj; sa:
Jag gissar att detta är en ny tråd som uppföljning på din förra kring att göra egna kartor.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34172

Jag känner viss skyldighet att hjälpa dig, då jag var en av dem som rekommenderade OCAD.

Jag tror också jag kan hjälpa dig en bit på väg, men behöver då veta litet mer om hur du jobbat fram till nu.

Vilken version av OCAD använder du?

Beställde du en digital kartbild från DinKarta?

Om du gjorde det:

Tog du hem geokod-filen samtidigt som du hämtade kartfilen från DinKarta?

Om du använder OCAD 8 (demoversionen ska funka likadant som den skarpa), så kan OCAD läsa in en tif-fil med tillhörande tfw-file (ungefär: tif world file). Då slipper du allt kalibrerande då OCAD med automatik läser in bilden på rätt plats.

Du måste dock först skapa en tom karta och spara den med ett namn innan du kan läsa in en bakgrundsbild.

Du nämnde i den tidigare tråden att du bodde i Skerike.

Jag tittade i produktionsloggarna och hittade ett jobb strax NV om Västerås. Är det det området du försöker arbeta med? I så fall kan jag hjälpa dig med hörnkoordinaterna för området, eller en tfw-fil om du behöver en sådan.

Följande rader (fetstil) kan kopieras och sparas som en tfw-fil:

1.000000
0
0
-1.000000
1534928.5
6615863.5


Ge filen samma namn som kartfilen, men med filtypen .tfw

I ditt fall skulle du kunna ha två filer: skerike.tif och skerike.tfw som tillsammans placerar in en karta på rätt plats i RT90.

Om du har nytta av hela områdets begränsning:

xmin 6613432
ymin 1534928
xmax 6615864
ymax 1537656

Har jag glömt nåt? Fråga igen i så fall. Jag har semester denna vecka, men kollar mejlen då och då (Utsidan brukar ju meddela när ett inlägg fått svar).

/torbjörn
[Ändrat av tobbedj 2005-08-23 kl 12:53]

Tankade hem OCAD 8 och OCAD 6 men OCAD 8 kändes lite trevligare att jobba med, och 1000 objekt torde räcka. Såg dessutom i något tipsforum att det gick att kringgå genom att ladda in den karta man ritat som underläggskarta och på så sätt kunna fortsätta...

Problemet är inte att placera underläggsbilden på rätt plats i koordinatsystemet utan att gridlinjerna "kryper iväg", dvs skalan stämmer inte överens av någon anledning.

Det var därför jag började trixa och räkna på upplösning och skala för att se om jag på något vis kunde komma på felet. Vilket jag hittills inte gjort...
 
Ytterligare lite mera info, TAB-filen

Detta är innehållet i tab-filen som jag inte vet vad man har den till:

!table
!version 300
!charset WindowsLatin1

Definition Table
File "5652_ Rustberga.rik"
Type "RASTER"
(1534928,6615864) (0,0) Label "Pt 1",
(1537656,6615864) (2728,0) Label "Pt 2",
(1537656,6613432) (2728,2432) Label "Pt 3",
(1534928,6613432) (0,2432) Label "Pt 4"
CoordSys Earth Projection 8, 112, "m", 15.8082777778, 0, 1, 1500000, 0
Units "m"

Ytterkoordinaterna på det jag beställde finns ju här i alla fall.
 
Re: Re: Visste att jag glömt något...

[/QUOTE]


Nackdelen som jag ser det med Kartex är att jag måste passera ett bildprogram, t.ex. Photoshop för att kunna spara som tif eller BMP, Fugawi kan ju exportera BMP direkt.

[/QUOTE]

Kan Fugawi exportera det svenska RIK formatet? Ozi kan det inte. Det enda program som kan/kunde exportera är Kartex 3. Inte så stora bitar, men i dock runt 10 Mb.
 
Det rasslade till rejält i inkorgen...

