RIK-avkodare släppt som freeware

Hej alla kartnissar!
Jag har tidigare hört mig för om intresse för att släppa en avkodare till RIK-formatet, så att man slipper att vara beroende av Lantmäteriets dyra licenssystem.

Nu är avkodaren klar i en första version, som en komponent för programmeringsverktyget Delphi. Den finns här:

http://sourceforge.net/projects/trikpanel/

Avkodaren stöder alla nuvarande kartor, både den gamla fula versionen utan höjdkurvor och de nya LZW-komprimerade kartorna. Det finns även med en demo-applikation för att visa en del av funktionaliteten.
 
Bra jobbat! Mycket trevligt att släppa den under GNU GPL. Jag har inte Windows eller Delphi själv, men det kan ju hända att någon någon gång portar koden till C och GDAL. ;)
 
Ozi och Fugawi utan dyra licenser för RIK

Är själv inte programerare och kunnig i Delphi, men det borde finnas många som kan ta hand om avkodaren och använda i olika program.

Ett litet tips är att skicka programkoden till Des Newman som gjort Oziexplorer så att han kan implementera stödet för RIK utan att behöva betala licenspengar till Lantmäteriet som nu. Kostnaden för dom som i framtiden skaffar Ozi med RIK stöd sjunker då till hälften......!

Samma sak gäller naturligtvis Fugawi!
 
Imponerande

Det tyder på envishet och finurlighet utöver genomsnittet att knäcka ett "okänt" filformat.

Dessvärre störtar demoprogrammet på rad 143 i enheten RikDecoder om man försöker importera en Rik-fil version 3.

Och här ligger dilemmat med att knäcka proprietära format; det finns ingen garanti för att koden fungerar efter det att "ägaren" av formatet lagt till ny funktionalitet.

Jag är saligen ovetande om de inre egenskaperna i rik-formatet version 3, så det är ingen idé att fråga. :)

/tobbedj
 
Re: Imponerande

tobbedj; sa:
Det tyder på envishet och finurlighet utöver genomsnittet att knäcka ett "okänt" filformat.

Dessvärre störtar demoprogrammet på rad 143 i enheten RikDecoder om man försöker importera en Rik-fil version 3.

Och här ligger dilemmat med att knäcka proprietära format; det finns ingen garanti för att koden fungerar efter det att "ägaren" av formatet lagt till ny funktionalitet.

Jag är saligen ovetande om de inre egenskaperna i rik-formatet version 3, så det är ingen idé att fråga. :)

/tobbedj

Ja imponerande är ordet. Sitter just nu och laddar ner en Demoversion av Delphi för att kika vidare i
programmet.

Men jag har inga problem med att öppna RIK ver3 filer går lika bra som de nya.

En funktion för att spara karta som TIFF vore fint.
[Ändrat av ajn 2005-05-04 kl 19:45]
 
Re: Re: Imponerande

ajn; sa:
Ja imponerande är ordet. Sitter just nu och laddar ner en Demoversin av Delphi för att kika vidare i
programmet.

Men jag har inga problem med att öppna RIK ver3 filer går lika bra som de nya.

En funktion för att spara karta som TIFF vore fint.

Märkligt! Jag kan skapa Rik-filer version 3, och oavsett hur små eller stora de är får jag samma felmeddelande.

Om jag debuggar i Delphi så stannar rutinen på samma ställe varje gång.

Variabeln dbl tycks vad jag kan se inte få något vettigt värde i något av BlockRead-anropen nedan.


140: BlockRead(MapFile,dbl,sizeof(dbl));
141: Info.Bounds.South := Round(dbl);
142: BlockRead(MapFile,dbl,sizeof(dbl));
143: Info.Bounds.West := Round(dbl);
144: BlockRead(MapFile,dbl,sizeof(dbl));
145: Info.Bounds.North := Round(dbl);
146: BlockRead(MapFile,dbl,sizeof(dbl));
147: Info.Bounds.East := Round(dbl);


Vi får se vad Daniel lyckas lura ut när han fått tag i en fil av rätt version.

/tobbe
 
dippen; sa:
Hej alla kartnissar!
Jag har tidigare hört mig för om intresse för att släppa en avkodare till RIK-formatet, så att man slipper att vara beroende av Lantmäteriets dyra licenssystem.
[...]
Hej hej,

Nu är jag ingen kartnisse, men om jag fick möjligheten att titta på kartorna i valfritt program skulle jag förstås vara intresserad. Speciellt då i Linux. Därför är det ju lysande det du gjort, fast synd bara att det är i Delphi.

Men vad menar ni med dyrt licenssystem? Visst det är ju dyrt. Men varför skulle det bli billigare om man kan avkoda det? Man köper ju ändå själva kartdatan.

Måste man betala för varje uppdatering av kartvisaren även man inte uppdaterar kartdatan? Personligen tycker jag att man borde bara betala för kartdatan och sedan använda valfritt kartvisarprogram.

/Jonas U
 
Licenspengar

utter; sa:
Men vad menar ni med dyrt licenssystem? Visst det är ju dyrt. Men varför skulle det bli billigare om man kan avkoda det? Man köper ju ändå själva kartdatan.

