Då kanske jag ska förtydliga att fram på ryggan är mot ryggen i min värld. Fram är den riktning man går i om man går i den riktning som tårna nominellt pekar.
Oviktigt - men hur bär ni liggunderlaget?
- Trådstartare m00eb
- Start datum
Håller med om att vindfång kan vara något att tänka på. Skulle förtydligat, att jag använder Z-lite på lite kallare turer, och då gör jag såhär:I sidvind är det förbannat jobbigt att ha liggunderlaget längst bak längst ryggan. Har jag sett hos en del. För min del har jag burit det under locket bakom tältet. Det trycker då fram tältet så att tyngdpunkten blir bra.
När jag vet, att jag inte kommer att sova på snö eller frusen mark, blir det Multimat (d=13 cm), oftast fäst längs ena sidan. Då fyller jag inte sidfickorna där, så rullen lägger inte till särskilt många extra centimetrar.När jag har mitt Z-lite brukar jag vika det på mitten och fästa det på baksidan längs ryggan. Då blir den tight och riskerar inte att fastna. som den här killen gör.
http://www.e-outdoor.cz/imgcache/3/1/p12443-therm-a-rest-z-lite-pamir_-1_-1_41421.jpg
Då kanske jag ska förtydliga att fram på ryggan är mot ryggen i min värld. Fram är den riktning man går i om man går i den riktning som tårna nominellt pekar.