Om OCAD-version
Jag tror också att du kan klara dig långt med demoversionen av OCAD 8. Om du lägger din egen information till ett underlag av Fastighetskartan, så blir det troligen inte fråga om så många enskilda objekt att du överskrider gränsen 1000 i första taget (med tanke på vilken typ av karta du tänker göra).

Jag tolkar den tidigare tråden som så att kartan är tänkt att användas för mer eller mindre privat bruk, och är inte avsedd för försäljning. Då tror jag det är fullt ok att printa ut de exemplar du behöver med fastighetskartan i botten och dina egna tillägg ovanpå.

TAB-fil, mm
En liten förklaring bara: TAB-filer är GIS-programmet MapInfo's sätt att passa in både vektordata och rasterdata i ett känt system. Även andra program kan läsa TAB-formatet.

(Såg att utsnittet i TAB-filen i alla fall stämde med de koordinater jag luskat reda på!)

En tfw-fil fyller i det här fallet samma funktion, men på ett sätt som kan användas av OCAD.

Rasterformat
Demoversionen klarar av rasterfiler i de vanligare formaten, men tif-filer funkar mest problemfritt då de kan geokodas. De får dock inte vara packade med LZW-komprimering. Packbits komprimering fungerar.

Waypoints och tracks från Fugawi
Någon väg rakt in i OCAD från Fugawi finns inte.

Dels måste du transformera om dina punkter till RT90 (om du använt en geokodad rasterfil från Lantmäteriet som underlag), dels måste du skapa ett format som kan importeras av programmet.

Man kan inte få allt i en demoversion tydligen; att importera rutter går, men det blir krångligt.

/torbjörn
 
Re: Re: Re: Visste att jag glömt något...

Kan Fugawi exportera det svenska RIK formatet? Ozi kan det inte. Det enda program som kan/kunde exportera är Kartex 3. Inte så stora bitar, men i dock runt 10 Mb. [/QUOTE]


Med fugawi kan du spara en bildfil (.bmp) från tex "blå kartan" det är datorns ramminne som sätter gränsen för hur stor karta du kan göra, i min ca 100mb stor karta
Runar
 
Licensbegränsningar

Märkligt att Fugawi tillåter att man sparar en bildfil när Ozi säger att "licensrestriktionerna på denna typ av kartor, gör att den inte kan sparas."

Har Lantmäteriet olika avtal med Fugawi och Ozi?
 
Re: Licensbegränsningar

olhe; sa:
Märkligt att Fugawi tillåter att man sparar en bildfil när Ozi säger att "licensrestriktionerna på denna typ av kartor, gör att den inte kan sparas."

Har Lantmäteriet olika avtal med Fugawi och Ozi?

Ingen aning om hur licenserna är utformade men lite märkligt är det att jag måste använda Fugawi för att skapa hyfsat stora kartfiler för OZI CE
 
tobbedj; sa:
Det rasslade till rejält i inkorgen...

...Waypoints och tracks från Fugawi
Någon väg rakt in i OCAD från Fugawi finns inte.

Dels måste du transformera om dina punkter till RT90 (om du använt en geokodad rasterfil från Lantmäteriet som underlag), dels måste du skapa ett format som kan importeras av programmet.

Man kan inte få allt i en demoversion tydligen; att importera rutter går, men det blir krångligt.

/torbjörn

Det var inga större problem, jag tankade hem GPS Utility som kan konvertera det mesta, inklusive Fugawi track-filer till DXF som går att få in i OCAD. Men genom att exportera en BMP från Fugawi med intressanta tracks och waypoints synliga så får man ju med dom i ritunderlägget, vilket ju också kan vara tillräckligt ibland.

/Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
anwic Kartor försvinner i Fugawi Navigering 4
niking Tidsformatproblem i Fugawi-export Navigering 3
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
samme83 Fugawi 3 problem Navigering 5
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
mekelund Magellan 315 och Fugawi Navigering 0
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
wellington Fugawi, OziExplorer eller något annat? Navigering 7
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
herold Fugawi/Ipaq3970/Navman3450/problem Navigering 3
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.