Måste man betala för varje uppdatering av kartvisaren även man inte uppdaterar kartdatan? Personligen tycker jag att man borde bara betala för kartdatan och sedan använda valfritt kartvisarprogram.

/Jonas U
Lantmäteriverket vill förmodligen ha betalt för varje såld programlicens som externa programvaruföretag (Fugawi, OziExplorer och teamteq) säljer.

Till OziExplorer kostar rik tillägget 450 SEK och den som är intresserad kan nog räkna ut merkostnaden för rik tillägget för Fugawi via den Kanadensiska sidan.

Per Brune
 
dippen; sa:
Hej alla kartnissar!
Jag har tidigare hört mig för om intresse för att släppa en avkodare till RIK-formatet, så att man slipper att vara beroende av Lantmäteriets dyra licenssystem.

Nå, vad tyckte du om deras LZW-avkodning? Jag har sett en del av det där själv för ett tag sedan och tyckte det var förvirrande eftersom så mycket bröt mot normal programmeringssed. T ex använder man flyttalsoperationer för att räkna fram 32-bits alignment i bitmapparna, vilket ju är ett makalöst slöseri med processortid.

Ännu värre och mer hårresande är att man inte håller reda på en offsetpekare i dekompressionsbufferten, utan kopierar alltihopa till en extra buffert i stället. Det ger 50% mer minnes-skyfflande, helt i onödan.

Gör man en egen avkodning blir den alltså markant snabbare än Kartex även om man inte anstränger sig speciellt mycket.

Nåja, nu lär ju formatet bytas ut eftersom 'the cat's out of the bag'.
 
xrvjorn; sa:
Nåja, nu lär ju formatet bytas ut eftersom 'the cat's out of the bag'.

Det är inte säkert. Det har hänt en del på senare år. LM's förnämliga tjänst att laddda ned kartor över internet borde skifta över affärsvolymen till kartsidan. Likaledes är det uppenbart att utlänningar som vill se på svenska kartor inte borde behöva köpa en separat svensk version av internationellt spridda karttittarprogram.

Det torde finnas en intern diskussion på Lm om var fokus på intjäningen bör ligga. Som tämligen bekant finns redan annan programvara ute som avkodar RIK - detta utan att det tunga juridiska artilleriet kallats in. För övrigt har här nämnts att RIK inte är svenskt i grunden utan kommer från Belgien. Så vi får hoppas att Lm vill och kan låta kunderna välja avkodare efter eget skön.

Vad gäller de externa intressenterna tror jag Ozi struntar i eventuellt förlorad förtjänst och den svenske intressenten kanske inte heller blir så rik på RIK i sig. Han förefaller för övrigt ofta att ha mer att göra än han kan hantera så en boll mindre att jonglera med kanske gör föreställningen bättre.
 
Jonas skrev:
För övrigt har här nämnts att RIK inte är svenskt i grunden utan kommer från Belgien.
Ajdå, det blev tydligen ett litet missförstånd, som jag själv delvis bäddat för.

I en annan tråd formulerade jag mig så här:

Det system som används vid Lantmäteriet för symbolisering till data för tryck eller för att göra t.ex. RIK-filer är utvecklat i Belgien (det du Jonas!), och är ett av delsystemen bakom t.ex. de tryckta produkterna som går att köpa via Lantmäteriets tjänst DinKarta.
Vad jag menade är att momentet symbolisering (att göra om vektordata i råformat till en kartbild) utförs av ett system utvecklat i Belgien (Mercator).

Vid framställning av rasterkartor blir resultatet filer i TIF-format. Dessa bilder packas sedan om till RIK-format av programvara utvecklad helt inom Lantmäteriet.

Ursäkta mina luddiga formuleringar tidigare.

I verkligheten består en produktionslinje för kartframställning vid Lantmäteriet av ett flertal delsystem, inkluderande både inköpt programvara och egenutvecklade rutiner. Detta för att olika leverantörer ofta har sina specialiteter och är bra på olika saker.

Mvh
Torbjörn
 
Det framgick nog vid mer eftertänksam läsningt. Tack för klarläggandet! Om Lm helt förfogar över rättigheterna till RIK är det förmodligen lättare att fatta beslut.

Om man nu ska spekulera om moral tror jag det är betydligt lättare att få användare att respektera upphovsrätten till slutprodukten kartorna än en ingrediens i den applikation som behövs för att se dem. Länkade upphovsrätter känns stötande då den senare produkten inte kan användas utan den förra. Det strider mot en intuitiv juridisk minimalism.

Jag vet inte om det finns proprietära mjukvaror för att lyssna på musik. Musiken i sig har ju nyligen fått stärkt upphovsrättsligt skydd. Det kan finnas anledning att se paralleller.
[Ändrat av jonasolof 2005-07-15 kl 09:45]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
errbe OZI + .rik Navigering 7
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
emilg RIK + Scannader kartor på PPC ? Navigering 14
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
magnuss .RIK problem Navigering 1
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
mekelund Fugawi + *.rik Navigering 2
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
jablas Rik format Navigering 1
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
Tony_Avesta MapSource 4.13 släppt. Navigering 0
Tony_Avesta MapSource 4.11 släppt!! Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.