Otillgänglighetspolen

Pessinki har jag varit i det är ju öde men inte helt -. finns lite grusvägar och så för samerna där.

Mygg och knott...också
 
Tror du får svårt att avgöra skogen ålder på satellitbilder. Stora skogar äldre än 100 år är ovanliga i Sverige. Även i Norrland.
 
Det jag efterlyste var just sammanhängande skogsområden som inte påverkats av modernt storskaligt skogsbruk, dvs sånt som skett de senaste 100 åren - så vad som hände för spelar ingen roll. Och områden utan skogsvägar eller visuella spår av skogsvägar eller "artificiella" kanter i skogarna borde ju uppfylla detta.Skogsvägar på kartorna är i regel väl utmärkta.

Såna områden är förstås ovanliga i större delen av sverige (oftast finns på sin höjd någon/några enstaka kvadratkilometer) men som jag sa finns riktigt stora områden nodröst om kiruna. Där kan man hitta några kvadratmil stora områden utan skogsvägar eller spår av modernt skogsbruk.
 
Senast ändrad:
Rissajaure...

... skall visst vara Sveriges OTP enl en engelsman som roat sig med att hitta denna punkt i olika längder.
Läste tidigare, jag tror det var i en av SNFs årsböcker att det visst bara fanns två skogsområden i Sverige där det var minst 2 mil till närmaste skosgbilväg/väg. Vill minnas att ett av dem var i Pärlälvens naturreservat i Jokkmokk. Minns tyvärr inte den andra.
Nu var detta ett antal år sedan så i dag kan allt vara annorlunda.
 
Liknande analys, men avstånd till bofasta:

 
Det jag efterlyste var just sammanhängande skogsområden som inte påverkats av modernt storskaligt skogsbruk, dvs sånt som skett de senaste 100 åren - så vad som hände för spelar ingen roll. Och områden utan skogsvägar eller visuella spår av skogsvägar eller "artificiella" kanter i skogarna borde ju uppfylla detta.Skogsvägar på kartorna är i regel väl utmärkta.

Såna områden är förstås ovanliga i större delen av sverige (oftast finns på sin höjd någon/några enstaka kvadratkilometer) men som jag sa finns riktigt stora områden nodröst om kiruna. Där kan man hitta några kvadratmil stora områden utan skogsvägar eller spår av modernt skogsbruk.

Töfsingdalen Nationalpark är väl kanske inte direkt Sverige otillgänglighetspool även om den är lite otillgänglig för att vara Nationalpark, men du har orörd skog med bla mycket gamla och grova tallar och en mil till närmsta väg när du befinner dig i dess centrum.
Ett tips, men räkna med stiglöst och jävlig terräng.
 
Jag ska gå Padjelantaleden söderut i slutet av augusti och tänkte ta vägen förbi otillgänglighetspolen.
Någon som varit där på senare tid och vet om renstängslet som ser ut att finnas mellan leden och OTP kan passeras på något bra ställe?
Jag tänkte vika av vid Douttar och sen ansluta vid Darreluoppal.
 
Det låter som en trevlig idé. Jag besökte OTP 2022 tillsammans med Fowwe (hans trevliga beskrivning av det besöket kan du läsa här). Vi passerade inte renstängslet där du planerar, men jag har gått under det på flera ställen och min erfarenhet är att man hittar ett möjligt ställe, bara man letar lite. Ett annat tips är att om vädret=sikten är dålig så kan området mellan Tuottar, Liemakjávrre och Rissajávrre upplevas svårhittat. Vi villade bort oss ett tag där.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.