Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning

10MB spärren borttagen?

Roar mig med Kartex 4 en fredag kväll.
Jag använder Översiktskartan (fd röda kartan) och där kan jag iallafall markera upp en kvadrat på 100 x 100 km och kopiera till klippbordet, och klistra in i PaintShop Pro. TIF-filen blir ca 20 MB.

Jag har även testat att markera en betydligt större rektangel, men den käkar ju upp allt minne förstås. I Kartex 3x kunde man ju inte markera mer än 10 MB, men den spärren syns inte till i Kartex 4.
/Leif

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Re: 10MB spärren borttagen?

svlcm; sa:
Roar mig med Kartex 4 en fredag kväll.
Jag använder Översiktskartan (fd röda kartan) och där kan jag iallafall markera upp en kvadrat på 100 x 100 km och kopiera till klippbordet, och klistra in i PaintShop Pro. TIF-filen blir ca 20 MB.

Jag har även testat att markera en betydligt större rektangel, men den käkar ju upp allt minne förstås. I Kartex 3x kunde man ju inte markera mer än 10 MB, men den spärren syns inte till i Kartex 4.
/Leif

Kan någon med tillgång till Kartex 4 och Gröna kartan bekräfta om det går att klippa minst 100 X 100 km och omvandla till TIF?
Kanske skall man uppgradera till Kartex 4?

Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips