Øveraskning på tur

Tårta på fjället

På en sommar vandring som vi gjorde ett år hade vi samma tema, d.v.s varsin överraskning.

Jag fyllde år under denna vandringen, så jag avlde att ta med mig en tårta som jag kunde lägga ihop ute på fjället. Jag tog med mig en färdig tårtbotten som man köper i affären. La den i en burk som skydd för att den inte skulle bli mosad i ryggsäcken. 1 tub grädde, sådan som ofta används på drinkar o.dyligt. Lite marsansås. Ekströms Pulverkräm. Samt lite garnering.

Väl ute på fjället var det lätt att lägga ihop en tårta. Det uppskattades verkligen. :)

//Jimmy

Bananer

Varfør inte ta med bananer, lite kahlua (eller annan liknande sprit) och mintkrokantchoklad. Skær upp bananen , hæll i en skvætt kahlua och tryck in choklad. Linda i aluminiumfolie och tryck in i en lægereld.

Om du vill festa till det lite kan du ta med en skvætt sprutgrædde och lite valnøtter till också.

Vi blev øverraskade med detta nær vi paddlade sist. Det var MYCKET uppskattat.
/jakob

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Dubbel överraskning

Håkan K; sa:
Mat och dryck i all ära, men varför inte framföra den gamla goa Ballongdansen? Det torde kunna bli en överraskning. Packningen, 2 st ballonger, väger dessutom oförskämt lite.
/Håkan

Eftersom frågan är ställd i fjällvandringsforumet så tror jag att det hade blivet lite väl kallt att framföra Ballongdansen. Möjligtvis skulle det fungera om man gör en dubbel överraskning och kör med whiskyn först.

/g

Tack før tipsen

Det dær med alkohol går dessværre inte. Jag pluggar på en folkhøgskola i Norge med strænga alkohol regler. Ingen alkohol på skolans område eller aktiviteter. Man får inte heller vara berusad på skolans område. Men vi kommer vara ensamma så ingen kan skvallra...
Vi fick ett tips från vår lærare som jag kan bidra med. Marsipan kan man ta med och gøra marsipangodis. Jag skulle tro att det ær bæst att gøra de fina grisarna, eller vad man nu vill gøra, førsta dagen och sedan æta dem efter några dagar så att man blivit riktigt sugen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips