Otillgänglighetspolen

Är det någon som hört talas om "otillgänglighetspolen", dvs. den punkt i sverige som ligger längst bort från någon farbar väg.
Har hört att den ska ligga i Padjelanta vid sydöstra sidan av Alajaure, 94 km från närmsta väg. Kan detta stämma eller finns någon annan plats som ligger ännu längre bort från vägar?
Någon som vet?

///jonas
 
Längst från havet

En liknande sak jag grunnat på är vilken punkt i Sverige som ligger längst från havet. Ett rimligt antagande är nånstans i norra Värmland eller Dalarna. Nån som vet exakt var?
 
borde rimligtvis innebära längst från väg, oavsett om den återfinns i Sverige eller Norge. Om det skulle innbära svensk väg så borde otillgänglighetspolen ligga någonstans i västra Padjelanta.

Var tror ni att man återfinner Sveriges ödslighetspol, dvs en plats där sannolikheten är som lägst att stöta på andra människor.
 
klingstrom; sa:
Var tror ni att man återfinner Sveriges ödslighetspol, dvs en plats där sannolikheten är som lägst att stöta på andra människor.

Förmodligen precis där bilen lägger av...

Annars beror det ju på vad du menar med stöta på människor. Inom synhåll, eller på hälsningsavstånd.

På fjället och havet (undantag turiststråken) är det glest mällan människorna, men man ser å andra sidan långt.

Hmmm. Jag skulle gissa på någon myr i lappland.
 
jokanv97; sa:
Är det någon som hört talas om "otillgänglighetspolen", dvs. den punkt i sverige som ligger längst bort från någon farbar väg.
Har hört att den ska ligga i Padjelanta vid sydöstra sidan av Alajaure, 94 km från närmsta väg. Kan detta stämma eller finns någon annan plats som ligger ännu längre bort från vägar?
Någon som vet?
Har läst om den i någn av Grundstens böcker men minns inte riktigt var. Men jag har lekt lite med GPS´n med referenser från http://www.gis.lst.se/lanskartor/ där jag satte en punkt på norra udden av Álajávrre därifrån är det
44.3 km till Ritsem
51.5 km till Kvikkjokk
51.0 km till närmaste väg i Norge
Men det är en rolig fråga och för alla GPS fantomer startar nu "Jakten på oändlighetspolen". Jag skall gräva lite i Grundstens böcker bara för att få bekräftat att vår "sista vildmark" inte är så vild. // Roland
 
Re: Längst från havet

mojmoj; sa:
En liknande sak jag grunnat på är vilken punkt i Sverige som ligger längst från havet. Ett rimligt antagande är nånstans i norra Värmland eller Dalarna. Nån som vet exakt var?
Fulufjället, men jag vet inte exakt var.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...