Otillgänglighetspolen


Var tror ni att man återfinner Sveriges ödslighetspol, dvs en plats där sannolikheten är som lägst att stöta på andra människor.


En gissning skulle vara öster om Övre Soppero mot Finska gränsen. Där är ingen trängsel precis!

/m
 
klingstrom; sa:
borde rimligtvis innebära längst från väg, oavsett om den återfinns i Sverige eller Norge. Om det skulle innbära svensk väg så borde otillgänglighetspolen ligga någonstans i västra Padjelanta.

Var tror ni att man återfinner Sveriges ödslighetspol, dvs en plats där sannolikheten är som lägst att stöta på andra människor.

Frågar du efter en *plats' är det väl närmast meningslöst.
Jag behöver bara gå några hundra meter från min bostad
i västra Linköping för att hitta *platser* där jag är alldeles
ensam. Frågan blir väl giltigt om man frågar efter större *områden,*
och även då kan man hitta hur ensliga trakter som
helst nästan varsomhelst i Sverige. Norr om min hemstad
finns vidsträckta skogar med mossar och gölar som
är underbara smultronställen på försommaren och
där jag har minst tio gånger större chans att träffa en älg
än en människa.

I svenska fjällen skulle jag tippa på omådet mellan Silvervägen
och Sulitelma, allra helst öster om leden, där det
nog är direkt vidrigt att röra sig. Det ensammaste område
jag bevandrat i Sydnorge är Breheimen där jag tre dagar av sex
inte mötte en enda människa.

il C.
 
Otillgängligt så det räcker!

Jag känner mig tämligen säker på att Sveriges otillgänglighetspol ligger på Flatruetvägen (Härjedalen) då vägen stängts för oväder och snödrev och man redan hunnit ut på den ;)
Håller annars med om någons tidigare inlägg där Orsa Finnmark upp mot södra Härjedalen föreslås... enligt någon EU-regel jag hört om klassas Härjedalen som obefolkat område!
 
Upplevelsen av ensamhet är sin sak och avståndet till bebyggelse och liv är en annan. Härjedalen är tämligen tomt, inte bara i baren i Sveg. Men störst ensamkänsla fick jag en eftermiddag i rusningstrafik under Svampen i fjollträsk. Han som skulle möta mig dök inte upp, det var före Dick Tracyåren och telefonkiosk var sambandsmedel om de var hela och någon med information satt vid annan fast telefon. I det här tillfället var automaterna sabbade och jag hade inget bra nummer att ringa. Totalt ensam. Efter att ha stått och småfrusit i 45 minuter gick jag till en krog och värmde mig. Genast började min bordsgranne tala med mig och var riktigt trevlig....Vi svenskar är ett konstigt släkte.
En kamrat och jag körde ut i grushavet som kallas den Syriska öknen en gång efter att ha lämnat bilspår och larvbandsavtryck bortom oss kom vi såsmångom efter död räkning och kompassmarsch ut nära i mitten av intet. Det var grus så långt ögat kunde nå. Men uppe i luften svävade två gamar och efter ett litet tag kom det mindre fåglar på besök. Efter en halvtimme kom lokala polisen och frågade om kört vilse, givetvis bjöd de på sött te. Se där en annan attityd.
//J
 
Senast ändrad:
otillgänglighetspolen

Jag lekte med ett kartprogram och kom fram till följande:
Mäter man från de närmaste vägarna i Sverige och Norge så blir det 47.136 km från närmaste bilväg.
Posionen ligger på N67 19.034 E17 09.867
Det blir ca 7.8 km Nordöst från Tuottarstugorna i Sarek.
Vid östra stranden av Lulep Rissajavarre (Rissajaure?) närmare bestämt..
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,317
Tänkte precis säga nånstans i Sarek men rogg hann före. Per logik borde det ligga i Sarek, men då tänkte jag utan vägar i Norge. Men tar man med Norge i beräkningen så pratar man ju inte längre om bara Sverige. Eller?
Ödslighetspolen får ha lite fler faktorer såsom under hur lång tid man inte får stöta på en människa och/eller under vilken tid på året. Jag skulle säkert kunna vistas på en plats i skogarna inte långt från mitt hem, under våren, utan att se eller höra en enda människa, under en veckas tid, men det skulle nog ändra sig på sommar eller höst/tidig vinter.
I relation till ödslighetspolen så kan man klura på om det finns någon plats i Sverige där människan aldrig satt sin fot. Det finns ju nyupptäckta grottor som inte är helt utforskade än, och grottor att upptäcka. Kriterier får väl vara att det inte är en enstaka punkt utan det kanske får vara ett område på säg 100 eller 500 kvadratmeter.
 
När det gäller ödslighetspolen så borde väl Udtja ligga rätt bra till? Fast det beror förstås på hur mycket militären är ute och springer där.
 
Jag lekte med ett kartprogram och kom fram till följande:
Mäter man från de närmaste vägarna i Sverige och Norge så blir det 47.136 km från närmaste bilväg.
Posionen ligger på N67 19.034 E17 09.867
Det blir ca 7.8 km Nordöst från Tuottarstugorna i Sarek.
Vid östra stranden av Lulep Rissajavarre (Rissajaure?) närmare bestämt..
Din räkning stämmer gannska bra med vad Claes Grundsten skriver i "På fjälltur Sarek"
Vid västra stranden av Rissajaure ligger Sveriges 'otilgänglighetspol'. Den islänsk-kanadensiska ethografen Vilhjálmur Stefánsson lanserade termen på1920-taletoch avsåg den punkt på istäcket i Norra Ishavet som ligger så längt bort som Möjligt från civilisationens utposter. Här vid Rissajaure ar man så långt bort från det svenska vegnätet som är möjligt. Det är drygt fyra och halv mil fågelvägen till närmaste bilväg och platsen utgör mittpunkten i en väglös cirkel med 94 kilometer i diameter. som så ofta är fallet med mathematiskt framräknade terrängpunkter finns inget i naturen som antyder dess geografiska exklusivitet, men att gå här är fantasieggande. Vildmarken har minskat mycket i modern tid och vid otillgägnligetspolen kan man prisa det som finns kvar.
För övrigt et fint lättvandret omradet mellan Alkavare och Tuottar.

Henning
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.