RIK + Scannader kartor på PPC ?

Har nyligen köpt en Bluei GPS till min Ipaq med TomTom3 att främst ha i bilen (ersätter min gamla Psion 5:a+Garmin 12 XL).

Funderar nu på att utöka användningsområdet för dessa "leksaker".
Om man vill köra RIK + scannade kartor i PDA och på PC och främst vill kunna se var man är samt att plotta den rutt man har "gått/åkt" var där då att föredra Fugawi eller OziExplorer ?
Vad är det för skillnader mellan programmen ifråga när det gäller PDA stöd ?
Söker med ljus och lykta efter erfarenheter på detta område. Upplever det som svårt att hitta matnyttig info när det gäller RIK på internationella forum (kanske inte så konsigt..)

/Emil
 
Med Fugawi så markerar du ett avsnitt av LM.rik och exporterar till PDA, kalibrerad o klar.
Har för mig att i OZI är du tvungen att kalibrera den markerade kartbiten, i övrigt är nog programmen ung. likvärdiga
/Runar
 
emilg; sa:
Upplever det som svårt att hitta matnyttig info när det gäller RIK på internationella forum (kanske inte så konsigt..)

RIK används bara av Lantmäteriet. Eftersom man inte är intresserad av att uppmuntra programutvecklare till att anpassa sina kartprogram till RIK, utan tvärtom försöker ta väldigt mycket betalt av utvecklarna, är intresset från omvärlden nästan obefintligt.
 
Fugawi gör vad frågeställaren vill ha och gör det bra dessutom. Mycket nöjd med Fugawi på min iQue. Funkar så vitt bekant lika bra på PPC.
 
Varför inte Ozi ?

Tack för svaren.
Om man kollar runt i forumet så är mitt intryck att nästan "alla" kör Fugawi men ganska få kör Ozi.
Är det så "enkelt" att Fugawi fick RIK + PDA stöd först och därför kör "alla" det eller finns det andra anledningar ?

/Emil
 
Kartex för Pocket PC ?

Även om Kartex (för PC) inte är någon höjdare, så finns numera Kartex för Pocket PC. Någon som provat ?.

För några veckor sedan fanns Kartex 5 och Kartex för Pocket PC som utgående produkt på Clas Ohlson för 395 SEK –50 %, men när jag var och hämtade en ny Clas Ohlson datorkatalog idag så fanns Kartex kvar i sortimentet, men numera är priset 445 SEK.

Jag har ingen PDA eller Pocket PC så jag kan inte prova.

Per Brune
 
Re: Varför inte Ozi ?

emilg; sa:
Tack för svaren.
Om man kollar runt i forumet så är mitt intryck att nästan "alla" kör Fugawi men ganska få kör Ozi.
Är det så "enkelt" att Fugawi fick RIK + PDA stöd först och därför kör "alla" det eller finns det andra anledningar ?

/Emil

Med Fugawi kan du importera kartor i RIK format direkt från en CD eller från internet. Kalibrerat och klart, bara gå ut och börja använda.

VEt ej om det går i Ozi.
 
Re: Re: Varför inte Ozi ?

Med Fugawi kan du importera kartor i RIK format direkt från en CD eller från internet. Kalibrerat och klart, bara gå ut och börja använda.

VEt ej om det går i Ozi.

Enligt vad jag läst på hemsidorna för resp. program så klarar båda RIK (om man kollar på oziexplorer.se dvs) Därav min fråga om ev. skillnader.

/Emil
 
Jmf

Fördelar med Fugawi:
* konvertera rik-kartor på PC till Pocket PC-formatet fx4
* god noggrannhet vid omräkning av RT90 till WGS 84
* överföring av kartor, waypoint, rutter och tracks till Pocket PC direkt från PC-versionen
* många kalibreringspunkter vid kalibrering av egna kartor

Nackdelar med Fugawi:
* det går inte att skriva in koordinater för waypoints i Fugawi på Pocket PC, du kan alltså inte skapa en waypoint i fält utifrån givna koordinater
* det tar lååååååång tid att konvertera stora rik-kartor till fx4
* ibland räcker inte datorns resurser till för att konvertera stora rik-filer, programmet kraschar
* PC-versionen inte alltid riktigt pigg tillsammans med Windows XP Pro, kraschar ofta vid avslut

Fördelar med Oziexplorer:
* enklare och bättre gränssnitt på både PC och Pocket PC
* fler funktioner, enklare hantering av waypoints, rutter och tracks.
* kan öppna satellitbilder (MrSID-format) från NASA och fler format

Nackdelar med Oziexplorer:
* sämre noggrannhet vid omräkning av RT90 till WGS 84 (läs mer på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27915
* riktigt knölig överföring av rik-kartor till Pocket pc (läs mer på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24339&pagenumber=2
* knöligare hantering av data till/från Pocket PC, måste göras manuellt via Utforskaren

Min favorit i Pocket PC är ändå Oziexplorer, när jag väl tagit mig igenom kartfixandet.

Men när jag ska titta på mina tracks på rik-kartor gör jag det i Fugawi för att slippa se felen i Ozi.
 
Det behöver inte vara så besvärligt att exportera RIK-kartor till Oziexplorer CE.
Jag har gjort ett script som från Kartex, (version 3), exporterar en hel RIK-karta som TIFF-filer, inklusive kalibreringsinfo, i 10 MB stora delar.
Ett annat script konverterar kalibreringsfilerna till Ozis MAP-format och IMG2OZF2 används för att konvertera TIFF-filerna till Ozis OZF2-format.
Det tar en stund men kräver minimalt med manuella ingrepp så det kan stå och tugga över natten.
 
Dela med dig ?

Mycket intressant.
Finns det någon chans att man kan få ta del av dessa scripts ???
Hittils har jag "bara" hittat Excelarket här på utsidan som hjälper till när det gäller att konvertera RIK til TIF.

/Emil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
errbe OZI + .rik Navigering 7
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
magnuss .RIK problem Navigering 1
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
mekelund Fugawi + *.rik Navigering 2
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
jablas Rik format Navigering 1
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.