Kartex-kartor till OZI?

clindh

Forumvärd
Har någon kommit på ett hyfsat smidigt sätt att få över kartor från Gröna Kartan CD-ROM till OziExplorer? Kartex funkar ju hyfsat men Ozi är onekligen ett betydligt mer finess- och funktionsrikt program.

Man kan alltid klippa isär Gröna Kartan genom att ta skärmdumpar och sedan spara som tex TIFF, och sedan kalibrera varje ... men det är ju ett evighetsgöra.

Är RIK-formatet (som Kartex använder) ett hemligt format, eller kan Lantmäteriet göra det tillgängligt för programutvecklare? Jag skulle lätt investera i fler Gröna Kartor om det funkade med Ozi...
 
Tyvärr inte!

Tyvärr är RIK-formatet inte offentligt. Det såg jag någonstans i hjälpfilerna till Kartex. Den som vill kan köpa programvara för att läsa det. Det har antagligen någon övertalat de som gör "konkurrenten" Fugawi att göra, för det programmet kan läsa RIK. Nu hjälper det tyvärr varken dig eller mig som har OZI. Kanske man kan övertyga Des Newman att det vore en stor fördel. Du är nog en mer driven förhandlare än jag. Lycka till!

Per
 
Du behöver inte ta skärmdumpar

Det går ju att exportera från Kartex.
"Redigera-Markera", därefter "Redigera-Kopiera till fil"

(missade detta i mitt första svar)

Per
 

clindh

Forumvärd
Markera - bara småbitar

Dom har varit "smarta" och byggt in en begränsning i Markera/Spara - man kan inte klippa ur en area större än skärmens upplösning eller om det är max 1Mb eller så. Helt OK om det bara är en liten snutt man vill ha ut, men jag vill ju ha hela min dyrt inköpta Gröna Karta tillgänglig i Ozi.

Jag har labbat lite med virtuella desktop-program för att se om man kunde få Kartex att tro att skärmen var gigantisk stor och därmed tillåta en markering av hela kartan, men det funkade iallafall inte med de två-tre program jag testade.
 
Det finns visst ytterligare

enbegränsning och den ligger på 10Mb.
Jag har gjort som så att jag anger areor som ger filstorlek på ca 1 Mb och sedan klipper ut det och kalibrerar i Ozi.
Detta är p g a att vissa slöa PC inte orkar rita om större bilder på ett bra sätt.
 
Har en mall för att för att göra kartor till Ozi

Jag har gjort en liten mall över arbetsgången för att föra över kartor från Kartex till Ozi. Slutprodukten blir en tiff fil på ca 6-9 Mb för varje kartblad av gröna kartan och tidsåtgången är kanske 10-15 min per kartblad.

Om det är någon som vill pröva så hör av er så skickar jag den.

Ola
 
Jag har gjort en liten mall över arbetsgången för att föra över kartor från Kartex till Ozi. Slutprodukten blir en tiff fil på ca 6-9 Mb för varje kartblad av gröna kartan och tidsåtgången är kanske 10-15 min per kartblad.

Om det är någon som vill pröva så hör av er så skickar jag den.

Ola

Har du kvar mallen?
 
Jag konverterade min rik-karta till OziExplorer.


Jag kommer inte ihåg alla detaljer hur jag gjorde men man måste använda Kartex 3.05 för i Kartex 4 och senare kan man inte spara ett urklipp i att annat format än rik.

Sedan var det en begränsning i Kartex 3.05 att kam bara kunde klippa ut filer < 10 Mbyte vilket gjorde att det behövdes många urklipp.

Sedan måste man klistra ihop småfilerna till en större fil och sedan kalibrera filen (kartan).

När rik-tillägget för OziExplorer kom så ”investerade” rik-tillägget vilket var en bra investering om man inte har obegränsat med tid eller gillar slavarbete.

Köp rik-tillägget för OziExplorer http://www.oziexplorer.se/ och slipp massor av onödigt arbete.

/Per
 
ShapeUp med RIK converter plugin

Gratisprogrammet ShapeUp har ett plug-in som gör att du kan konvertera RIK till jpg, tiff, etc och du får med tfw filer vid konverteringen.
 
Har inte GDAL stöd för RIK-formatet nuförtiden, så att man helt enkelt kan konvertera till TIFF eller något annat vettigt format med gdal_translate?
 
Shape Up fungerade utmärkt för ett flertal rik-filer men inte alla. Om jag inte minns fel var det rik-filen för Gröna kartan över Jämtlands län som den inte klarade av.
 
Perfekt, med Shape Up kan jag göra ordning bilder från mina .rik och sedan importera i MapsnapGPS på min Nokia Lumia 920 :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.